Gå till innehåll

Köra två skärmar samtidigt


robster80

Recommended Posts

Jag funderar på att köpa en ny dator eftersom min gamla håller på att falla ihop av åderförkalkning. Jag hade också tänkt att köpa en ny större skärm men vill gärna kunna använda min gamla 15" TFT ändå. Alltså vill jag kunna koppla båda skärmarna till den nya datorn och kunna använda bägge samtidigt. Vad är det som behövs på den nya datorn för att detta ska kunna funka. (Har inga större datorkunskaper)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp ett vettigt grafikkort med dubbla DVI istället för allt trams om gigital och analog utgång. Man får alltid DVI->VGA konverterare med kortet ändå. Så man kan använda vanliga skärmar också. Men med skillnaden om att man vill uppdatera sin skärmarsenal till två 20" LCD så kan man köra båda på DVI. Vilket ger lite bättre bild.

 

Ett grafikkort ungärfär som detta valde jag till min flickväns dator, funkar bra (ca. 1500kr):

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=GCRX1600PV

 

Till min egen har jag ett matrox parhelia 256MB med triplehead, så man kan köra tre skärmar om man vill. Det är ett GRYMT grafikkort för 2D och hyggligt på 3D (ca. 6500kr.):

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010067685

 

det sjukaste med parheliat är att det bara har gått ner 6-700 kr på två år sedan jag köpte det. Så frågan är hur prisvärt det är nu längre, med tanke på att alla andra kort har blivit ganska mycket bättre på denna tiden och de har ändå inte gått upp nämnvärt i pris.

 

EDIT: Kom på att jag måste bara uppmana alla människor som äger en dator att uppgradera den till 2 skärmar. En dator med bara en skärm är en halv dator så fort man har vant sig vid att ha flera skärmar. Jag går i god för detta. (eventuellt kanske man kan köpa dells nya stora LCD för datorer på 30" och uppåt och få samma upplevelse)

Och om man har laptop så är det ingen ursäkt. Det är bara att kolla in matrox "dual head 2 go".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv dubbla skärmar.

Kör pokerbord på en 24" 1900x1200 så slipper nästan överlappning.

 

Sen surfar jag och kör chatprogram på en annan skärm där jag även kör analysprogram. Grymt smidigt!

 

Som sagt det enda som behövs är ett grafikkort som har två utgångar.

 

Såhär ser det ut:

http://bodenpoker.se/img/dator.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som lite överkurs att köpa ett kort med dubbla DVI när ingen av skärmarna kommer vara digital.

 

Ja, det är ju en personlig fråga om hur troligt det är att man byter skärmar eller kommer över något som har stöd för DVI. För mig skulle det kännas lite klantigt att köpa något utan dubbla DVI när det går att få billigt, för rätt som det är kanske man vill ha nya skärmar och då har man DVI. Det skadar ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dells 24" är fullt förberedd för HDTV. Sen har den även picture in picture så man kan se på tv samtidgt på den som man spelar eller annat.

 

Fan, då måste jag ju nästan köpa en :)

 

Edit: Har bara en 15-pinsutgång på min bärbara (Dell Inspiron 6000), blir bildkvalitén mycket sämre då? Någon man kan komma runt så att man får bästa bildkvalitén? Har ju ifs en tv-utgång också, kan den användas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dells 24" är fullt förberedd för HDTV. Sen har den även picture in picture så man kan se på tv samtidgt på den som man spelar eller annat.

 

Hmm? Jag har för mig att dell 2405FPW inte är förberedd för HDTV och att dom kommer ut med en ny snart (eller redan ute?) 2407FPW

 

Har själv en 2405 men har inte ens kollat upp det ordentligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med tre skärmar lät intressant! Är det grafikkortet det enda jag behöver byta ut för att det ska funka?

 

Ja, men än så länge kör jag bara två skärmar på den (2048*1536) dock. Så jag kan inte säga exakt hur det blir med tre. Den har bara två utgångar (DVI), och om man ska köra tre skärmar sätter man en delare på den ena utgången så det blir två analoga utgångar av den. Matrox programvara för att konfigurera detta är dock bra, så det ska inte vara svårt att då det att funka. Någonstans läste jag att om man har tre skärmar så kan man inte ha allra högsta upplösningen på alla, utan blir begränsad till 1280*1024. Men jag tror bara det berörde den tredje skärmen.

 

Läs på lite och se så det inte är något annat som strular med 3 skärmar innan du köper, jag kan inte lova exakt hur bra det funkar eftersom jag inte använder det (tänkte vänta lite och köpa en fet LCD-TV när de blir lite billigare och ha som tredjeskärm så småningom, men ska läsa på ordentligt innan jag gör det). Men en sak kan jag säga. Om något grafikkort klarar det så är det Matrox grafikkort, de har varit ledande inom flerskärms-grafikkort länge.

 

En annan sak man kan göra är att köpa flera billigare grafikkort som har dual DVI och köra med dem samtidigt. Det ska också funka, men jag har inte testat det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ett problem med 2 skärmar

på min "andra" skärm kan jag inte dra över b2b borden....

funkar bra med alla andra jag spelat....

 

Lite drygt att lire på heypoker på min bärbara och inte kunna köra på min "riktiga" skärm

Det är en bugg i b2b-klienterna. Ändra upplösningen på din sekundära skärm efter att du startat klienten så löser det sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Någon som testat "Virtual Desktop Manager", där man kan köra upp till fyra desktops i XP?

Kanske inte lika bra som att han flera skärmar, men iaf kanske nå för den som har en begränsad budget?

Jag prövade det för ett bra tag sen. Virtuella desktops är standard i de flesta av linux fönsterhanterare så jag ville prova om det var samma. Men det kändes bara vilset i powertoys. Hursomhelst, virtuella desktoppar är ju bara ett annat sätt att minimera/maximera fönster, ingen ersättning för en extra skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...