Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jahapp. Så kommer ytterligare en dagbok på de spännande stakesen 0,25-0.5 och 0.5-1. Så vad skiljer sig denna från alla andra jävla dagböcker? Jo, PLO is da shit. Jag är trött på alla lowstakes-texas dagböcker där det står samma sak överallt, så jag tvekade länge innan jag beslutade att starta den här. Men som sagt, det finns ju inte många omaha dagböcker här så jag vill skapa lite mer utrymme för att diskutera just omaha.

Personlig och pokerbakgrund:

Har spelat poker i lite mindre än ett år, spelat Texas fixed och nl, sitngos lite turneringa och bunushorat rätt friskt. Har väl plussat lite mer än 10K$ på pokern. För en och en halv månad sen upptäckte jag den ädla pokerforumen omaha och vips var jag fast. Har plussat ca 1,5K$ på en och en halv månad och det är jag mycket nöjd med med tanke på att jag fortfarande ser mig som nybörjare.

Mål 1:

Till en början: Plussa lite mer än 10Ksek/månad på spelet fram till sommaren så dessa kan stoppas in i banken och sparas till nästa års Australien och Asien resa(9 mån.) Bonusar vet jag inte hur jag ska räkna in.

Mål 2. Avancera lite i stakes om det går bra.

Mål 3. tilta mindre. Tilten är vad som hindrar mig från att plussa 20K sek i månaden.

Som sagt, vet int ehur mycket jag har att tillföra då jag inte ser mig som någon omahastjärna men jag vill ändå starta den här dagboken och lyfta fram omahan.

Bankroll:2860$

Let's go

Postad

Vi börjar med en hand direkt. Är ganska tiltad, har börjat morgonen med att tappa två inköp. Anser att monkoosi och skyyvodka är väldigt lösa och aggresiva.

Game # 223607952 - Omaha High Pot Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Gyula"

PWL (EUR 29,58 in seat 1)

skyyvodka (EUR 237,61 in seat 2)

monkoosi (EUR 134,70 in seat 3)

HERO (EUR 105,40 in seat 4)

poker-tomt (EUR 10,00 in seat 5)

dogballs8 (EUR 47,50 in seat 6)

Dealer: skyyvodka

Small Blind: monkoosi (0,25)

Big Blind: HERO (0,50)

Blind out of turn: poker-tomt (0,50)

HERO was dealt: Ad - 9d - 4c - Qh

poker-tomt Check

dogballs8 Fold

PWL Fold

skyyvodka Call (0,50)

monkoosi Raise (2,25)

HERO Call (2,00)

poker-tomt Fold

skyyvodka Call (2,00)

Flop Kd - 7h - 6d

monkoosi Bet (8,00)

HERO Call (8,00)

skyyvodka Fold

Turn Kd - 7h - 6d - Ts

monkoosi Bet (24,00)

HERO Call (24,00)

River Kd - 7h - 6d - Ts - 6c

monkoosi Check

HERO Bet (36,00)

monkoosi Call (36,00)

HERO shows: Ad - 9d - 4c - Qh (a pair of sixes)

monkoosi shows: 9c - Qs - 8s - 2h (a straight, ten high)

monkoosi wins: EUR 141,00 (with a straight, ten high)

------

Som sagt, är lite på tilt, flopp och turn spelet är väl inte det bästa, men vad är korrekt summa att betta på river om jag nu ska bluffa där? Kan jag det? Tilläggas att han stekte ganska länge innan han synade.

Postad

Du får svårt att representera en kåk där, det är rätt få möjliga händer som ger dig kåk på rivern som du skulle spela på samma sätt hela vägen. Visst, det är ju PLO, så risken finns ju alltid att du har lyckats klonka in en backdoorkåk eller satt en K6:a, men såsom du spelar handen så får du svårt att representera en kåk.

Postad

Jag håller med parre, jag skulle syna varje gång där, oavsett vad du betar (förutsätter att du iaf är hyffsat aggressiv när du har något). Den gången du har floppat topp- och bottentvå/bottentvå och bara synat floppen och orkar syna även på turn alternativt har slöspelat en triss får jag väl betala av. Skulle nästan garanterat ha satt dig på färgdraget och det missar ju.

Postad

Tjenare.. Kul att du har startat en dagbok :)..

Vi har ju spelat mot varandra mycket (ps ditt namn syns i blindbetalningen)..

Håller med Parre och Micke..Betting mönster säger väldigt mycket i Omaha på dessa nivåer. Det är inte så svårt att sätta folk på händer.

När det gäller att spela handen så skulle jag alla gånger limpat med denna. Kommer flushdraget så är den levande samt att du har lite stegchanser.

Dock skulle jag nog lägga den mot höjning för det mesta (lite hur man känner sig). Den är ju lätt att lägga ner om du inte träffar.

