Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har jobbat med och vid datorer i många år och aldrig haft några problem relaterade till risig arbetsställning och dyligt, men nu har jag minsann en begynnande musarm.

Spelar sex SH-bord samtidigt, sex-sju timmar om dagen, och det blir ju många tusen klick om dagen och ganska snabba rörelser.

Är det någon som har några tips? Handlovsstöd till tangentbordet är inget jag behöver. Hur snabbt kan man jobba med en sådan där trackball? Bör hela underarmen ligga på plant underlag?

Postad

Jag har använt trackball i några år. När man vant sig funkar den i min erfarenhet ungefär som en vanlig mus vad gäller snabbhet, precision, krav på rengöring osv. Lite jobbigare är det att spela actionspel med, men musarmen känner jag inte av.

Modellen jag har (logitech marble mouse) saknar rullhjul, annars rekommenderar jag den starkt. Den är inte trådlös, men jag har en lång förlängningssladd så jag kan luta mig tillbaks med trackballen i andra handen, i knät eller på armstödet. Mycket bekvämt, och lätt att byta arbetsställning.

Just att byta arbetsställning ofta är nog det som hjälper bäst, oavsett vilken utrustning du har. Ett annat tips är att lära sig musen med båda händerna så att man kan alternera.

Postad
Ett annat tips är att lära sig musen med båda händerna så att man kan alternera.

oj oj, vad jag vill gå OT med detta ;)

men ni skall slippa det :D

/A :heart:

*så gammal och så barnslig :shock:

• 4 months later...
Postad
Är det någon som har några tips? Handlovsstöd till tangentbordet är inget jag behöver. Hur snabbt kan man jobba med en sådan där trackball? Bör hela underarmen ligga på plant underlag?

Det sägs att man ska ha armen i 90 graders vinkel.

Själv har jag musarm efter många års sittande framför diverse datorer. Problemen ökar när man sitter långa pass framför datorn och särskilt då det samtidigt är stressigt. Något som jag tycker ökar värken är när man gör många små rörelser konstant under lång tid. I teorin borde man kunna minska besvären genom att sänka pekarhastigheten, men då jag verkligen hatar en långsam pekarhastighet har jag inte gjort detta än.

Själv spenderar jag åtta timmar på jobbet samt några timmar hemma varje dag framför datorn, så att jag har fått problem är väl inte någon slump.

Något som jag inte har testat än, är att byta till vänsterhanden. Det lär gå långsamt i början, men man bör lära sig att hantera musen lika bra, bara man får öva lite grand. Problemet är väl att hitta en bra mus som fungerar till vänsterhanden. Är det någon som har ett tips på en sådan? Det måste vara en stor mus, som helst ska vara ergonomiskt utformad.

Postad

tips på några hjälpmedel:

Perific Dual Mouse, lite annorlunda mus och bra för att variera arbetsställning

Logitech OEM Optical Wheel Mouse (eller liknande "neutral mus") som fungerar att använda med både vänster och höger hand.

Trackball som någon tidigare rekommenderade, dock lite irriterande att det ibland saknas scroll knapp

sök efter återförsäljare bara så hittar ni nån som säljer dessa

denna har jag sett ett antal "kontorarbetare" sitta med och är lite sugen på att pröva på men om nån annan vill testa och rapportera så vore det bra!

http://www.ergoff.se/index.php?act=catview&cat=27

sök lite om den så finner ni video etc om den, verkar iaf skön och mkt "antimusarm vänlig"