Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Som just nyregistrerad medlem på Pokerforum och nybörjare har jag en fundering. Efter att ha läst ett flertal böcker och efter att jag spelat några partier med en tajt strategi så märker jag hur lätt det är att tålamodet tryter. Att folda hand efter hand pockar-på spelsuget. Man vill ändå gärna chansa. Frågan är: Hur lång tid bör jag räkna med att spela vid varje tilfälle för att jag ska kunna ge min tajta strategi en chans att verka fullt ut. Det är bara när jag frångår strategin och chansar som jag förlorar pengar.

Kanske måste jag räkna med att vänta in de bästa korten under ett parti på kanske tre timmar eller längre?

Postad

Hej!

Om du spelar mer än ett bord samtidigt kommer du hinna med fler händer och väntan på bra kort blir inte lika lång. Annars är det väl bra att sluta just när du känner att tålamodet börjar tryta.

Har det börjat gå neråt (även om du fortfarande är plus för sessionen) kan det ibland vara lika bra att kalla det en dag (amatöröversättning 8-) ).

Postad

Det kan gå riktigt lång tid mellan bra händer. AA får du t.ex. 1 gång på 221 givar, och med lite statistisk varians kan det ibland gå 10 bordstimmar innan du ser dem igen. Naturligtvis spelar man fler händer än AA, bara ett exempel för att visa på vilken korttorka det kan bli ibland.

Själv multitablar jag, så jag har fullt upp, men det är inget jag rekommenderar för nybörjare, i synnerhet inte om du främst spelar för att lära dig och utveckla ditt spel.

I början spelade jag mest ett bord, och tyckte samma som dig, att det tog lång tid mellan de bra händerna. Efter hand som man blev mer erfaren insåg man dock snart att det finns gott om saker att hitta på mellan de bra händerna (och då menar jag inte porrsurfa ;) ). Saken är den, att när du vet vad du ska titta efter, så har du mer än fullt upp att göra. Analysera dina motståndare varje hand. Är de lösa eller tajta, passiva eller aggressiva. Vilka händer synar de med, vilka betar de med. Hur spelar de draghänder, topp-par, sets och monsterhänder. Gillar de att bluffa. Gillar de att slowspela och luras. Hur agerar de mot höjningar. Det finns mängder av information i varje enskild hand, så mycket så att när jag började förstå vad jag skulle titta efter så hann jag inte ens anteckna allt jag ville utan att missa nästa hand. Efter ett tag gav jag upp att anteckna och bara memorerade istället, funkade mycket bättre, dels då det verkade fastna bättre och dels då jag inte missade något som jag gjorde med näsan i anteckningsblocket.

Det är när du lär dig att se dessa saker som du kan börja spela "riktig" poker, och avvika lite från boktipsen, och även börja spela fler händer i rätt situationer.