Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska man lägga QQ preflop mot en (1) fi?

En "ganska" vanlig situation på Partys $10-bord:

BB=40. Jag raisar preflop till 140 med mina damer. Blir re-raisad av BB till 350. Jag re-raisar upp till c:a 800. Han går all in.

Det har ju aldrig varit så att fi haft nåt annat än KK/AA där. Ska man folda QQ när man möter det spelet?

Hade fi:s omslag varit all in direkt så hade jag synat 8 dagar i veckan eftersom många kontrar med TT-QQ och AK i den situationen, men det där med att omslaget drygar upp dubbla mitt bet och att han vill få mig att syna är ju mardrömmen rent historiskt för min del.

Hur gör ni i dessa situationer?

Postad

Men här ser jag knappast att han har AK. Han har AA-QQ, men mest sannolikt AA-KK eftersom med QQ så hade han nog höjt mer än till 350 för att få mig att betala mer om jag hade AK. Så även om han har AA-QQ med mindre sannolikhet för QQ så har jag väl inte odds för att syna 1200 med 800 instoppade?

Postad

Svårt att sätta honom på en så snäv HD, att han sitter på BB talar ju lite för att han försökte stjäla dessutom.

Jag skulle se mig som commitad och kolla upp honom iaf.

Kanske skulle bara synat 350 preflop för övrigt, man har ju position på honom.

Postad
Hur stor är insatsen?

Är det 5+1 kan snubben lika gärna ha 4-5 eller varför inte A3 som KK eller AA.

Exemplet är hämtat från en 10+1 sng på Party.
Postad
Hur stor är insatsen?

Är det 5+1 kan snubben lika gärna ha 4-5 eller varför inte A3 som KK eller AA.

Exemplet är hämtat från en 10+1 sng på Party.

Förhoppningvis har du bankrulle som ger dig trygghet. Eftersom det är första handen hade jag ställt in, du måste ha en bra chans att dubbla upp, och går det åt helvete sitter du på nytt bord om en minut..

Dock håller jag med om att han spelar den som en typisk AA, KK - men det kan också vara en ärketomte som försöker lura dig. Svårt att veta i första handen...

Postad

Mjo, men jag börjar fundera på om jag ska börja folda/syna QQ systematiskt om jag råkar på dessa situationer. De senaste 50 turneringarna så har jag åkt ut 6 gånger (preflop) enbart med QQ då jag mött KK och AA med samma betmönster som ovan. Så nåt måste jag ändra.

Vad tror ni om det här? Om jag väljer att syna hans re-raise på 350 rickie var inne på. Med en så låg re-raise ur position så känns ju QQ-AA övervägande troligt, med mindre sannolikhet för QQ. Har han AA så lär han ju inte folda en all in oavsett flop. Har han däremot KK så är nog sannolikheten stor att han foldar om ett A floppar.

Om man höftar sannolikheten för de händer fi kan tänkas ha så säg:

AA: 48%

KK: 48%

QQ: 4%

Sen finns det ju några sannolika scenarion, med väldigt ovetenskapliga sannolikheter (är lite osäker på dem):

1. A floppar [P=c:a 20%]

a) Fi betar => jag går all in.

Om fi har AA är jag död till 99,9%. P(AA)=48% => P(död)=48%.

Om fi har KK så antar jag att han foldar eftersom jag har position på honom. P(död)=0%

Om fi har QQ så antar jag att han foldar eftersom jag har position på honom. P(död)=0%

Här vinner jag alltså 350+fi_bet marker 52% av gångerna, men är död och ute 48% av gångerna.

Pottodds: 210:700 ~ 30% (om fi betar halvpott)

Vinstodds: 52%*20% = 10%

b) Fi checkar => jag går all in

Luktar ju AA lång väg här, men kan ändå vara värt chansen att gå all in.

Om AA: P(död)=40%.

Om KK: P(död)=0%

Om QQ: P(död)=0%

Pottodds: 210:350 ~ 60%

Vinstodds: 52%*20% = 10%

c) Fi går all in => jag foldar. Men en duktig fi går ju bara all in med AA där om han sätter mig på AK-AJ, eftersom han förmodligen skulle försöka mjölka sin striss annars. Om han har QQ eller KK så går han nog inte all in ur position med ett A på brädan. Så man kan anta att den här all in:en är väldigt väldigt sällsynt i den här situationen.

Med andra ord, om A floppar så checkar/betar fi 99% av gångerna och jag returnerar med all in. Så i praktiken vinner jag 52% av gångerna då A floppar.

2. K floppar ensam eller tillsammans med A [P=c:a 25%]

a) Jag ger upp handen

3. Q floppar (utan A eller K på flop) [P=c:a 13%]

a) Jag söker en all in-situation

Här antar jag att jag dubblar upp. Behöver alltså syna 210 för att vinna 2140 (+ev. blinds). Pottodds 210:2140 ~ 9,8%, vilket egentligen inte är fördelaktigt om man bara söker trissen.

4. Varken A, K eller Q floppar [P=c:a 42%]

a) Mycket försiktigt spel

Här får man ändå anta att jag förlorar handen eftersom jag saknar initiativet i handen.

