Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

nåt måste väl tärningarna de slänger med i alla markerset vara bra till.

Nån som kan några kul tärningsspel, inte skityatzy bara.

och förresten vad är det man spelar när man "spelar tärning" som han döde zigenaren gjorde i brev från kolonien?

Postad
Läs boken tärningsspelaren så får du lite inspiriation.

"En två så fortsätter jag se på TV. En tre och jag går in och sätter på grannfrun."

En lättläst och underhållande bok. Har gjorts en filmatisering år 2001 som jag försöker hitta men förgäves.

Postad
Tärningsspelaren av Luke Rheinhart är helt sjuk, dock sjukt bra underhållning i början men till slut lackar man på hur jävla dum han är.

Vadå dum? Har har sin idé som han håller benhårt vid. Vad är det för dumt med det?

Postad
Tärningsspelaren av Luke Rheinhart är helt sjuk, dock sjukt bra underhållning i början men till slut lackar man på hur jävla dum han är.

Vadå dum? Har har sin idé som han håller benhårt vid. Vad är det för dumt med det?

Jag undrar också, det är en jättebra bok rakt igenom.

Postad
Ja, möjligen kan det ha varit dumt att en av tärningens sidor innebar mord. Men vad vet jag....

Slå en tärning för att bestämma om det är dumt.

1-5: Ja det var dumt.

6: Nej, det är en jättebra idé.

Postad

Seriöst spel:

Liar Liar.

Det ska helst spelas med pokertärningar, men går att spela med vanliga också. Går till så att den förste spelaren slår (av 5) valfritt antal tärningar öppet. Sedan slår han de resterande tärningarna i en kopp. Efter det säger han vad han "har". Dvs, jag har tvåpar, femmor, sexor och en fyra hög.

Då har han gjort ett drag. Först öppna tärningar, sedan resterande mörkt, sedan säga vad man har.

Sedan är det upp till näste spelare att göra detsamma - (han kan utnyttja redan slagna tärningar utan att slå om dom!) - med skillnaden att näste spelare MÅSTE få en bättre "hand" än föregående.

Twisten är att man får ljuga. Dvs, de tärningar du slår mörkt får du hävda är vad som helst. Så länge du påstår dig ha en bättre hand än den du fick skickad till dig.

Och om näste i tur tror att du ljuger så får han syna dig. Spelet går då ut på att den som först har haft fel x antal gånger får pynta y antal kronor. En burn för varje gång din lögn blir synad och en burn för varje syn som var på en korrekt hand.

Komplicerat? Inte alls, testa! :) Skitskoj!

**edit

Istället för att slå en tärning öppet så får man alltså flytta ut en tärning som redan var slagen och lägga den öppet. Av dom mörka tärningarna så slås endera alla om eller skickas alla vidare. (ponera att spelare 2 slår kåk, säger att han har triss och skickar vidare, spelare 3 tittar, ser att han har kåk, inte triss.... och skickar vidare kåk till spelare 1 utan att slå.)

Postad

Så att bara för att man håller fast vid en idé kan det inte vara dumt?

Tänker inte spoila för de som inte läst boken än, men jag vet inte, jag kanske bara är gammalmodig men vissa av alternativen kanske inte är så klockrena, om man inte vill förstöra livet för sig själv och andra. Visst äre en intressant teori osv., men i praktiken. Herregud.

Bli tärningsspelare då om ni tycker det är smart.

Det jag lackade på i boken var att han medvetet sköt sig själv i foten.

Själv ska jag mörda kungen för att komma med i historieböcker. Det är idé och jag håller fast vid den. Smart va?

Postad
Så att bara för att man håller fast vid en idé kan det inte vara dumt?

Ja, det KAN vara dumt.

Tänker inte spoila för de som inte läst boken än, men jag vet inte, jag kanske bara är gammalmodig men vissa av alternativen kanske inte är så klockrena, om man inte vill förstöra livet för sig själv och andra. Visst äre en intressant teori osv., men i praktiken. Herregud.

Han gjorde sitt val att använda tärningen. Han lydde sedan tärningens val. Herregud kan man minst säga.

Bli tärningsspelare då om ni tycker det är smart.

Det handlar inte så mycket om smarthet utan om viljan att förändra sitt liv. Teori och sedan det faktiska utövandet.

Det jag lackade på i boken var att han medvetet sköt sig själv i foten.

Själv ska jag mörda kungen för att komma med i historieböcker. Det är idé och jag håller fast vid den. Smart va?

Ja. Det är smart.

Postad
Tänker inte spoila för de som inte läst boken än, men jag vet inte, jag kanske bara är gammalmodig men vissa av alternativen kanske inte är så klockrena, om man inte vill förstöra livet för sig själv och andra.

Det är lite poängen med boken, alltså att på samma sätt som fight club och annat ifrågasätta och dekonstruera vad vi värdesätter i livet.

Postad

Haha ja, jag fattar poängen med boken att utmana sociala strukturer och värderingar, men jag lackade mot slutet för det var samma misstag, samma skit. Underhållande bok som fan, jag klagar inte på boken, utan på att han blev blind och slav under tärningen och tvångstankar, och att han inte insåg det själv förräns det var alldeles för sent.

För övrigt har min kompis Nina träffat Luke Rheinhart o fick boken signerad av honom när hon var ute o reste i thailand. Avd jag mötte Lassie.

Postad

"En två så fortsätter jag se på TV. En tre och jag går in och sätter på grannfrun."

En lättläst och underhållande bok. Har gjorts en filmatisering år 2001 som jag försöker hitta men förgäves.

Ingen som vet något om denna filmatisering?

Postad

Ingen som vet något om denna filmatisering?

Hittade något bättre. En produktion pågår eller ska börja under 2006. http://www.hollywood.com/movies/detail/id/3464740