Ekenstar Postad 31 Januari , 2006 Rapport Share Postad 31 Januari , 2006 Två händer från mitt PLO8 spelande. Spelar jag för aggresivt eller ska degen in? Hand 1: Omaha Hi/Lo Pot Limit EUR 0,25/0,50 Players: samot54 (EUR 10,72 in seat 1) tokgb (EUR 112,36 in seat 2) Ekenstar (EUR 47,00 in seat 3) BmanSr (EUR 49,20 in seat 4) kaapoh123 (EUR 36,43 in seat 7) dalatommy (EUR 38,94 in seat 8) Dealer: dalatommy Small Blind: samot54 (0,25) Big Blind: tokgb (0,50) Ekenstar was dealt: Inte sett så mycket kul på detta bordet, så jag limpar in med min hand. kaapoh123 är ganska aggresiv. Ekenstar Call (0,50) BmanSr Fold kaapoh123 Raise (1,00) dalatommy Fold samot54 Call (0,75) tokgb Fold Ekenstar Call (0,50) Flop Triss i femmor och drag till nästnötlågen. Bettar ut och får omslag. Synar bara och hoppas på att kaapoh123 ska fortsätta att vara aggresiv med en hand som t.ex AA2x (eller än bättre AA3x) samot54 Check Ekenstar Bet (2,50) kaapoh123 Raise (11,00) samot54 Fold Ekenstar Call (8,50) Turn Ekenstar Check kaapoh123 All-In (24,43) Ekenstar Call (24,43) Ingen hjälp på turn. tror jag får in resten av pengarna i potten om jag checkar, hoppas att kaapoh123 ska vara överaggresiv. Kan jag hitta folden nånstans? Ska jag vara orolig för att han har ? Inte direkt aggresivt spelat men ska degen in i denna hand? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 31 Januari , 2006 Rapport Share Postad 31 Januari , 2006 Jag tar bort den andra handen så får du posta den i en ny tråd, om du inte har kvar HH:n så PM:a mig så skickar jag den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjort Postad 31 Januari , 2006 Rapport Share Postad 31 Januari , 2006 Angående spelet så har jag svårt för den limpen med en aggressiv spelare med position på en. Risken är rätt stor att man blir isoleringshöjd och oftast hamnar man då i ett läge där man inte vet om man ska sikta högt, lågt eller bara folda. Hade du haft stark möjlighet till ohöjd flervägspott, eller haft position så hade det varit en helt annan femma. Om handen ska spelas så skulle jag tro att en höjning för att få spela mot bara mörkarna är bättre. På floppen så har du ju flopat ett monster. Sannolikheten att någon annan har en femma är rejält liten (tre av femmorna är ju borta, och det är inte direkt ett obligatorisk kort i en höjd hand), och risken för att vara uppe mot 88 bör också vara väldigt liten. Dessutom så har jag svårt att se att en spelare med AA + lågdrag eller nötlågdrag + färgdrag, eller tom AA + färgdrag utan vettigt lågdrag kommer orka folda en sån här flopp. Frågan här är då om kaapoh kan tänkas nästan autobeta och därmed eventuellt lura in samot i potten så att du kan få göra en checkraise och antingen få in lite döda pengar eller få in degen som tämeligen stor favorit mot två lågdrag/sämre högar. Råder det tvekan ifall kaapoh betar så är det däremot rätt obligatoriskt att smälla till, eftersom det kan komma många kort som dödar din action på turn. När du nu betat ut och han höjer så kan du antagligen ställa in eftersom jag knappast tror att så många spelare orkar lägga en hand bra nog att potthöja med när de får bortåt 2:1 i pottodds. Däremot så skulle de kunna få något jobbigt kort på turn som får dem att släppa. Jag är inte riktigt säker på vad fördelen med att spara pengarna till turn är eftersom du ju knappast kan ducka lätt vilket kort som än kommer, medan han ju kan släppa eller checka tillbaka ganska lätt om exempelvis 9s-Ks kommer. Hade det varit du som haft position hade synen varit ett mycket bättre spel eftersom du då inte riskerar att ge gratiskort till rivern. Checken på turn verkar också väldigt skum, om du inte är helt säker på att han dunkar till om du checkar. Säg att han har AA2x och fattat misstanke, då är det ju bara att checka tillbaka och släppa rivern om något jobbigt kommer och du pottar. Dessutom finns det gott om spelare som tar synen på turn med lågdraget plus något mer, och då gör du grova pengar. En snabbkoll ger att du är bortåt 55-45 favorit om han har starkt lågdrag och vettigt högdrag, har han däremot naket AA2x så är du 70% favorit. Nu kanske 55-45 inte låter som så väldigt mycket, men tänk på att det är din motståndare som har kontrollen på turn samtidigt som det är en 55-45 med riktigt nice varians (du blir bara scoopad runt 1/4 av tiden eller så). Värstafallsscenariot (dvs kåk + nötlågdrag) på floppen ger dig ändå 13% equity, vilket är helt ok med tanke på hur ovanligt det bör vara. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ekenstar Postad 31 Januari , 2006 Författare Rapport Share Postad 31 Januari , 2006 Checken på turn verkar också väldigt skum, om du inte är helt säker på att han dunkar till om du checkar. Säg att han har AA2x och fattat misstanke, då är det ju bara att checka tillbaka och släppa rivern om något jobbigt kommer och du pottar. Dessutom finns det gott om spelare som tar synen på turn med lågdraget plus något mer, och då gör du grova pengar. Jag ville ha in mina pengar mot honom där och det kändes som han skulle betta om jag checka. Få honom att tro att jag är en tomte som sitter med nötlågdraget och ge honom chansen att gå in med en hand sämre än min. I denna handen var jag rätt illa ute, han satt med 2s - 5d - 9c - Ad och jag kunde efter turn bara hoppas få till en 50-50 split som bäst. Tyvärr kom ett lågt kort på rivern och jag fick bara 25% av potten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts