Gå till innehåll

NLT - SnG, Upplägg för SH SNG-spel, BR mm


Klyka

Recommended Posts

Har börjat spela lite shorthanded texas hold'em SNG (6-mannabord). Har plussat en smula, även om jag bara har 43 6-manna-SNG's i statistiken. Allt som allt har jag 124 SNG's (HU, s spelare, 6 spelare resektive 10 spelare), men det är 6-manna jag riktar in mig på.

 

I statistiken ingår ett större downstreak pga odiciplin, vilket jag helt irrationellt tar till intäkt för att jag kommer att kunna upprätthålla min positiva ROI även över ett större antal SNG. Den egentliga anledningen att jag gör det antagandet är att jag vill göra det.. :) Låt oss göra det antagandet och diskutera min "satsning" utifrån det. Jag märker om ca 150 SNG's till om antagandet var korrekt eller ej.

 

Nåja, givet att min statistik håller i sig ser statistiken för 6-manna SNG $10+$1 ut som följer:

 

ITM: 39,5% (Lite för lite?)

ROI 7,5% (Inte så betryggande)

Winrate: $0,65 (om jag förstått begreppet rätt - Resultat/antal spelade)

Standardavvikelse: $12.49 (!)

 

Ok, så statistiken pekar uppåt men ser instabil ut, eller vad säger ni?

 

Hur som helst, jag vill fortsätta spela, och jag vill absolut inte spela på mindre än $5+$0,5, helst på $10+$1 o testar gärna vingarna så småningom på $20+$2. Jag vill inte utsätta mig för någon överdriven risk att gula, men jag spelar gärna med lite högre risk än normalt nu innan jag har sådär jättemkt pengar i min BR.

 

Min BR är i skrivande stund $160. Tanken är att aldrig spela på en nivå över BR/15, så med BR=150 får jag spela på $10+$1, men förlorar jag den måste jag gå ned till $5+$0,5. Kommer jag upp över $300 så får jag "take a shot" på $20+$2.

 

15*inköp i BR kanske är ett lågt satt krav, men med tanke på att jag är villig att gå ned i nivå borde det kanske vara ok?

 

Det faktum att min statistik är rätt svag kanske gör att jag behöver mer än de sedvanliga 200 turneringarna för att se om jag är vinnande på lång sikt?

 

Nåja, lite utslängda tankar. Uppmuntra, såga och kritisera, tack.

 

* Flytt till Turneringar - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ROI 7,5% (Inte så betryggande)

 

Jag kanske har fel med BR/15 så känns väl inte det så tryggt lr? :?

 

kanske tänker fel ??

Nej, du tänker nog rätt, men som sagt så accepterar jag viss risk. Dock så räknar de flesta modeller med att man inte är villig att gå ned i nivå. Jag vet inte vad de gängse rekommendationerna är, men 20-30 brukar det väl vara? De rekommendationerna tror jag gäller dem som inte vill gå ned i nivå. Lägger till ett litet frågetecken där. Någon som vet med säkerhet?

 

Kanske 15 inköp i BR är lite VÄL lite ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmänt låter du lite för optimistisk i det du säger, tycker jag.

Jag vill inte utsätta mig för någon överdriven risk att gula, men jag spelar gärna med lite högre risk än normalt nu innan jag har sådär jättemkt pengar i min BR.

Var är logiken i detta uttalande? När du säkrat en fet BR så ska du skära ner på riskerna för att behålla denna eller, va?

...med BR=150 får jag spela på $10+$1...

Petitess, men du får givetvis inte utesluta raken i dina beräkningar. För att hålla din tumregel om att aldrig spela med färre än 15 inköp i rullen skall du således ha minst $165 för att spela på $10+1.

 

Huruvida 15 inköp i rullen är mycket, lite eller lagom beror på så mycket men intuitivt känns det som du skall hålla dig till lägre nivåer (kanske tom lägre än $5+0.5) med tanke på de resultat du presenterar (om vi nu lite djärvt sätter någon tillförlitlighet till dem).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmänt låter du lite för optimistisk i det du säger, tycker jag.

Absolut.

 

Jag vill inte utsätta mig för någon överdriven risk att gula, men jag spelar gärna med lite högre risk än normalt nu innan jag har sådär jättemkt pengar i min BR.

Var är logiken i detta uttalande? När du säkrat en fet BR så ska du skära ner på riskerna för att behålla denna eller, va?

Nåt sånt faktiskt, fast snarare "OM jag säkrar en fet rulle". $160 är inte så farligt att förlora, men om det blir mer så gör det lite ondare..

 

...med BR=150 får jag spela på $10+$1...

