Gå till innehåll

FL eller NL, Bäst för nybörjare?


KlasMan

Recommended Posts

FL 0.25/0.5 så du inte förlorarar alla pengar innan du lär dig spela.

 

Ehh? Det är ju bara att anpassa nivån men spelar på till sin rulle (även fast man knappast behöver behandla 300$ som en bankrulle i speciellt många fall). Det fallar på vilken spelform du vill spela. Testa både och välj själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FL 0.25/0.5 så du inte förlorarar alla pengar innan du lär dig spela.

 

Ehh? Det är ju bara att anpassa nivån men spelar på till sin rulle (även fast man knappast behöver behandla 300$ som en bankrulle i speciellt många fall). Det fallar på vilken spelform du vill spela. Testa både och välj själv.

 

Men jag har spelat en del NL10$ ett tag nu och börjar känna mig obekväm med NL.. är det stor omställning till FL ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick från FL till NL, och det tog ett bra tag innan jag börjde gå plus. Var nära på att gå tillbaka till FL där jag vann, men så plötsligt händer det :-)

 

Skulle rekommendera att du läser någon bok om FL, typ Small Stakes Hold 'em av Malmuth, Mason; Sklansky, och kollar in starthänder för FL.

Tips och starthänder på denna site fungerade bra för mig.

http://www.texas-holdem.se/borja_vinna.htm

 

Men FL kan svänga minst lika mycket som NL, om inte mer ibland. Det är lätt att man börjar tivla på att man spelar rätt, och börjar spela som tomtarna. ;)

MTB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FL blev jäkligt tråkigt efter ett tag, man blir som en robot.

 

håller med om att risken för att bli robot är större vid mycket FL-spelande än NL-spelande. dock håller jag FL varmast om hjärtat och en ordentlig paus brukar få en ur robotbeteendet.

 

Själv minns jag FL-spelet på just lägre nivåer som roligt.

 

inte säker på vad du menar med lägre nivåer, men under 1/2 står jag inte ut, där kommer den suckande roboten i mig extremt lätt fram. högre upp blir spelet mer "dynamiskt" tycker jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte säker på vad du menar med lägre nivåer, men under 1/2 står jag inte ut, där kommer den suckande roboten i mig extremt lätt fram. högre upp blir spelet mer "dynamiskt" tycker jag

Jag menar just under 1/2. Massor med lösa-passiva fiskar som inte begriper att man kör över dem. T.ex. är det gott om tillfällen för ram'n'jam och möjligheter att bygga stora potter med sina draghänder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är just de lös-passiva fiskarna som gör att jag blir som en robot, vill helst ha en bra blandning av lös-passiva och en eller två lös-agressiva spelare, de senare håller mig alert och är de som är roliga att spela mot. Det blir mer tjuv och rackarspel och man måste koncentrera sig mer samt kan använda andra manövrer än de automatiska ABC spelen man får hålla sig till mot lös-passiva fiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog lättast att lära sig grundläggande koncept som pottodds och sånt genom att börja med FL. Det är dessutom, tror jag, lättare att direkt säga om man spelar rätt eller fel i FL eftersom det i princip finns en spelstil som är bättre än alla andra.

 

På lägre nivåer är det nog verkligen så här, lite högre upp finns det mer plats för lite speciella spel mot motståndare man känner till bra och som tänker ett par plan högre än low-limitfiskarna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...