Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Avgifter och rake

Jag inför en ny modell denna gång. Istället för att ta 10 % rake från själva avgiften så lägger jag på 10 % istället. Alla turneringar kommer alltså ha formen 50+5, 100+10 eller dylikt. Alltså, 50 kr går direkt till turneringens prispool och resten går till leaderboard-potten, allt för att underlätta fördelningen av prispengarna.

FÖLJANDE DEL KAN DISKUTERAS

Här följer ett generellt förslag på prisstruktur (X är en anmälningsavgift), jag vill helst att vi kommer fram till en modell innan turneringarna drar igång. Ingen polsk riksdag under turnering, tack.

< 8 deltagare då spelas inte turneringen som en TSOP-turnering

8 deltagare

Ettan = 4x, Tvåan = 2,5x, Trean = 1,5x

Ex) 50+5 SEK i anmälningsavgift. Ettan får då 200 SEK, tvåan 125 SEK och trean 75 SEK.

9 deltagare

4/3/2

Ex) 50+5 SEK i anmälningsavgift. Ettan får då 200 SEK, tvåan får 150 SEK och trean 100 SEK.

10 deltagare

5/3/2

11 deltagare

5,5/3,5/2

12 deltagare

6/3,5/2,5

13 deltagare (för tidigt att ge fyra personer pengar??)

5/3,5/2,5/2

14 deltagare

6/3,5/2,5/2

15 deltagare

6/4/3/2

16 deltagare

6,5/4/3/2,5

Min kommentar: jag är inget fan av att fördela prispengarna till många, men jag vet att en del tycker om det så det här förslaget är väl mer åt deras håll än åt mitt. Jag vet ännu inte hur vi gör med main eventen, men fler än 16 deltagare kommer vi inte bli på de andra turneringarna.

SLUT

Leaderboardpriser

Som absolut max kommer vi dra in 720 SEK i rake (9 turneringar x 5 i rake x 16 deltagare) och därför finns det ingen anledning att ge pengar till mer än två spelare. Om raken ligger under 300 SEK så går allt till leaderboardettan (avrundat nedåt till närmsta 50-tal, resten går till mig som arrangörsavgift). Finns det 285 SEK i potten så går 250 till ettan och 35 till mig. Det var lite oklart förra gången, men nu vet ni hur det fungerar. Allt över 300 fördelas mellan ettan och tvåan. Ettan får två tredjedelar (återigen avrundat nedåt till närmsta 50-tal) medan tvåan får en tredjedel enligt samma princip. För att ta det exempel jag räknat på där den totala raken är 540 SEK så kommer ettan få 350 SEK medan tvåan får 150 SEK och resten går till arrangören.

Poängsystem

Poängsystemet är något förändrat från förra TSOP.

Poäng ges till hälften av spelarna (denna gång avrundat nedåt).

Det totala poängantalet beräknas utifrån antal spelare samt anmälningsavgift (exkl. rake).

Poängformeln:

T (total poäng) = N (antal deltagare) x A (avgift)

X (spelare som får poäng) = N/2 (avrundat nedåt)

Poäng för en enskild spelare (P är individuell placering) =

( [X+1-P ] / (X+X-1…+1 ) * T

Och det där blir ju rätt otydligt utan ett förklarande exempel:

Vi spelar en turnering med 9 deltagare som kostar 50+5 SEK.

Total poäng (T) blir då 9 x 50 = 450p. Totalt 450 poäng fördelas mellan de deltagare som placerar sig i topp4 (X = 9/2 ~ 4).

Ettans (individuell placering P = 1) poäng beräknas då på följande sätt:

([4+1-1]/[4+3+2+1]) * 450 = 450*4/10 = 180p

Tvåans (individuell placering P = 2) beräknas på följande sätt:

([4+1-2]/[4+3+2+1]) * 450 = 450*3/10 = 135p

Treans (individuell placering P = 3) beräknas på följande sätt:

([4+1-3]/[4+3+2+1]) * 450 = 450*2/10 = 90p

Fyrans (individuell placering P = 4) beräknas på följande sätt:

([4+1-4]/[4+3+2+1]) * 450 = 450*1/10 = 45p

För HU-turneringen gör jag nog så att poängen fördelas jämnt mellan de som åker i kvarts- och semifinalerna. De som kommer åker i semi får alltså 3ans och 4ans poäng fördelat jämnt mellan sig.

Postad

De extra 10% som leaderbord-avgift är bra, så slipper vi trasslet med ojämna summor. Gränsdragningen för när 4 spelare ska få pengar blir nog en tvistefråga, och jag skulle väl tro att 13 är en bra kompromiss (även om jag också kan tänka mig högre, t.ex. vid 16.

Folk tycker ju om att känna sig som vinnare, även om dom hamnar längst ned på prispallen och bara får 1.5x inköp. Skulle dock helst se att vinst innebär minst 2x inköp.

Sedan är jag också för att anmälningsavgift tas upp i förskott, även om det lär bli ganska svårt att få igenom (eftersom folk kommer bli sura om dom är sjuka, eller måsta skjutsa morsan till Arlanda helt plötsligt eller dylikt). Dock tror jag regeln är genomförbar om vi har den från första början och vägrar göra undantag. Kanske kan höra oss för om åsikter på det? Det kommer iallafall leda till att mängden som bangar minskar, och om mängden minskar så blir de som inte bangar belönade med mindre startfält och samma prispott =)

Postad

jättebra förslag Hans! Tyvärr tror jag att det är core-delen av sällskapet som kommer vara de som betalar i förväg, och dem har vi ju inte problem med särskilt ofta (bara nån typ som försover sig ibland). Men det är ändå en bra idé!

Postad

Hehe, inte lagligt att ta fee,, att däremot ta hand om växeln som det handlar om i detta fallet tror jag nog är rätt lagligt....jag menar, helt ärligt, vem kommer gnälla om typ 0-25 pix liksom?

Postad
jag borde tagit fee i tsop 1...eller inte

Uppenbarligen blev det uppståndelse över detta ?

Trodde det var meningen med denna tråd var att vi skulle ge både negativ och positiv kritik, samt förslag på idéer.

Postad

Jo självklar är det viktigt med negativ kritik när sådan är befogad.....

Att den här punkten skapar en sån uppståndelse har jag svårt att förstå...

Det är inga stora pengar i jömförelse med vad kalaset kostar att hålla igång.....Om vi alla kan bidra gemensamt med en liten peng för att visa vår uppskattning av att få spela med fina kortlekar....och att vi sedan får använda dem på fina bord är ju väldigt trevligt....Eftersom det är ingen annan som säger det så säger jag det...

Tack Jonas

Postad

I WSOP var det 1.1x inköp för längst ned på prispallen :)

dvs satsa 10K vinn 11K för precis ITM, de som klarade sig precis förståts väldigt glada för å få tebax sina mängder av investerade dollar.

Även om vi investerar 50 kr + 5 och vinner 75 känns det ju bra om man slipper gå minus på kalaset. Men det kankse bara e jag som hatar att gå minus även om det handlar om ett fåtal kronor.

Postad
I WSOP var det 1.1x inköp för längst ned på prispallen :)

dvs satsa 10K vinn 11K för precis ITM, de som klarade sig precis förståts väldigt glada för å få tebax sina mängder av investerade dollar.

Även om vi investerar 50 kr + 5 och vinner 75 känns det ju bra om man slipper gå minus på kalaset. Men det kankse bara e jag som hatar att gå minus även om det handlar om ett fåtal kronor.

Du menar alltså att det förslag jag kommit med är bra?