Gå till innehåll

Hur spela med ante och utan bettingstruktur?


axionman

Recommended Posts

Hej. jag igen. Jag och mina kompisar spelar rätt så mycket poker om kvällarna. Det är bara jag egentligen som vill göra framsteg. Jag studerar hela tiden om poker , läser allt jag kan få tag i. Men till min fråga.

Eftersom alla inte e så bra på texas så spelar vi med ante. Vi har inga marker så vi spelar med kronor. Alla lägger in 2 kr i ante sen får vi korten. Vi har inget speciellt sätt att satsa på utan man kan lägga allt från 1kr till 1000000kr. Vi har inga regler för det alltså. Men alltså detta gör det väldigt svårt för mig att sitta och räkna på pottoddset. Jag e inte bra på att räkna det men det gör ju inte det lättare att vi sitter med kr och med detta systemet. Det finns ingen annan i liret som räknar så det e bara jag som försöker med det. Jag spelar bättre än dem nu men det beror på att jag väljer andra kort att börja med. Gör jag rätt i att inte räkna pottodds?`Gör jag rätt i att bara välja rätt starhänder eftersom jag vet att mina polare spelar vilka kort som helst nästan

 

Tack för alla svar.

 

* Rubrikpill - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja

 

Det är bra att du läser mkt. Rekommenderar dig att införskaffa lite riktig pokerlitteratur- Pokerhandboken, Winning Internet Texas Holdem och Winning lowlimit holdem är tre bra böcker för nybörjare. Sedan ska du såklart surfa runt här på forumet och läsa andras postningar.

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni spelar no-limit sitt inte och fundera på exakta belopp i potten. Det är mycket viktigare att veta ungefär hur mycket det är i förhållande till pengarna som finns kvar att beta än att det ligger exakt 15 kr i potten. Det räcker utmärkt med att det ligger mellan 10 och 20 kronor i potten och det finns runt 200 kronor kvar hos mig och min motståndare.

 

Ingen av böckerna som Stusse nämner är särskilt lämpliga för det här spelet eftersom de huvudsakligen rör fixlimit och enbart spel med mörkar. Försök inte anamma spelet de förespråkar, de talar inte alls om samma spel. Det är nästan som att läsa backgammonböcker för att lära sig att spela schack.

 

Det finns inga böcker som beskriver en enkel spelstil som det bara är att följa för den här typen av spel. Dels för att det är no-limit och då funkar det inte att vara förutsägbar och tight vilket brukar funka hyffsat i fixlimit.

 

No-limit & Pot-limit Poker av Ciaffone kan vara lämplig. Detsamma gäller för Theory of Poker och kanske även super system.

 

Huvudfaktorn i spelet är i vart fall är hur mycket pengar som finns att beta i förhållande till startpotten. Det är enorm skillnad på hur man ska spela om alla lägger 1 kr i potten till att börja med och har 50 kr framför sig jämfört med om alla istället hade haft 1000 kr framför sig. Det är alltså den viktigaste biten för hur du ska spela.

 

Om ni har lite pengar att röra er med så är det absolut viktigaste att observera motståndarna och lära sig deras spel så väl det går.

 

P.S. Om ni inte har det så måste ni köra med att man bara får beta det man har framför sig och bara behöver syna med beloppet man själv har för att få gå till showdown. Att låta folk ta upp mer pengar under en hand eller att tvinga dem att syna med mer än de har tillgängligt är att bädda för katastrof gällande vänskap och spelets välmående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Hjort skrev

Ingen av böckerna som Stusse nämner är särskilt lämpliga för det här spelet eftersom de huvudsakligen rör fixlimit och enbart spel med mörkar. Försök inte anamma spelet de förespråkar, de talar inte alls om samma spel. Det är nästan som att läsa backgammonböcker för att lära sig att spela schack.

 

Det finns inga böcker som beskriver en enkel spelstil som det bara är att följa för den här typen av spel. Dels för att det är no-limit och då funkar det inte att vara förutsägbar och tight vilket brukar funka hyffsat i fixlimit.

 

No-limit & Pot-limit Poker av Ciaffone kan vara lämplig. Detsamma gäller för Theory of Poker och kanske även super system.

 

 

Skillnaden mellan FL och NL är visserligen markant, men du överdriver kanske lite. Det låter ju som om Axionman behöver lära sig grundläggande koncept som pot odds etc. Då är väl inte de böcker du föreslår särskilt lämpliga. Samtliga förutsätter ju att man har grundläggande kunskap om THe innan man läser dem.

 

Jag tror exempelvis att WLLH definitivt skulle vara nyttig så länge man är medveten om och tar reda på skillnaderna mellan NL och FL.

 

Min erfarenhet av spel med kompisgäng som inte kan lira är att taktiken 'förutsägbar och tight' är den som fungerar klart bäst eftersom nybörjare tenderar att betala bra när man träffar. Detta gäller även NL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte komma på en enda bok som beskriver texas utan mörkar, så det viktigaste måste ju vara att komma fram till de grundläggande strategierna eftersom man inte kan läsa sig till dem.