Petitess, men du får givetvis inte utesluta raken i dina beräkningar. För att hålla din tumregel om att aldrig spela med färre än 15 inköp i rullen skall du således ha minst $165 för att spela på $10+1.

raken är inräknad i alla beräkningar utom den. 15*buyin exklusive rake är helt enkelt en regel som jag bestämt mig för för att den är ungefär där jag tänkt mig + att den är lätt att räkna på. Det blir drygt 13 inköp inklusive rake.

 

Huruvida 15 inköp i rullen är mycket, lite eller lagom beror på så mycket men intuitivt känns det som du skall hålla dig till lägre nivåer (kanske tom lägre än $5+0.5) med tanke på de resultat du presenterar (om vi nu lite djärvt sätter någon tillförlitlighet till dem).

Japps. Säkert sant som du säger.

 

Vore kul om nån fena på detta skulle kunna räkna ut gulningsrisken med dessa riktlinjer och min statistik som grund. Hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 inköp tycker jag låter väldigt lite, jag tycker nog att du ska ha 20-30 iaf...

Ok, det må vara galet, men som sagt, liten rulle ingen större fara att gula. Kanske man kan tänka sig nått progressivt för det fall jag lyckas plussa min rulle:

 

$10+$1 - 15 inköp = $150

$20+$2 - 20 inköp = $400

$30+$3 - 25 inköp = $750

$40+$4 - 30 inköp = $1200

 

Ok, det där e ju rena fantasisiffror för en hobbyspelande student som jag, men ändå.. leka ska man göra, och varför inte med tanken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$10+$1 - 15 inköp = $150

$20+$2 - 20 inköp = $400

$30+$3 - 25 inköp = $750

$40+$4 - 30 inköp = $1200

 

kör du med så få inköp så får du nog räkna med att gula rätt snabbt. men det beror väl lite på hur många bord du kör samtidigt.... kör du bara ett så känns det ju lugnt, men spelar du 5 bord samtidigt så känns det ju inte som du har råd med nån badstreak alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$10+$1 - 15 inköp = $150

$20+$2 - 20 inköp = $400

$30+$3 - 25 inköp = $750

$40+$4 - 30 inköp = $1200

 

kör du med så få inköp så får du nog räkna med att gula rätt snabbt. men det beror väl lite på hur många bord du kör samtidigt.... kör du bara ett så känns det ju lugnt, men spelar du 5 bord samtidigt så känns det ju inte som du har råd med nån badstreak alls.

Jag kör bara ett. Blir än så länge för ofokuserad av att multitabla. Har funderingar på o försöka lära mig, men isf på låga nivåer. Men det är inget nära förestående projekt.

 

Nu över till avdelning skryt/uppdatering: Med användande av de ovan nämnda reglerna har jag nu spelat upp från $160 till $230. Efter dagens spelande ser statistiken ut som följer:

 

Antal spelade: 53 (tio nya, mao)

ITM: 41,5%

ROI: 19,6% (kraftig förbättring, hoppas den siffran ligger närmare sanningen)

Winrate: $1.79 (oxo en kraftig förbättring)

Standardavvikelse: 14.01 (kom o tänka på en sak.. är detta i $ eller %? Jag tror väl $, nån såm vet vilken enhet Excel returnerar Stdavp i?) - Något högre än tidigare.

 

Detta bevisar väl bara att 40-50 SNG inte är tillräckligt för att dra några slutsatser, vilket vi ju redan visste... :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* $55-$300: $5+$0.5 SnG

* $300-$600: $10+$1 SnG

* $600-$1000+: $20+$2 SnG

 

Så ser mina bankrullekrav ut. Började med att lägga in $55 i början av januari. Ligger på $466 nu men kommer inte gå över till $20 SnG's före jag har runt $650, känns ändå lite lågt. OM jag skulle börja spela $30 SnG's vill jag ha ~50 inköp. Har vart med om downperioder på 10 SnG's och kan tänka mig att en downperiod kan vara mycket längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska komiskt att läsa den tråden..

 

Du behöver uppemot 1000st för att kunna _uppskatta_ din ROI.

Iaf vad det gäller fullbords SnG, det är möjligt det inte krävs riktigt lika för HU men 50 räcker iaf inte långt.

 

Se länk nedan för lite mer info angående beräkning av ROI:

länk till 2+2

Jag som trodde det framgick att jag inte tror att 50 är tillräckligt.

 

Fast vad jag har hört så krävs ca 200 för att veta. Siffran 1000 är ny för mig. Kan det vara så att man behöver 200 för att veta om man är vinnande, men 1000 för att veta HUR mkt vinnande man är..? :-/

 

Nåja, den här tråden handlar ju mest om att jag vill köra lite utanför de säkerhetsramar som generellt gäller, och frågan är om jag utsätter mig för en alltför stor risk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...