Gå till innehåll

Turmoment i NL cashgames vs SnG?


DaPine87

Recommended Posts

Vet inte vad ni menar med "turmoment" men pengarna för en duktig SNG-spelare tenderar att vara mycket stadigare än för en duktig cashgamespelare. Och det beror på att det finns tre prisplatser snarare än att det har särskilt mycket med mörkarna att göra.

 

Sen har ju turen helt klart en väldigt mycket större roll mellan två jämnbördiga cashgamespelare som kör HU med 1000bb än mellan två spelare som spelar med 10bb-stackar varav den ene ställer med 100% av sina händer och den andre foldar 90% av sina händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pengarna för en duktig SNG-spelare tenderar att vara mycket stadigare än för en duktig cashgamespelare.

 

Jag är inte med på vad du baserar detta på. Om du kikar på 2+2 angående varians för SnG's så är det inte ovanligt att folk som spelar jäkligt många tappar 40-50 inköp, medan detta är mycket ovanligare för cash games.

 

I en artikel i FirstPoker eller PokerMagazine säger två spelare som driver någon form av pokerskola online att de nästan uteslutande spelar cash games för att det är minst varians och stadigast inkomst där (hittar inte artikeln nu).

 

Det är ovanligt att jag tappar mer än 3-4 inköp när jag spelar CG, medan svackor på mer än så är desto vanligare när jag spelar SnG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du kan inte riktigt jämföra så myssion, titta lite på förtjänst i förhållande till varians istället så ska du se att SnG ligger bättre till. Istället för 2 SH bord NL$400 multitablar du 4-5 $50SnG, då har du betydligt lägre varians men samma förstjänst.

 

Exakt, man kan inte jämföra med inköp rakt av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du kan inte riktigt jämföra så myssion, titta lite på förtjänst i förhållande till varians istället så ska du se att SnG ligger bättre till. Istället för 2 SH bord NL$400 multitablar du 4-5 $50SnG, då har du betydligt lägre varians men samma förstjänst.

 

Inte fan vet jag hur man ska jämföra för att det ska bli rättvisande, men det är klart att du får mindre varians om du spelar fler bord, så det blir ju också fel, eller? Då får man ju jämföra 4-5 SH bord NL$400 med 4-5 $50SnG's.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ovanligt att jag tappar mer än 3-4 inköp när jag spelar CG, medan svackor på mer än så är desto vanligare när jag spelar SnG.

 

Men om du vinner en SnG så har du vunnit 5 inköp! Detta är ganska ovanligt på en timma i ett CG (för mig iallafall). Variansen är definitivt högre för SnG om man räknar i antal inköp (lirarerik möjligen undantagen). Men jag undrar om man skall räkna inköp på samma sett i CG som I SnG. Ett annat sett att räkna variansen i CG vore att se varje pot som ett inköp och då är ju variansen gigantisk.

 

Inte fan vet jag hur man ska jämföra för att det ska bli rättvisande, men det är klart att du får mindre varians om du spelar fler bord, så det blir ju också fel, eller? Då får man ju jämföra 4-5 SH bord NL$400 med 4-5 $50SnG's.

 

Jag gissar jag att en normalt vinnande spelare i NL50 inte behöver spela $50 SnG för att göra samma vinst. Det kanske räcker med att köra $10 eller $20 SnG för samma timlön.

 

Om vi räknar på 10BB/100 och 50 händer i timmen så ger NL50 5BB/timme = 2.50 vilket skulle motsvara 125% ROI för entimmas $10 SnG.

 

Jaja, jag kanske är på TILT och resonerar helt felaktigt. Men det lär jag nog snart få reda på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turmomentet är klart större i SNG än full ring cash games i och med strukturen. Ju större blinds desto mer tur.

Det är absolut inte generellt sant.

 

Dessutom är det snarare utbetalningsstrukturen man ska fokusera på snarare än mörkstrukturen. En tiomanna SNG med bara en prisplats skulle ha galet hög varians medan en med nio platser inte skulle ha särskilt hög varians.

 

Och "tur" är ju fortfarande inte i närheten av att vara kvantifierat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...