 

1) Att sitta till vänster om given blir om möjligt ännu sämre eftersom man talar först även före flopp. Dessutom så finns det ju inga mörkar att försvara.

 

2) Alla kan se floppen "gratis" genom att knacka, vilket gör att vid rundknack före flopp så har man inte fått någon info om vilka kort spelarna har (förutom att alla har dåliga kort).

 

Precis som Johan så föreslår jag att ni spelar med table-stakes, dvs att man bara får plocka upp mer pengar mellan potterna.

 

Jag reagerade också på "Vi har inget speciellt sätt att satsa på utan man kan lägga allt från 1kr till 1000000kr",

vilket torde betyda att om spelare A betar 100kr och du synar så får spelare B höja med 1kr och spelare A har i sin tur rätt att höja ytterligare, t.ex. med ytterligare 100kr eftersom spelare B höjt.

 

Så jag föreslår följande regel:

Minibeten i början av varje runda är anten, dvs 2kr.

Ingen får höja med mindre än föregående bet/höjning, dvs höjer någon 100kr så får jag inte höja 1kr utan jag måste höja med minst 100kr till..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förseslår att ni lär er hur det funkar med blinds (mörkar)....

Det är ju inte alls svårt och har ni väl lärt er det så kan ni börja utveckla spelet mer, läsa böcker, m.m.

 

Det spel ni spelar nu är ju någon slags blandning av TH och vanlig 5-kortspoker..

 

Om ni inte hittar nån i er närhet som kan förklara det på plats så posta ett inlägg så är jag säker på att någon av oss kan förklara det snabbt och enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan FL och NL är visserligen markant, men du överdriver kanske lite. Det låter ju som om Axionman behöver lära sig grundläggande koncept som pot odds etc. Då är väl inte de böcker du föreslår särskilt lämpliga. Samtliga förutsätter ju att man har grundläggande kunskap om THe innan man läser dem.

Böckerna jag föreslår tar upp allt han behöver veta om pottodds och den biten. Det är *inte* avancerad litteratur, det finns i stort sett ingen sådan angående poker. Däremot så är det ju mycket som inte är relevant och det vore antagligen katastrofalt att plocka direkta "så här ska du spela"-råd från någon av de här böckerna. Men de har material som är relevant för den här typen av spel.

 

Jag tror exempelvis att WLLH definitivt skulle vara nyttig så länge man är medveten om och tar reda på skillnaderna mellan NL och FL.

Jag tror att WLLH skulle vara direkt skadlig. Definitivt inte en bok jag rekommenderar för någon som spelar no-limit med ante mot tomtar. Det baserar sig mest på att jag försökte följa fixlimit strategi när jag på gymnasiet spelade pot-limit med ante, gick inte så bra.

 

Min erfarenhet av spel med kompisgäng som inte kan lira är att taktiken 'förutsägbar och tight' är den som fungerar klart bäst eftersom nybörjare tenderar att betala bra när man träffar. Detta gäller även NL!

Jag uttryckte mig dumt, och fel, där. Jag menade inte att man skulle hålla på och trixa med en massa komplicerade spel för att förvirra folk. Vad jag menade var att det är väldigt stor skillnad på tight och tråkig på fixlimit vis och tight och tråkig på no-limit vis. Det har också väldigt mycket att göra med hur stor anten är i jämförelse med snittbetandet, om anten är stor är det självmord att vara tight. Hur som helst är tight och tråkig strategin i no-limit att sitta med stora händer när betandet blir tungt, men att ha ett generöst handurval när helst betandet blir tungt. I spelet som axionman beskriver ska man ju (antagligen) rutinmässigt limpa in med 33 eller 86s från knappen om en eller två spelare har limpat. Att vara tight med starthänderna bör helt enkelt inte vara särskilt viktigt om inte potten blivit höjd för en relevant del av startstacken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förseslår att ni lär er hur det funkar med blinds (mörkar)....

Det är ju inte alls svårt och har ni väl lärt er det så kan ni börja utveckla spelet mer, läsa böcker, m.m.

Jag tror man kan utveckla spelet väldigt mycket om man lär sig att tänka kring olika satsningsstrukturer, så jag håller nog inte med om att flytt till mörkar är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Böckerna jag föreslår tar upp allt han behöver veta om pottodds och den biten. Det är *inte* avancerad litteratur, det finns i stort sett ingen sådan angående poker. Däremot så är det ju mycket som inte är relevant och det vore antagligen katastrofalt att plocka direkta "så här ska du spela"-råd från någon av de här böckerna. Men de har material som är relevant för den här typen av spel.

Håller med dig om att det inte finns någon särskilt avancerad pokerlitteratur. Dock tycker jag inte att varken Super system eller PL & NL holdem är någon bra förstabok. Super System är troligtvis, för att citera dig 'direkt skadlig' om man spelar med ett gäng tomtar. Ciaffone tar genomgående upp exempel som förutsätter grundläggande kunskaper om regler i ett antal pokerformer. Dock kan jag medge att TOP kan fungera. Leder ingenvart att diskutera detta då vi har olika uppfattningar och det i viss mån är individuellt vad man har för utbyte av olika böcker.

