Gå till innehåll

Polisens rättigheter vid tillslag?


chille

Recommended Posts

I helgen slog polisen till mot en klubb i Borlänge, och rykten som vi fått höra från mer än ett håll säger att de planerar att slå till mot alla klubbar i Dalarna efter att en polis klantat sig i radion. (Han tyckte att pokerklubbarna inte ens var värda att ta upp i radion :D )

 

Nu undrar vi hur vi skall bete oss om/när polisen slår till mot vår förening?

 

1) Vad krävs för att polisen ska få en husransakan?

2) Vad får polisen beslagta?

3) Vad är våra rättigheter?

 

Kommer säkert fler frågor.

 

Snälla, kan någon med koll på juridiken svara på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte järnkoll men nåt så när...

 

Polisen får göra husrannsakan efter beslut från åklagare. Det måste finnas skälig misstanke (eller är det sannolik?) om brott. I vilket fall är det nog tyvärr så att det inte blir några problem för konstaplarna att få tillstånd.

 

Polisen får vid husrannsakan beslagta allt som styrker misstanke om brott (troligen då pengar, medlemsregister etc).

 

Era rättigheter under pågående husrannsakan är nog ganska få. Ni har i alla fall rätt att behålla personliga tillhörigheter (som inte styrker brott). Med andra ord kan de ta allt som "tillhör" klubben.

 

Mitt råd är att ligga lågt ett tag och ta några hundralappar ur klubbkassan och ringa en jurist. Nu gäller det att rädda ert eget skinn, ta det där med rättshjälp från Svepof efteråt.

 

Hoppas det hjälper lite iaf och att det går bra för er i den här soppan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde ha kolla på det där, men då timmen är gammal och huvudet mossigt är jag inte på topp. Gjorde tentan i processrätt för mindre än ett år sedan och fick toppbetyg. Jag gör ett försök men ber att få återkomma med kompletteringar imorrn eller så...

 

Polisen får göra husrannsakan efter beslut från åklagare.

Njae, dom får faktiskt göra det utan beslut från åklagare om det är bråttom. Om det kan finnas risk att de misstänkta försvinner eller förstör bevis och dom inte hinner få tag på åklagare.

 

Vad krävs för att polisen ska få en husransakan?

Att det är fängelse på straffskalan, bl.a.

 

Vad är våra rättigheter?

Jag tror ni även har rätt att ha en advokat på plats när de gör husrannsakan. Måste kolla upp...

Ni har rätt att ha en advokat vid förhör och polisen är skyldiga att informera om det och fixa en åt er om ni vill. Ni har också rätt att knipa käft, det enda ni måste (bör) säga är ert namn och personnummer. Ni har rätt att ljuga hur mycket som helst. (Kanske ett att alltid rekommendera)

 

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910

Sök under fritext på "husrannsakan".

18 1942:740 A Rättegångsbalk (1942:740)

Se kap 21, 23, 24, 27 och speciallt 28 är av intresse.

 

1 § "Förekommer anledning, att brott förövats, varå fängelse kan följa, må i hus, rum eller slutet förvaringsställe husrannsakan företagas för eftersökande av föremål, som är underkastat beslag, eller eljest till utrönande av omständighet, som kan äga betydelse för utredning om brottet."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borlängepolisen slog på natten mot söndagen till mot en illegal spelklubb i Åselby. En del utrustning och kontanter togs i beslag. Inblandade personer riskera nu åtal för dobbleri. /FK

 

DOm hade ju tex JAckvegas-maskiner hörde jag, så det var ju lite svartklubb :) och inte lika seriöst som tex Bullets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...