Postad

Jo jag kände det själv faktiskt, att det var en dålig bluff, jag brukar göra dem ibland men oftast får man väl syn på dem. Mitt stora pokerproblem

är att jag spelar så här en dag i veckan och tappar då fyra inköp på det spelet. var tio inköp upp men blåste bort fyra idag på halvtilt.

Uppskattar all kritik då jag gör såna här dåliga spel, jag hävdar inte att jag är en duktig omahaspelare, bara att jag är en vinnande vilket det är en stor skillnad på

Postad

"Mitt stora pokerproblem

är att jag spelar så här en dag i veckan och tappar då fyra inköp på det spelet. var tio inköp upp men blåste bort fyra idag på halvtilt."

Känner igen mig kompis..Vi har alla sådana dagar. I förrgår så startade jag kanon + 70E efter 10 min. Sen vet jag inte riktigt vad som hände men jag slutade dagen -270E :(..Detta var över 3 sessioner också..

Så här är det i omahan..Det är ett spel där man måste försöka acceptera de dagar man inte kan träffa nått oavsett hur bra starthänder eller drag man får..Tålamod är rätt taktik. Hur mycket man än vill så kan man inte "tvinga" fram vinsterna då slutar det mest med förlust tyvärr.

Postad

En till som jag tycker är lite intressant.

Game # 223602757 - Omaha High Pot Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Gyula"

Game ended 2006-01-20 09:30:59 GMT+01:00

Players:

PWL (EUR 36,68 in seat 1)

skyyvodka (EUR 245,91 in seat 2)

monkoosi (EUR 77,55 in seat 3)

HERO (EUR 49,75 in seat 4)

riverjack (EUR 61,95 in seat 5)

Dealer: PWL

Small Blind: skyyvodka (0,25)

Big Blind: monkoosi (0,50)

HERO was dealt: Kd - 5c - Kc - 3h

HERO Call (0,50)

riverjack Call (0,50)

PWL Fold

skyyvodka Call (0,25)

monkoosi Raise (2,00)

HERO Call (2,00)

riverjack Call (2,00)

skyyvodka Call (2,00)

Flop 4c - 9s - Tc

skyyvodka Check

monkoosi Bet (7,00)

HERO Call (7,00)

riverjack Fold

skyyvodka Fold

Turn 4c - 9s - Tc - 2d

monkoosi Bet (24,00)

HERO All-In (40,25)

monkoosi Call (16,25)

River 4c - 9s - Tc - 2d - Jh

monkoosi shows: Qs - Qd - 2s - Js (two pairs, jacks and deuces)

HERO shows: Kd - 5c - Kc - 3h (a pair of kings)

monkoosi wins: EUR 102,50 (with two pairs, jacks and deuces)

Edit. såg fel.

Floppsynen är inte det bästa men jag, tror inte han sitter med triss eller AA, han är ganska aggresiv med det mesta. När jag går all in gör jag det med överpar, öppetstegdrag och färgdrag + att han kan folda om han är tom. Kommentarer tack.

Postad

"Floppsynen är inte det bästa men jag, tror inte han sitter med triss eller AA, han är ganska aggresiv med det mesta. När jag går all in gör jag det med överpar, öppetstegdrag och färgdrag + att han kan folda om han är tom. Kommentarer tack."

Knepig hand..Den är inte helt felspelad med väldigt vågad spelad tycker jag.

När det gäller floppen så tycker jag syn är det sämsta alternativet. Jag skulle nog foldat för att AA är inte ute ur leken trots att fi kan ha lite vad som helst. Det finns bättre tillfällen.

Ska du spela handen efter floppen så hade det varit bättre med ett bra omslag på floppen (representera triss eller stegdrag) för att få han att lägga sån hand som han har. Synar han så tror jag inte att han synar ett bra turnbett efter den 2:an som kom. Skulle han ha synat där har du nog

ett stegdrag emot dig och rivern blir tuff att spela. Fast jag skulle not bluffat rivern dock.

Aggresivt is the shit som dom säger..

Postad

Djens..

Vad är det för fel på KKK ? :)..

Träffar man dom får man bra betalt och träffar man inte så är det inte svårt att lägga sig..

Presonligen limpar jag KKragrag om det inte är DS..Är det DS så är det en ok hand.

Postad

Jag höjer KK53-handen först in preflop i ett shorthandat game, i alla fall om det finns lite chans att några foldar emellan. Limp-syna UTG är något jag överhuvudtaget ogillar, speciellt shorthanded. Dessutom vill du att potten är preflopraisad ifall du träffar toppset, mycket lättare att stacka någon då.

På turn är det väl inget snack om saken - degen ska in. Flopsynen är lite tveksam, men med tanke på vad din motståndare visade så har jag svårt att säga att den var speciellt dålig.

(Jag menar med ovanstående alltså att om han visar den handen han gör så tyder det på att han har en tendens att överspela skit utan drag etc etc etc - alltså att han är en överaggro blufftomte).

