Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Konsten att spela från blindsen... Löjligt enkelt, kanske många tänker!

Men jag ställer frågan ändå, för jag är lite vilsen i blindsens skog.

Den svåraste positionen att spela tycker jag är från SB. Jag har lagt in lite pengar i potten vilket ger mig bättre potodds att syna än om jag satt utanför blinden. Däremot har jag den absolut sämsta positionen när floppen kommer.

För tillfället spelar jag nog nästan varenda hand i en ohöjd pot från SB. Det är ju inte sällan man får 5:1 eller bättre då man har den där halva betten framför sig. Men är det rätt tänkt?

Tänk er in i de här scenarios:

1) Du sitter i SB i ett 5 max bord. Det foldas fram till knappen som bara synar. Du sitter med 94o och det är din tur att agera. Vad gör du?

2) Samma situation som i 1) men du sitter med en låg connector (ej suited).

3) Samma situation men du sitter med en låg suited connector. Höjer du eller synar du? Jag frågar för jag brukar oftast höja med suited connectors från andra positioner.

Kör om samma situationer, fast då knappen höjer 4bb istället för att bara syna.

Sedan så undrar jag lite angående det här med blindsteals och att försvara sin blind. Hur hårt försvarar ni? Är det lönt att försöka sno åt sig blinds från spelare som inte är tokveka PF? Då menar jag alltså att rent sno, med t ex 72o (alltså nada). I turneringsspel är det ju en helt annan sak, men det är alltså enbart Cashgamespel jag undrar över.

Jag skulle uppskatta det jätte mycket om ni även vill posta vad ni har för VPIP från SB och BB, samt vad ni har för allmän VPIP (alltså utan hänsyn till vilken position... snittet, om man så vill säga).

Tack på förhand! :)

* Flytt till THe - QoS *

Postad

Angående att sno tycker jag det är nödvändigt att göra det för att kunna få betalt med sina starka händer på knappen när alla foldat till dig.

Jag brukar höja med alla A alla K och två höga kort som J8 Q9 osv och alla pp, om fi är väldigt tight så höjer jag även alla SC över 43.

När det gäller att syna en ohöjd pott från sb brukar jag variera mig mer, alla sc är ju syn händer även caped off-suite är fina om 1+ limpat, alla pp oxå såklart, dock passar jag helt värdelösa händer som 94 som du skrev, dock funkar ju 95 om det är många som redan synat då du får fin fina odds. En sak jag undviker är att sno med halvbra händer från sb då jag har så dålig pos resten av handen.

Mina stats från NL20 på sb resp bb är inte lätta att få fram från PO.

Men här kommer lite saw flopp och lite annat. Gäller 6-max.

Saw Flop: 30,6%

VPIP: 25,8%

Saw Flop Not Blind: 17,7%

Folded SB to steal: 80,3%

Folded BB to steal: 74,6%

Att. to steal blinds: 28,1%

12,9% av alla floppar jag ser är från blindsen och eftersom jag sitter på blindsen 33% av tiden så ser jag alltså något mindre än varannan hand från blindsen.

Siffrorna baseras på ca 10k händer så det säger inte såååå mycket.

Postad
Släng skithänder i blindsen. Orkar knappt spela 94o för 20:1 ens. Bustar bara när du träffar toppar ändå.

Bustar du ofta med TP när du limpat in med 94 från SB i en familjepott så har du en läcka. ;)