Slutsats:

1. P=20%. Pottodds: c:a 30%-60%. Vinstodds: 52%.

2. P=25%. Pottodds: null. Vinstodds: 0%.

3. P=13%. Pottodds: 10%. Vinstodds: 90%.

4. P=42%. Pottodds: null. Vinstodds: 0%.

Om jag nu räknat rätt så är fördelaktiga utfall 10% att vinna 350-700 i marker och 12% chans att utöka med 2140 marker. Snittat över tiden vinner man då 1333 marker med 22% sannolikhet.

Till slut då alltså

Pottodds: 210:1333=16%. Vinstodds: 22%.

Så enligt detta så tjänar man alltså på att syna floppen. Så förhoppningsvis kanske den synen gör att jag åker ut 10% av alla gånger jag får QQ och möter AA/KK istället för 82% av gångerna som det ser ut nu. :roll:

Postad

Alltså, jag spelar en del högre grytor på party och jag foldar inte QQ preflop någonstans, inte en chans. Det finns idioter som håller på sådär med typ J3 och liknande på exakt alla nivåer. Oftast får man ju se AA/KK men relativt ofta har dom AT, JJ, KQ och liknande. Man får inte underskatta antalet idioter därute...

Postad
In med resten av smeten, är du uppe mot AA/KK och ej klonkar är det bara att börja en ny SNG.

Med tanke på att var 8:e turnering jag torskar är med QQ mot AA/KK så känns det som ett större bekymmer. Att syna när jag redan re-re-raisat kan jag köpa, men jag vill försöka undvika det där.

De senaste 50 turneringarna är knappast tillräckligt bra statistikt urval, men jag vill undvika att torska på det här sättet.

Postad

Vad är det Harrington skriver i en av sina böcker...typ det är alltid MINST 10% att fi bluffar.

Ingen vetenskapligt framtagen siffra så klart, men det han vill säga är att för lägen just som detta, när man vill uppskatta sitt EV mot en tänkt distribution, så möter man aldrig en spelare som sitter på stål i 98% av fallen.

ogredani: du vill kanske korrigera ditt AA vs QQ 99.9%...

Postad
Vad är det Harrington skriver i en av sina böcker...typ det är alltid MINST 10% att fi bluffar.

Ingen vetenskapligt framtagen siffra så klart, men det han vill säga är att för lägen just som detta, när man vill uppskatta sitt EV mot en tänkt distribution, så möter man aldrig en spelare som sitter på stål i 98% av fallen.

Jo, men bluff-faktorn känns "svår" att föra in matematiskt.

Nja, om fi träffar A-trissen så måste ju jag träffa runner runner Q, alternativt ha tur med en stege eller en oblockerad färg. Med andra ord så är det i praktiken 96-99,9% risk att jag förlorar om inte en hålstege infinner sig redan på flop. Så visst, säg 96% i random-fallet.

Postad

Jo, men bluff-faktorn känns "svår" att föra in matematiskt.

Nja, om fi träffar A-trissen så måste ju jag träffa runner runner Q, alternativt ha tur med en stege eller en oblockerad färg. Med andra ord så är det i praktiken 96-99,9% risk att jag förlorar om inte en hålstege infinner sig redan på flop. Så visst, säg 96% i random-fallet.

Alltså, att ha nån som helst tanke bakom sina uträkningar måste väl vara bättre än att bara dra siffror ur arslet?

En bluff i det här fallet får väl vara säg...3% lägre par, 7% överkort/underkort/dam, eller nåt sånt.

Vad vet jag, det kan inte vara svårt att höfta fram nåt.

Postad
Alltså, att ha nån som helst tanke bakom sina uträkningar måste väl vara bättre än att bara dra siffror ur arslet?

En bluff i det här fallet får väl vara säg...3% lägre par, 7% överkort/underkort/dam, eller nåt sånt.

Vad vet jag, det kan inte vara svårt att höfta fram nåt.

Jo jag förstår vad du menar. Men om man kan visa, utan hänsyn till bluff, att det är fördelaktigt att syna, så blir det ju automatiskt ännu bättre att syna med QQ om man inför bluffaktorn oavsett hur stor den är. Hade däremot siffrorna utan hänsyn till bluff visat att man bör folda, då hade man behövt veta bluffaktorn för att se om den lyfter upp oddsen tillräckligt för att syna. Så tänker jag iaf.

Postad

Det tror jag knappast, men det är ju ett ok sätt att tänka för folk som naturligt är överveka mot omslag (vilket de flesta som tror sig vara bra är).

Postad

Blixtsyn!!!

Har jag redan bettat in så mkt så finns det inte en chans att jag foldar på ett 10$ turneringsbord.

Skulle blixtsyna en all-in med Q-Q i första handen.

Har spelat määääängder av dessa turneringar och snittstarhanden på all-ins är sämre än Q-Q, det kan jag nog lova. JJ-88, AK, AQ, AJ, A10 ser man obegripligt ofta.

Inte helrt sällan går ju 3 spelare all-in under första rundan. AA brukar möta 88 och typ A10... :roll:

Postad
Men här ser jag knappast att han har AK. Han har AA-QQ, men mest sannolikt AA-KK eftersom med QQ så hade han nog höjt mer än till 350 för att få mig att betala mer om jag hade AK. Så även om han har AA-QQ med mindre sannolikhet för QQ så har jag väl inte odds för att syna 1200 med 800 instoppade?

skulle nog tippa på lägre pockets.. har han AA kan han lika gärna vänta till floppen för att gå all in... han försöker nog trycka in allt pga att han har typ 99-QQ skulle min gissning vara, med tanke på denna betnings-strategi...

but hey who knows?!!?!??