Gå till innehåll

Skillnad mellan Turnering och Cashgames?

Recommended Posts

Postad

Hej..jag är väldigt färsk inom poker och har bara spelat ett par månader..

Iallafall, vad är de stora skillnaderna mellan cashgames och turnering, självklart vet jag att blindsen höjjs i turneringar, med vad finns de övrigt för skillnader?

Anledningen till att jag undrar är för att jag tycker de går bättre för mej i turneringar än i cashgames, även fast cashgames borde passa mig bättre då jag spelar ganska tight. I turneringar har jag vunnit flera turneringar, freerolls men jag har inte så mycket val eftersom jag är 17..fyller 18 i mars. Pengarna jag får via freerolls testar jag cashgames för..

Jag har testat spela cashgames på de lägsta borden som finns på everest med Fixed limit och nolimit, jag väljer bord som många % vill se floppen på eftersom jag själv är tight. men problemet är..asså vi säger att jag sitter A-A..höjjer i fixed limit, får syn av typ 4 pers, o då e de ju alltid någon man torskar mot hur mycket man än försöker driva ut spelare..det är alltid någon som callar me 7-4 eller liknande hand. Vad gör jag för fel, tar jag med för lite pengar till bordet ?

BB ligger på 0.04 $ jag tar med 1$..bör jag gå in med mer ?

Så igentligen det jag undrar över..varför går det iallfall hyffsat för mig i turneringar och rätt dåligt i cashgames, vi säger att jag vunnit kanske 1 dollar totalt genom att vinna 10-manna freerolls på everest, och allt det har försvunnit i cashgames....

--edit--

Ska klargöra lite, genom everest har jag bara spelat 10-manna turnering, vunnit cirka 1 dollar(kommer "in the money" varje jag spelar ,lätt motstånd) men de messta jag vunnit har jag vunnit via freerolls på en annan hemsida, totalt har jag vunnit 53$ dollar där, och 1 på everest. Dock har jag bara testat cashgames på everest för jag har hört att de ska va dåliga spelare där..jag verkar tillhöra nån av dom :roll:

MVH....

Postad
Hej..jag är väldigt färsk inom poker och har bara spelat ett par månader..

Iallafall, vad är de stora skillnaderna mellan cashgames och turnering, självklart vet jag att blindsen höjjs i turneringar, med vad finns de övrigt för skillnader?

....

motstånd kanske, psykologi som att att det är skillnad på pengar och marker för dig, strategin skiljer sig ju åt men det kan väl mest relateras till BB höjningar.

Postad

Tror det är väldigt mycket psykologiskt påfrestande att spela cashgame än turneringspel. I turneringspel betalar du en insats och sedan får du lika mycket marker som alla andra. Torskar du allt, så har du "bara" förlorat din buy-in till turneringen. Spelar du däremot cashgame så har du i minnet att du vilket hand som helst kan förlora hela din stack där varje mark representerar riktiga pengar.

Psykologin i cashgame gör att du inte vågar göra vissa moves som du utan problem hade gjort i en turnering, ex check-raise när du är tom etc.

Om du dessutom spelar cashgame sh, så sänks kraven för starthänder vilket tvingar dig att spela fler potter.

I cashgame så är det oftast samma spelare du spelar mot under en länge period, inte alltid - men oftast. Då blir det viktigare med reads och att spela personen och inte korten. I turneringspel så byter du bord i 15min-intervaller eller dy.

Postad

Jo, jag har också funderat på det där med psyket...dessutom lär det inte bli bättre av att jag förlorar allt jag vinner via freerolls..Det jobbiga när man förlorar allt är ju tiden som har gått åt för att få ihop till det.. :x

Sättet jag försöker kolla hur andra spelar genom att skriva ner hur många potter de är med i...då ser man ju vilka som är de lösa o vilka som är tigha, antecknar även starthänder o hur dom agera med dom fall jag får se dom..men eftersom dom flesta e lösa jag spelar mot vet jag att jag oftast har bättre hand innan floppen..Jag tror jag inte vågar spela lika aggresivt i cashgames som jag gör i turneringar..ska försöka analysera mitt spel ...

Postad

Mitt tips är att du håller dig till enbordsturneringar ifall du känner dig säkrare på turneringspoker. Man får mycket spel för lite pengar och bra träning på turneringsspel. Sen när du börjar vinna lite kan du testa på cashgame.

länk till 2+2 Där har du en rätt bra "guide" till SnG's. Du behöver ju inte följa den från punkt till pricka, men är en rätt bra mall som funkar alldeles utmärkt från $10 nivån och neråt. Lycka till vad du nu än väljer att spela!

Postad

Juste, ska tilläggas att jag faktist läser en bok om turneringspoker, Harrington on Holdém. Mycket läsvärd bok , har dock inte kommit så långt men hittils verkar den jättebra.

