Gå till innehåll

Hur bli bättre på att läsa floppen?


Strixx

Recommended Posts

Hejsan alla...

 

Alldeles nu här på forumet, och har försökt läsa de flesta av alla inlägg reda, så jag hoppas att jag inte ställer en fråga som redan är besvarad... :oops: (och att jag postar i rätt avdelning)

 

Har spelat poker i RL i 10 år typ, men har bara spelat online två veckor. Har läst som bara den om allt man kan tänka sig från odds, och statestik till spelet innan och efter floppen, och lärt mig en massa nya saker.

 

Mycket av det jag lärt mig har jag sedan tidigare praktiserat, utan att veta varför kan man säga... ;) Men nu vet jag siffrorna och teorin bakom, vilket redan gjort mig till en bättre spelare anser jag.... :D

 

Men nu till den verkliga frågan...

 

Min svaga sida i poker är att "läsa floppen" kan man väl säga. Jag har så svårt att se vad dom andra kan tänkas ha för händer med de korten som ligger på bordet. (Gäller även för 7-card Stud tex).

Det är inte så att jag har svårt att se mönster, eller har svårt för mattematiken.. :?

Utan snarare så att jag får tunnelséende om jag själv sitter på bra kort. Har jag till exempel en triss, så missar jag ibland att det ligger en öppen stege på bordet... :cry: Vilket får katastrofala följder...

Detta har jag alltid haft svårt för, men det blir ännu tydligare online, då det går så mycket fortare... :(

 

Kan någon tippsa om knep, eller sidor att läsa om hur man blir bättre på detta...

 

Jag har själv funderat på att man kanske kunde ladda ner någon typ av tracker om det finns sådana funktioner där... Som alltså visar vilka olika händer som kan skapas av korten på bordet, och hur stor chans/vilket odds det är för att någon har den handen...

 

Ja som sagt... Någon som har tipps, någon som vill dela med sig av hur dom själva gör för att inte falla in i tunneln??

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enkel övning är att sitta och dela ut floppar för sig själv och varje gång högt säga vad den bästa möjliga handen är. Det är en nybörjarövning och bör kunna gå att lära sig rätt fort. För mig är det helt reflexmässigt att se den bästa möjliga handen som kan konstrueras för en viss flopp.

 

När du lärt dig det så kan du ju börja ge turn och river också och göra samma sak.

 

Sedan kan du börja ge två hålkort också se vilken bästa handen är med hänsyn till dem.

 

En ytterligare övning kan vara att dela hålkort och se hur många handklasser (alltså topp tvåpar, etc) det finns som är bättre än dina hålkort. Om du vill utvidga den här övningen så kan du räkna antalet tvåkortskombinationer som ger bättre händer än din.

 

Slutligen så kan du göra samma sak fast titta på hur många rimliga händer det finns som slår din.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån pokerboksförfattare (möjligen Slansky eller Brunson) har skrivit att istället för att stirra sig blind på sin egen hand och betta loss på den ska man försöka hitta en anledning att folda. Kollar man först "worst case scenario" på floppen varje gång rent reflexmässigt så ser man ju ganska snabbt vad som är nuts..

Det låter ju lite som att så fort någon bettar så ska man anta att han har nuts, men kanske inte riktigt så.... bettar man och han reraisar kanske man ska fundera i de här banorna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Hjort:

Om jag gör så har jag inga problem att se vilka händer man kan skapa. Det är som sagt tunnelséendet som är bekymmert... Svårt att förklara, men om jag för mig själv lägger upp en flop bara, så ser jag direkt vilka möjligheter som finns.

 

Kubo:

Fyr färgs???? Hmmm.. :shock:

Vad innebär detta (jag anar vad det innebär, men iaf) :oops:

 

freni126:

Detta var ett hett tipps som jag absolut ska prova på onsdag när jag kommer hem... Alltså att koncentrera sig på att hitta anledningar att fold, istället för att hetsa upp sig över sina kungar... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

freni126:

Detta var ett hett tipps som jag absolut ska prova på onsdag när jag kommer hem... Alltså att koncentrera sig på att hitta anledningar att fold, istället för att hetsa upp sig över sina kungar... :D

 

Jo, i teorin ska det ju vara bra! Jag har kännt till det tipset länge, men tror du jag lyckas följa det?! Nej, jag blir lika galen jag över mina AA eller KK som du verkar bli... =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...