Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har ganska nyligen börjat spela NL (NL25/NL50) från att ha spelat FL (2/4, 3/6) och har en fundering...

Det händer inte allt för sällan att efter en preflophöjning (4-6BB) med syn av någon/några, pottsizebetar den som är först in att agera efter flopp och tar på vis hem potten.

Frågan är vilket som är rätt att göra i detta läget om man exempelvis sitter med AK, AQ el liknande och inte träffat ngt samtidigt som floppen är "ofarlig" (naturligtvis beror det som vanligt på omständigheterna, spelartyper etc, men lite generella tankegångar bara)?

Spontant känns det som att återhöja rejält för att veta var man står är det som verkar mest rimligt men är det mest lönsamt att göra så i längden eller är fold ett bättre alternativ?

Postad

Med AK/AQ och totalmissad flopp mot flera motståndare varav en potbettar är fold standardspelet. Ponera att ni är tre till floppen och potten är på 15bb. Om nu SB bettar ut 15bb måste du höja upp till typ 50bb för att få veta något. Att titt som tätt stoppa in halva stacken med A högt är inget dunderspel imo.

Postad

Allt beror som sagt på motståndaren, har du sett han göra sånt ofta för att sedan checkfolda på turn vid syn så är det bara att suga sig fast och sno potten på turn.

Generellt sett kan man annars syna om man har t.ex. mellanpar eller bottenpar, för att också se vad som händer på turn. När det gäller totalmiss med överkort eller om du får ett drag så hänger det på din read av honom igen, t.ex. om du kan stjäla potten senare, eller har bra implicita odds på senare gator.

Postad

Jag brukar ofta vara med om att väldigt många spelare betar antingen som ni säger runt potbet, och så finns det sånna som betar lite. Brukar ni vid små betar raisa, är det en självklarhet för er, eller slänger ni?

Postad
Jag brukar ofta vara med om att väldigt många spelare betar antingen som ni säger runt potbet, och så finns det sånna som betar lite. Brukar ni vid små betar raisa, är det en självklarhet för er, eller slänger ni?

Beror helt och hållet på din read. Man märker snabbt vilka som minibetar sina monster och vilka som minibetar sina svaga händer eller draghänder. Men generellt sett så brukar jag höja för att se vad som händer om jag har helmissat, eller ibland syna om jag har ett drag eller överkort, då har man odds.