Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Min far, som inte spelar poker eller någon gång har spelat med pengar över internet, fick igår ett samtal från sin bank, SEB. De frågade honom om han hade spelat på internet med sitt VISA.

Någon hade tydligen spelat bort ca 400 B pund igår natt.

Min fråga är:

Har någon annan varit med om att banken har ringt upp ang det här eller kan det röra sig om bedrägare som bara är ute efter hans kortnummer? (De frågade dock aldrig om hans nummer)

Kan det vara så att banken har sett att det skett transaktioner som skiljer sig från det "normala"?

Postad

Har aldrig hört talas om att de ringer upp och frågar något sådant. Men det är väll bara för honom att kolla med banken om en sådan transaktion har genomförts. I så fall har de ju redan hans kortnummer, och har definitivt ingen anledning att ringa (bedragarna alltså). Har får allt kontakta banken i så fall, man ger aldrig ut information per telefon eller över internet!

Postad

Min bank, Handelsbanken, ringde mig angående en större insättning, "på en sån där spelsida på internet". Sägas bör är väl att jag i princip aldrig använder kortet till större överföringar och inom ett par dar hade jag satt in cirkus 20 papp.

Postad
Har aldrig hört talas om att de ringer upp och frågar något sådant. Men det är väll bara för honom att kolla med banken om en sådan transaktion har genomförts. I så fall har de ju redan hans kortnummer, och har definitivt ingen anledning att ringa (bedragarna alltså). Har får allt kontakta banken i så fall, man ger aldrig ut information per telefon eller över internet!

Jag tänkte mer att det kanske var så att de eventuella bedragarna ringde till folk och påstod att det skett en transaktion för att på så sätt få ut kortnumret.

Postad
Jag tänkte mer att det kanske var så att de eventuella bedragarna ringde till folk och påstod att det skett en transaktion för att på så sätt få ut kortnumret.
Det låter inte helt osannolikt. Frågade de honom om kortnumret?
Postad
Det låter inte helt osannolikt. Frågade de honom om kortnumret?

Min fråga är:

Har någon annan varit med om att banken har ringt upp ang det här eller kan det röra sig om bedrägare som bara är ute efter hans kortnummer? (De frågade dock aldrig om hans nummer)

Kan det vara så att banken har sett att det skett transaktioner som skiljer sig från det "normala"?

• 3 weeks later...
Postad

Det kan mycket väl hända att din bank kontaktar dig angående transaktioner som gjorts på ditt konto.

En sådan kontakt görs endast för att säkerställa att du faktiskt känner till det aktuella kortköpet.

Du skall aldrig lämna ut kortuppgifter över telefon eller mail, och din bank kommer aldrig att fråga dig om sådana uppgifter heller.

Är du osäker så ber du att få motringa personen genom att ringa bankens växel och därefter bli kopplad till handläggaren.