Okej tack för tipsen, ska titta närmare nu!

Mint taktik för sit and go's ett bord ser väll ungefär ut såhär:

Spela mycket tight i början..sen när vi når ungefär nivå 5 på blindsen så försöker jag börja stjäla blinds, ser ganska mkt floppar, checkar dom efter flop och jag har position gör jag minimum bet för att dom förhoppningsvis ska lägga sig. anledningen till att jag spelar tight i början är för att motståndarna ska få ett tight intryck av mig, och på såsätt lättare stjäla blinds....sedan har jag förhoppningsvis tillräckligt mycket chips för att klara mig när blindsen blir höga i jämförelse med snitt-stack. Men i freerolls är det inte lika effektivt eftersom då har inte killarna man spelar mot något att förlora på att syna, mkt mer crazy spel då.

Postad
Juste, ska tilläggas att jag faktist läser en bok om turneringspoker, Harrington on Holdém. Mycket läsvärd bok , har dock inte kommit så långt men hittils verkar den jättebra.

Mycket klokt min vän, en riktigt bra och lärorik bok!

Läs Vol 2 efter du har läst ut den första...

Postad

Mycket klokt min vän, en riktigt bra och lärorik bok!

Läs Vol 2 efter du har läst ut den första...

Jo jag hade tänkt beställa den så fort jag läst ut första :) sen kommer det väll en tredje har jag hört..

Håller med dig om att den är lärorik. Sen tidigare har jag bara läst pokerhandboken, vilken jag tycker va sådär..boken passade inte riktigt mej, Harrington on holdem var mycket mer lättläst tex...

Postad

Spelade precis min första Sit And Go som inte va freeroll, spelade på everest. Eftersom jag har så liten bankrulle valde jag en med lägsta buy in, motståndet va väldigt loose och spelade dåligt. Fanns en brasiliansk kille som va hyper-aggreisv och hyper-loose, torskade heads up mot honom, AJ Vs 5-7, men det viktiga var att jag gick därifrån med mer pengar än vad jag kom dit med, så jag kommer fortsätta spela några små sit and gos för att gå över till större och större =)

Postad
Spelade precis min första Sit And Go som inte va freeroll, spelade på everest. Eftersom jag har så liten bankrulle valde jag en med lägsta buy in, motståndet va väldigt loose och spelade dåligt. Fanns en brasiliansk kille som va hyper-aggreisv och hyper-loose, torskade heads up mot honom, AJ Vs 5-7, men det viktiga var att jag gick därifrån med mer pengar än vad jag kom dit med, så jag kommer fortsätta spela några små sit and gos för att gå över till större och större =)

fortsätt gärna berätta hur det går för dig :)

Postad

Jo de kan jag göra.

Det konstiga är att det förmodligen är samma slags spelare jag möter i cashgames på de lägsta borden på everest, och att jag i cashgames torskar, men när jag möter dom i turnering vinner dom knappt nån pott mot mig..skumt. Måste sitta i psyket.

Postad

Men FAN också!

spela en sit and go samma som igår, satt med 200 i marker, chipleadern med 400. 4 pers kvar, jag ligger tvåa...Blindsen blir höga och han styr o ställer som han vill genom att gå All in varje hand..jag folda en massa händer och till slut plockar upp QA suited. jag callar hans all in med hopp att dubbla upp , han visar upp Dam-6, jag tänkte bra äntligen dubblar jag upp :P

Han träffar sexan på floppen och jag var ute på 4 plats, segt...

TILT

• 2 weeks later...
Postad

Spelar du tight på låga nivåer och vill ha betalt för AA o liknande så måste du spela NL. I FL så jagar alla vid bordet och nån träffar alltid nåt som slår AA, som ju bara är ett par trots allt. Undrar om AA är en statistisk vinnare om alla 10 vid bordet går all in preflop?

För övrigt så är jag mer rädd om stacken i en turnering än vid cash game. Inte roligt att sitta och spela i flera timmar och sen åka på en misslyckad bluff-checkraise. I cash game så har den checkraisen dels större chans att lyckas och dels kan du köpa in igen och utnyttja idiot-imagen du precis skaffat dig till att få ordentligt betalt när du väl har nåt och gör samma sak.

Postad

Jo de kan jag göra.

Det konstiga är att det förmodligen är samma slags spelare jag möter i cashgames på de lägsta borden på everest, och att jag i cashgames torskar, men när jag möter dom i turnering vinner dom knappt nån pott mot mig..skumt. Måste sitta i psyket.

Vad the beater menar är nog att detta inte är någon dagbok där du ska berätta hur det går för dig. Starta en om du vill dela med dig av dina up and downs i pokervärlden.