 

Jag tror att WLLH skulle vara direkt skadlig. Definitivt inte en bok jag rekommenderar för någon som spelar no-limit med ante mot tomtar. Det baserar sig mest på att jag försökte följa fixlimit strategi när jag på gymnasiet spelade pot-limit med ante, gick inte så bra.

 

Ok, jag spelade visserligen FL ett tag efter att ha läst WLLH varefter jag gick över till PL. Dock tror jag fortfarande att det är en mycket bättre förstabok än ex Super System även när det gäller NL spel. Jag säger inte att den är optimal, men jag tror fortfarande att de basic koncept som beskrivs där är bättre att börja med än de trixigheter som oundvikligen blir konsekvensen av att läsa ex Brunson.

 

Jag uttryckte mig dumt, och fel, där. Jag menade inte att man skulle hålla på och trixa med en massa komplicerade spel för att förvirra folk. Vad jag menade var att det är väldigt stor skillnad på tight och tråkig på fixlimit vis och tight och tråkig på no-limit vis. Det har också väldigt mycket att göra med hur stor anten är i jämförelse med snittbetandet, om anten är stor är det självmord att vara tight. Hur som helst är tight och tråkig strategin i no-limit att sitta med stora händer när betandet blir tungt, men att ha ett generöst handurval när helst betandet blir tungt. I spelet som axionman beskriver ska man ju (antagligen) rutinmässigt limpa in med 33 eller 86s från knappen om en eller två spelare har limpat. Att vara tight med starthänderna bör helt enkelt inte vara särskilt viktigt om inte potten blivit höjd för en relevant del av startstacken

 

ok, du säger alltså att problemet med FL-litteratur är att de hårda krav på starthänder som krävs. Håller delvis med dig här, dock är problemet att du antar att han kan folda postflop om han inte träffar ordentligt. Ett vanligt nybörjarproblem är just det att man inte kan släppa en hand som träffat marginellt. "Mellanparet kan ju bli triss på turn" etc. Därför tror jag att det är en bättre strategi att börja med hårdare krav. 2kr i ante är ju inte några astronomiska summor och jag antar att inköpet är tillräckligt för att sitta och folda ett bra tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig om att det inte finns någon särskilt avancerad pokerlitteratur. Dock tycker jag inte att varken Super system eller PL & NL holdem är någon bra förstabok. Super System är troligtvis, för att citera dig 'direkt skadlig' om man spelar med ett gäng tomtar. Ciaffone tar genomgående upp exempel som förutsätter grundläggande kunskaper om regler i ett antal pokerformer.

Jo, jag håller med det finns massvis med spel i de böckerna som är jättedåliga mot tomtar. Dock finns det en del nyttigt material om hur man tänker i no-limit,

 

Dock kan jag medge att TOP kan fungera.

Som jag ser det är det den boken man ska läsa först.

 

 

ok, du säger alltså att problemet med FL-litteratur är att de hårda krav på starthänder som krävs. Håller delvis med dig här, dock är problemet att du antar att han kan folda postflop om han inte träffar ordentligt.

Det problemet är precis lika stort, om inte större, med händer som AK, AQ, QQ, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det problemet är precis lika stort, om inte större, med händer som AK, AQ, QQ, osv.

 

Utgår man från riktiga tomtar bör den lilla skillnaden i hur ofta man lägger ner uppvägas av faktum att man vinner oftare med dessa händer. Med andra ord: Jag tror att många som träffar toppar på flop med T8 håller i nästan lika länge som någon som sitter med KK. Detta uppvägs av att man oftare vinner med KK.

 

Vet inte hur stor erfarenhet du har av homegames med nybörjare. Min är relativt begränsad så det är möjligt att du har en bättre bild av en typisk tomte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jag tackar så mycket för alla svar. men att byta struktur har jag hela tiden velat. Alltså jag kan nästan reglerna fullt ut. e så klart inte helt hundra på det. Läser en del, skaffade för ett tag sen pokerhandboken. Vet inte vad jag ska säga om den faktiskt.. Men finns det någon som skulle kunna tänka sig att föklara allt för mig? Alla olika strukturer, Jag spelar en del på expekt och det har gått bra.

 

MEn som sagt finns det någon som känner sig sugen på att förklara dem olika strukturerna fullt ut så e jag väldigt tacksam.

 

MVH Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
MEn som sagt finns det någon som känner sig sugen på att förklara dem olika strukturerna fullt ut så e jag väldigt tacksam.

 

Här började jag skriva ett långt och helt meningslöst inlägg om Hold 'em-struktur. Det finns i stort sett bara en NL-struktur (små variationer kan förekomma). Det är bara att söka på Google så hittar du massor av sidor, t ex http://www.thepokerforum.com/texasholdem.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...