cluelessrookie Postad 17 Augusti , 2006 Rapport Postad 17 Augusti , 2006 Det tror jag också. Jag är 48 år, har aldrig spelat i hela mitt liv (bara schack som tonåring men aldrig kort). Började spela SvS poker i mitten av juni i år som helt rookie med 200kr insättning och har gnetat ihop 5000kr. Tack vare disciplin och tålamod. Så att man kan bli en vinnande spelare - gå plus - har jag insett själv rent empiriskt. Men sedan är det säkert något helt annat att ta sig upp till ett elitskikt. Cluelessrookie En sak som bör tilläggas som är en fördel att börja som äldre är att man bör ha högre diciplin och tålamod. Citera
unreal Postad 20 Augusti , 2006 Rapport Postad 20 Augusti , 2006 Man KAN lära sig lika mycket och lika bra när man är vuxen som när man är barn. Oavsett om det är poker, språk eller annat. Anledningen till att många upplever det som svårare är att man befinner sig i en "inlärningsfas" när man är barn/ungdom (speciellt barn), och är extremt öppen till ny information. När man blivit äldre stängs dom mentala dörrarna nästan helt och mycket större andel ny information filtreras bort. Man utvecklar en hel del dåliga vanor i tänkande, hur man uttalar vissa ljud osv. Det gäller att vara medveten om det här och bryta ner sitt tänkande i flera steg, försök tänka igenom och analysera varenda liten detalj minst en gång till. Om man slutar tycka att det mesta är självklart och istället lyckas öppna dörrarna igen så kommer man märka att man utvecklas lika fort som när man var barn. Citera
Myssion Postad 20 Augusti , 2006 Rapport Postad 20 Augusti , 2006 Man KAN lära sig lika mycket och lika bra när man är vuxen som när man är barn. Oavsett om det är poker, språk eller annat. Jag vet inte vad du baserar detta på, men såväl fysiska/motoriska som mentala färdigheter har man bättre möjlighet att lära in vid olika tillfällen under uppväxten, och oftast sämre möjlighet att lära in som vuxen. Språkinlärning är ett exempel som du tar upp: Det finns ingen anledning för hjärnan att lägga lika mycket energi på språkinlärning genom hela livet, eftersom det garanterat är slöseri med resurser när du är 34 år. Istället är hjärnan "programmerad" att fokusera på att lyssna på och uttala ljud under en viss del av den tidiga uppväxten. För du menar väl inte att alla österlänningar som har svårt att säga "r" endast är lata eller har dåliga ovanor...? Men visst påverkas inlärningen även av din inställning, det håller jag med om. Citera
Verdi Postad 21 Augusti , 2006 Rapport Postad 21 Augusti , 2006 För att nå världseliten inom poker krävs ett totalt förakt för pengars värde. Den totala oräddheten finns nog mer hos grabbar kring 20 än hos äldre personer och kvinnor. Den där känslan av att vara odödlig är nog som starkast mellan 16-20 års ålder. Jag tror det är den största fördelen unga har. Fast den "fördelen" kan nog också vara en ganska stor nackdel. Vi har ju en dagboksskrivare här på forumet som bustade sin $7k rulle i helgen som jag inte tror är en dag över 18 om jag ska vara ärlig. Själv är jag 30 snart och är alldeles för ängslig. Fast får jag bara nöta på så... Sen har man ju inte lika mycket tid heller när man är vuxen med jobb, sambo/fru osv... Sen har man även en helt annan relation till pengar. Man är beroende av en viss inkomst. Bor man hemma hos mamma och pappa så kanske man inte tycker att det spelar så stor roll om man skulle förlora allt. Vad vet jag... Är man en arbetslös ungkarl med rätt psyke och gott om tid så finns det nog alla förutsättningar att lyckas även om man är 40... Citera
Roger Ahl Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Jämförelsen med språk håller inte, det finns inget pokercentrum i hjärnan som ska aktiveras. Doyle Brunson sa nyligen att han aldrig har spelat så bra som nu. Det måste betyda att han lärt sig något i 70-års åldern. Det är en myt att man inte kan lära gamla hundar sitta. Citera
Emilio Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Skulle tro att Poker är ungefär som Golf eller annan idrott. För att vinna i de stora sammanhangen måste man spela mycket mycket och antaglingen ha en viss talang. Om man spelar på heltid, dvs som proffs, ja då kan man vinna WSOP. Spelar man som amatör mot andra amatörer kan man vara mer eller mindre bra och kanske även vinna en stor eller liten slant på PacificPoker eller Svenska Spel. I Golf är det samma sak. Spelar man som proffs mot andra proffs kan man vinns LPGA touren, spelar man som amatör mot andra amtörer vinner man en öl i klubbhuset. Dock är golf en fysisk sport, poker en intellektuell sport, som schack. (om man nu kan kalla de för sport?) Så den fysiska ålder spelar mer roll i golf än poker. Det är i och för sig helt fel, finns ingen "sport" där man som amatör kan vinna så pass mycket som man kan göra i poker, i det korta loppet, man kan ha tur och slå världsmästarna fast att man verkligen är helt värdelös. Citera
Myssion Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Jämförelsen med språk håller inte Jag har inte jämfört poker med språk, jag säger bara att såväl motoriska/fysiska som mentala färdigheter har "window of opportunites" där man är mer mottaglig för stimulans, och om man inte får den stimulansen då, så blir det extremt svårt att ta igen det vid ett senare tillfälle. det finns inget pokercentrum i hjärnan som ska aktiveras. Självfallet inte. Men pokerskills är till viss del beroende av mentala färdigheter som du kan ha sämre förutsättningar att lära in i vuxen ålder. Därmed alltså inte sagt att man inte kan bli bra på poker om man börjar som vuxen, eller att alla som började tidigare än en själv per automatik skulle ha ett stort försprång. Doyle Brunson sa nyligen att han aldrig har spelat så bra som nu. Det måste betyda att han lärt sig något i 70-års åldern. Det är iofs knappast kontroversiellt att man blir bättre på en mental färdighet ju längre man har hållt på, så det där säger ju inte särskilt mycket om i vilken ålder man är som mest mottaglig för pokerinlärning. Så nej, det måste det inte betyda. Det är en myt att man inte kan lära gamla hundar sitta. I vissa hänseenden: Ja. I andra hänseenden: Nej. Det sagt, så tycker jag på det stora hela att poker är väldigt olikt t.ex. idrott eller schack, och att det finns många komponenter som man kan lära sig precis lika bra, eller t.o.m. bättre, som vuxen. Citera
Macroman Postad 22 Augusti , 2006 Rapport Postad 22 Augusti , 2006 Skulle tro att Poker är ungefär som Golf eller annan idrott... Lol! Golf är ett skicklighetsspel... Citera
Recommended Posts