Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hand 56080166, Started at 2006-01-29 01:20

Table 'Sarh': $0,25-$0,50 Limit HE (Real)

Seat 0: curt2228 ($12,15 in chips) (on the button)

Seat 1: Novanto ($10,80 in chips)

Seat 2: ariel6249 ($25,25 in chips)

Seat 3: kurva13 ($1,50 in chips)

Seat 4: florence108 ($13,80 in chips)

Seat 5: Introventti ($21,75 in chips)

Seat 6: DaCooLman ($17 in chips)

Seat 7: mrmatt ($2,25 in chips)

Seat 8: Ayn Rand ($29,75 in chips)

Seat 9: snorbert ($2,05 in chips)

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to Ayn Rand: Qh

Dealt to Ayn Rand: Ac

Novanto : Post Blind ($0,15)

ariel6249 : Post Blind ($0,25)

*** Pre-Flop *** :

kurva13 : Fold

florence108 : Call ($0,25)

Introventti : Call ($0,25)

DaCooLman : Call ($0,25)

mrmatt : Fold

Ayn Rand : Bet ($0,50)

snorbert : Call ($0,50)

curt2228 : Call ($0,50)

Novanto : Call ($0,35)

ariel6249 : Call ($0,25)

*** Flop *** : Kd 10d 4h (Pot: 16 small bets)

Novanto : Bet ($0,25)

Ayn Rand : Call ($0,25)

Att syna här är väl i princip självklart. Grymma odds även för en gutshot.

snorbert : Raise ($0,50)

Novanto : Call ($0,25)

florence108 : Fold

Ayn Rand : Raise ($0,50)

Det är den här höjningen jag är osäker på om den är korrekt. 15 big bets i potten ger ju goda odds för syn, men med en sådan monsterpott och 8 motspelare höjer jag för att få in så mycket pengar i potten som möjligt. Ska man vara lite pessimistisk så drar jag ju bara till 3 outs, eftersom någon mycket väl träffa färgen om ruter knekt kommer (finns ju en viss möjlighet att även ett ess ger mig bäst hand, men med fortsatt action på turn så skulle jag nog bara se det som fler outs till mitt redan existerande drag).

snorbert : Raise ($0,50)

Novanto : Call ($0,50)

ariel6249 : Call ($0,50)

Introventti : Call ($0,50)

DaCooLman : Call ($0,50)

Ayn Rand : Call ($0,25)

-----

Så vad säger ni? Är det rätt att höja för värde (vilket jag antar att det är) i det läget?

(För den som är nyfiken: Ja, drömkortet kom på turn och jag plockade hem en (relativt nivån) enorm pott.)

Postad

Jo, jag tycker det är rätt att höja. Väldigt många callingstations här och du är sist och kan med en höjning eventuellt få se rivern gratis om du så önskar med en höjning. Frågan är om du inte skall göra ett nytt försök när det är din tur att agera efter att du raisat på floppen. Jag skulle nog vilja påstå det. Får du snorbert att bli passiv så kan du ju bara vinna mer pengar i denna pott(bortsett från Td som du kanske vill syna ner om det inte blir för mkt action) och träffar du inte så behöver du inte förlora(edit) några mer pengar.

Att vinna på top-par i denna potten är knappast troligt. Någon bör ju sitta på QJ (eller Ax, Qx, Jx vilka kan dra ut din hand på rivern).

Grattis till potten! Var många i den som verkligen inte förtjänade att vinna den.

Postad

Kanske inte framgår riktigt med hacket där jag kommenterar min höjning, men hela bettingsekvensen är på floppen, så den kommer cappad tillbaka mig (klippte bort turn och river eftersom handen spelade sig själv där). Då är det svårt att höja mer :lol: . Jag tackar för kommentarerna, alltid kul när folk tycker att man spelar rätt!

Postad

jo, det är väldigt svårt. missade vad som hände innan det var snorberts tur att agera efter floppen.

Då blir situationen lite annorlunda och re-raiset är då imo inte lika klockrent. Rätt eller fel är svårt att säga. Jag är lite tveksam till ett re-raise här eftersom du antagligen inte kommer vinna potten mer än 1/7 av gångerna, utan antagligen knappa 1/10 av gångerna. Ess och Jd är nog kort som i bara kan komma att kosta dig pengar. Lyckas du träffa anna J än Jd så måste du se upp för om bordet parar sig eller om en tredje ruter dyker upp.

Men potten är ju stor, så det kan ju finnas annat som säger att en raise är lämplig, men det går inte försvara en höjning med att det skulle köpa dig outs eftersom de draghänder du skulle vilja se foldade här har minst lika många outs som du.

För att fatta det kort, jag ser inte att en höjning skulle förbättrar dina chanser att vinna potten, så därför skulle jag förespråka en call.

Vill även tillägga(återigen?) att om du skulle fått in stegen och ett tredje ruter skulle dyka upp, så är du nog tvungen att betala av någon med färg om det inte är allt för mycket action innan det blir din tur att agera.

edit: kritik mot eventuella luckor i mitt resonemang uppskattas

Postad

Jag är faktiskt rätt tveksam till höjningen eftersom det med fem motståndare faktiskt är dags att börja oroa sig hyffsat mycket för exempelvis färgdrage, samt att det faktiskt kan bli så att händer utan några direkta utsikter om man träffar lägger ned efter att potten höjts.

Postad

Nu har Hjort redan sagt det, så det känns som att slå in öppna dörrar, men jag tycker inte alls om höjningen. Jag tror inte att du vinner på alla bet som går in i potten på floppen. Bättre att se turn relativt billigt; nu öppnar du upp för att snorbert ska cappa (vilket han också gör) och då har du helt plötsligt försämrat dina odds.

Om du valt att syna skulle du betalt totalt 2 SB på flop för att se turn i en pott som är 30 SB. Nu betalar du istället 4 SB i en pott som är 42 SB stor för att se turn.

Det första alternativet ger dig de odds du behöver för att syna med en gutshot, alternativ 2 gör det inte - särskilt inte som ruterknekten inte kan räknas som en ren out.