Gå till innehåll

NLT - Trn, Svår situation i Poker-SM


Recommended Posts

En svår situation jag hamnade i under SM på Expekt igår.

Har bara suttit vid bordet i 5-6 händer och har därför ingen koll på spelarna.

 

Blindsen är uppe på 500/1000. Återstår cirka 160 spelare.

Jag har $11.000 i stacken och får JJ i UTG+1.

 

Jag höjer till $3000

Foldat till CO som höjer till totalt $7000. Han har $16.000 och täcker mig.

Alla andra foldar

 

Vad ska jag göra?

Var min höjning till $3000 ok? Eller skulle jag foldat alternativt gått all-in direkt?

 

* Flytt till HA - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 11bb kvar. Vad är det att snacka om? ALL IN preflop!

 

Livsfarligt, UTG+1 är en kass position. Finns risk att någon annan har plockat upp något av värde.

 

3xBB är en hyffsad raise, bra att variera mellan 3 och 5 gånger.

 

Jag hade i alla lägen synat floppen. Om jag ser till hans spel och hur jag brukar köra, så kan han höja dig med AK, AQ eller givetvis AA,KK,QQ. Det är en risk att ta. Om floppen är till din fördel är det bara att ställa in. Är den inte det skulle jag ha checkat och eventuellt foldad och behållt de sista 4000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 11bb kvar. Vad är det att snacka om? ALL IN preflop!

 

Livsfarligt, UTG+1 är en kass position. Finns risk att någon annan har plockat upp något av värde.

 

3xBB är en hyffsad raise, bra att variera mellan 3 och 5 gånger.

 

Jag hade i alla lägen synat floppen. Om jag ser till hans spel och hur jag brukar köra, så kan han höja dig med AK, AQ eller givetvis AA,KK,QQ. Det är en risk att ta. Om floppen är till din fördel är det bara att ställa in. Är den inte det skulle jag ha checkat och eventuellt foldad och behållt de sista 4000.

 

 

5ggr BB i turnering är ingen höjdare, variera snarare mellan 2,5 och 4bb, det man måste göra i det här läget är ju att ha ganska klart för sig innan man höjer om man ska syna ett eventuellt omslag, och då är det all in som gäller inget annat alternativ, syna och folda utan set eller? grejen är ju att han ställer ju om du checkar i princip med alla händer han slagit om med preflop. även oträffade AK, AQ. han skickar nog in dina sista 4k även med underpar om du checkar. Och är floppen till din fördel ger du ju han chansen att folda allt som du slår om du bettar.

 

Att han bara höjer dig till 7k och inte ställer gör det hela rätt misstänksamt, men med tanke på din pos och de annalkande blindsen blir folden svår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 11bb kvar. Vad är det att snacka om? ALL IN preflop!

 

Livsfarligt, UTG+1 är en kass position. Finns risk att någon annan har plockat upp något av värde.

 

3xBB är en hyffsad raise, bra att variera mellan 3 och 5 gånger.

 

Jag hade i alla lägen synat floppen. Om jag ser till hans spel och hur jag brukar köra, så kan han höja dig med AK, AQ eller givetvis AA,KK,QQ. Det är en risk att ta. Om floppen är till din fördel är det bara att ställa in. Är den inte det skulle jag ha checkat och eventuellt foldad och behållt de sista 4000.

Är du allvarlig? Han har 11bb kvar. Han måste hitta på något innan han går antgul. Du ligger under mot 3 händer preflop. Skulle du syna floppen och sedan lägga dig och spara 4bb? Du bryr dig inte om att blindarna äter upp din stack? Allvarligt talat, ALL IN preflop!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 11bb kvar. Vad är det att snacka om? ALL IN preflop!

 

Livsfarligt, UTG+1 är en kass position. Finns risk att någon annan har plockat upp något av värde.

 

3xBB är en hyffsad raise, bra att variera mellan 3 och 5 gånger.

 

Jag hade i alla lägen synat floppen. Om jag ser till hans spel och hur jag brukar köra, så kan han höja dig med AK, AQ eller givetvis AA,KK,QQ. Det är en risk att ta. Om floppen är till din fördel är det bara att ställa in. Är den inte det skulle jag ha checkat och eventuellt foldad och behållt de sista 4000.

 

Det är exakt så man inte skall spela.

 

Till usprunginläggaren kan jag bara säga. Du kan ju inte höja med en fjärdedel av din stack för att sedan inte veta hur du skall hantera handen vid en reraise.

 

Nu verkar det som fi hade ett monster men om du nu absolut vill kunna lägga handen så hade en höjning på 2 x BB varit bättre.

 

Annars är det bara att trycka in skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till den som sa syn och se en flopp; jag hoppas du skämtade.

Nja, jag missuppfattade lite grann, trodde CO hade satt oss all-in, så att valet stod mellan fold och syna resterande 8000. Å andra sidan är det inget större fel att bara syna 4000 om planen är att gå all-in oavsett vad som kommer på floppen.

 

skall du ändå gå all in, ställ direkt...då slipper du jobbiga funderingar om AKQ landar på floppen.

 

med JJ som kan bli en riktig trubbel hand, ta då risken att något callar din all in, i stället för att commita (fint ord) dig med 1/3 av stacken, du kan ju folda men vad har du då uppnått? jo, bara slaskat bort en massa marker. NÄÄ, ta och ställ in och ta ev coinflip i stället, alla vet att du kan ställa med i stort sett vad som helst, men utg+1 så borde din hand vara något bättre än Kx, iallafall något typ Ax eller PP, det vore ju trevligt att få syn av ett lågt PP.

 

/A :club: *men vad vet jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in direkt. Har du tur får du syn av ett lägre par som sätter dig på en medioker hand eftersom du är i en halvdesperat situation. (Jag hade tryckt in med klart sämre händer än JJ här.)

 

Jag tror inte att du har råd att lägga den här handen oavsett vad som händer, så det är lika bra att trycka in allt direkt och hoppas på att jaga bort händer som AQ, KQ etc och i bästa fall få syn av ett lägre par.

 

(Är inte helt säker på det här, är öppen för att jag kan ha fel.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl tillägga att jag spelar väldigt lite turneringar och framförallt håller mig till Fixed limit i vanliga fall. Detta kanske inte alls var en särskilt lurig situation för rutinerade turneringsrävar?

 

Jag funderade mellan att höja med 3000$ som jag gjorde nu eller att gå All-in direkt. Hade bestämt mig för att gå all-in vid eventuellt omslag, men det kändes inte bra när CO höjde till $7000.

 

Varför gick han inte all-in direkt?

Blev rejält misstänksam, men jag gick all-in och CO visade KK som stod hela vägen. Vid fold hade jag bara haft kvar 8bb och suttit i blindsen inom 2 händer.

 

Av svaren att döma hade en all-in direkt varit det bästa alternativet och jag får nog hålla med er så här i efterhand.

 

Anledningen till höjningen på $3000 var att jag trodde att jag kunde få fler händer som motspelarna kunde slå om med. Om jag går all-in direkt tror jag bara att jag får syn från AA, KK, QQ och AK.

Medan jag kan få omslag av AA, KK, QQ, 1010, 99, 88, 77, AK-AJ om jag bara höjer till $3000.

 

Synpunkter? Tänker jag helt fel?

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ditt resonemang är helt rätt, och jag tror att du kan kräma ut lite extra EV på det här sättet.

 

Om du får en syn, måste du gå all-in oavsett flopp. Förmodligen också om du får två. Får du tre eller flera syner efter dig och floppen kommer AKQ, är det nog läge att spara de sista slantarna till ett läge med lite lägre harakiri-faktor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...