Sven Postad 27 Oktober , 2004 Rapport Postad 27 Oktober , 2004 Hade inte sett en flop på evigheter så jag limpade med en medel hand. Frågan är alltså om jag ska slänga ut ett bet på turn? Tvekande en del eftersom det var för många med i potten. Ultimate Bet Pot-Limit Omaha High, $.50 BB (10 handed) UTG+1 ($58.10) UTG+2 ($50.25) MP1 ($25) Hero ($26.50) MP3 ($82.20) CO ($37.65) Button ($12.50) SB ($17.70) BB ($20.55) UTG ($56.55) Preflop: Hero is MP2 with 6h, 7d, 7c, Jc. UTG folds, UTG+1 calls $0.50, UTG+2 calls $0.50, MP1 calls $0.50, Hero calls $0.50, MP3 folds, CO calls $0.50, Button calls $0.50, SB folds, BB checks. Flop: ($3.75) 6d, 9c, Ad (7 players) BB checks, UTG+1 checks, UTG+2 checks, MP1 checks, Hero checks, CO checks, Button checks. Turn: ($3.75) 8c (7 players) BB checks, UTG+1 checks, UTG+2 checks, MP1 checks, Hero checks, CO checks, Button checks. River: ($3.75) As (7 players) BB checks, UTG+1 checks, UTG+2 checks, MP1 bets $3.75, Hero folds, CO folds, Button folds, BB folds, UTG+1 folds, UTG+2 folds. Final Pot: $7.50 Citera
snerki Postad 27 Oktober , 2004 Rapport Postad 27 Oktober , 2004 Nej, finns ingen som helst möjlighet att bluffa mot sju spelare i Omaha. Inte ens om du hade haft den bästa handen och maxbettade så hade du haft en chans att skaka av alla där. Jag brukar starkt avråda spelare, särskilt på låga bord att bluffa i Omaha. Det kostar i längden mer än det vinner eftersom du kan räkna med att ha med en 2-3 spelare trots maxade bet hela vägen. Det finns ju i princip en hand att bluffa med, esset till flush och inte ens det går sällan hem, eftersom folk sitter och drar med jack-hög flush och sånt. Citera
Sven Postad 27 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 27 Oktober , 2004 Det finns ju i princip en hand att bluffa med, esset till flush och inte ens det går sällan hem, eftersom folk sitter och drar med jack-hög flush och sånt. Ja det är ju en klassiker som är värt ett pot bett om man är först ut. Antag att situationen skulle ändras till två motståndare. Är det inte värt att betta potten då? Det gäller inte bara den här situationen utan även andra då man har blockerings kort till stege. En viktig faktor ar ju att ingen gör anspråk på potten som i detta fall. Citera
parre Postad 27 Oktober , 2004 Rapport Postad 27 Oktober , 2004 Är det standarfolket på denna nivå så är det knappast värt det, de kommer syna med alla överpar, små tvåpar, drag osv. Det är iaf min erfarenhet. Citera
Sven Postad 27 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 27 Oktober , 2004 Är det standarfolket på denna nivå så är det knappast värt det, de kommer syna med alla överpar, små tvåpar, drag osv. Det stämmer ju väldigt ofta. Men min erfarenhet är att det är mest i större potter där det det är mycket action. Såna här potter tas väldigt ofta av den person som bettar först IMHO. I potten ovan skulle jag helt säkert få syn på flera ställen. Citera
snerki Postad 27 Oktober , 2004 Rapport Postad 27 Oktober , 2004 Det finns ju i princip en hand att bluffa med, esset till flush och inte ens det går sällan hem, eftersom folk sitter och drar med jack-hög flush och sånt. Ja det är ju en klassiker som är värt ett pot bett om man är först ut. Antag att situationen skulle ändras till två motståndare. Är det inte värt att betta potten då? Det gäller inte bara den här situationen utan även andra då man har blockerings kort till stege. En viktig faktor ar ju att ingen gör anspråk på potten som i detta fall. Nej, för det finns två flushdrag ute, och troligtvis sitter någon av dom på minst ett av dom och skulle inte förvåna mig om de skulle calla på de. Då blir det ju en väldigt intressant för din del på rivern. För de kanske satt på tvåpar, drog till flushen, satt på högsta paret, träffade tvåpar osv, drog till stegen, träffade stegen. Nästan oavsett vad som kommer på river kommer du behöva betta och detta är inget lyckligt scenario. Det är helt enkelt för mycket de kan sitta på för att det ska vara värt det för dig. I övrigt så är det otroligt att det scenariot uppkommer. För om en flopp har rundcheckats så är det i 99% av fallen på 0.25/0.50 mer än tre personer på turn. Troligtvis är att någon har bettat på flop, och då ska du ha avlägsnat dig snarast. Hur som helst avråder jag helt från bluffar på den nivån och de närmaste nivåerna över det också. Varför? För spelarna vet helt enkelt inte när de troligtvis är slagna och du får mycket fler calls på bluffar än i t.ex. hold em. Citera
Sven Postad 27 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 27 Oktober , 2004 Tack för svaren Snerki och Parre! Bra analyser som vanligt! Jag håller med att man ska vara mycket sparsam med bluffar på den här nivån. Om jag skulle bluffa och få syn så skulle jag naturligtvis inte fortsätta betta på river om jag inte träffar stegen utan färd möjligheter. Citera
Recommended Posts