Postad

Mja, KK i en höjd pott känns fel, iofs, jag Kan tycka det är helt rätt att spela den sålänge du har vett att lägga den om du inte träffar med den, men så såg det inte ut i handen ovan?

Mot en LAG är det väl...Tja..Kanske helt okej(Det var t.om helt okej eftersom du fick in degen som favvo) Men jag tycker ändå KKXX är en skithand...

Postad
Träffar man dom får man bra betalt och träffar man inte så är det inte svårt att lägga sig..

.

Edit: Jag kanske skulle läst HHn innan jag försökte vara smart...

Postad

Spelad tid: 20 min.

resutlat: +3

bankroll 2863$

Game # 223930954 - Omaha High Pot Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Gyula"

Game ended 2006-01-20 17:41:57 GMT+01:00

Players:

Kedling1 (EUR 52,70 in seat 1)

Bamse (EUR 16,10 in seat 2)

MONEYBAKER (EUR 160,45 in seat 3)

HERO (EUR 41,25 in seat 4)

Skanke555 (EUR 57,35 in seat 5)

Fart (EUR 95,95 in seat 6)

Dealer: Skanke555

Small Blind: Fart (0,25)

Big Blind: Kedling1 (0,50)

HERO was dealt: Ks - 7h - Tc - As

Bamse Call (0,50)

MONEYBAKER Fold

Skanke555 Call (0,50)

Fart Call (0,25)

Kedling1 Raise (0,50)

Bamse Call (0,50)

HERO Call (0,50)

Skanke555 Call (0,50)

Fart Call (0,50)

Flop 4c - Th - Ad

Fart Check

Kedling1 Bet (5,00)

Bamse Fold

HERO Raise (10,00)

Skanke555 Fold

Fart Fold

Kedling1 Call (5,00)

Turn 4c - Th - Ad - 4d

Kedling1 Check

HERO Bet (12,00)

Kedling1 Fold

HERO Payback (12,00)

HERO didn't show hand

HERO wins: EUR 23,75

Okej hand , okej possition, miniraise tycker jag kan synas. På flopp, jag tror inte han har AA för han har raisat en hel del pre innan så han kan ha vadsomhellst. Hur ska jag spela mitt tvåpar nu? Jag gör en miniraise för att se var jag står. Ska den vara större? Hur hade ni spelat denna? Tvåpar är ju den mest svårspelade handen i omaha.

Postad

Spelad tid: 2 h

resutlat: +300

bankroll 3200$

EDIT. blev fel, det var inte jag som reraisade pre.

StenSture1 (EUR 30,40 in seat 1)

briachek (EUR 63,77 in seat 2)

Kirsten_D (EUR 49,50 in seat 3)

rbuckner (EUR 45,25 in seat 4)

HERO (EUR 74,25 in seat 5)

annexet (EUR 22,20 in seat 6)

yohadrian (EUR 177,79 in seat 7)

_momentum_ (EUR 70,05 in seat 8)

Dealer: HERO

Small Blind: annexet (0,25)

Big Blind: yohadrian (0,50)

HERO was dealt: 7d - 8h - 9s - 8c

_momentum_ Fold

StenSture1 Raise (1,75)

briachek Fold

Kirsten_D Raise (6,00)

rbuckner Fold

HERO Call (6,00)

annexet Fold

yohadrian Fold

StenSture1 Call (4,25)

Flop 8s - 5d - 4d

StenSture1 Check

Kirsten_D Check

HERO Bet (17,00)

StenSture1 Fold

Kirsten_D Fold

HERO Payback (17,00)

HERO didn't show hand

HERO wins: EUR 17,85

Rake: EUR 0,90

Den här typen av händer vill man ju spela omman tror att vi har ett AAxx (ppgrav reraisen). har för mig OTHELLO gick all in med en sån här hand mot två motståndare preflop. den kanske var suited dock? Kommentarer tack?

Postad

Tjena..

Denna hand skulle jag kunna syna all in pre med men skulle inte reraisat som du gjorde dock. Handen är bra men lätt att förlora med dock. Med floppar som 910JQ så sitter du i skiten :)..

Jag tror att det är av bättre värde att syna preflopraisen och sen låta han betta på floppen och reraisa han. Då får du ut ett pott bett och kanske förhoppningsvis mer då det är flushdrag på floppen.

Kul att det går bra för dig :)..Min dag igår var inte rolig. -250 först och sen -50 (låg + först på båda sessionerna :( )..Ibland går det troll i spelet..

Postad

Game # 226606552 - Omaha High Pot Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Eger"

Game ended 2006-01-23 14:34:07 GMT+01:00

Players:

Fart (EUR 130,35 in seat 1)

giasone (EUR 208,30 in seat 2)

HERO (EUR 29,00 in seat 4)

book_park2 (EUR 185,30 in seat 6)

Dealer: giasone

Small Blind: HERO (0,25)

Big Blind: book_park2 (0,50)

HERO was dealt: 6d - 6c - Qc - Kc

Fart Fold

giasone Raise (1,75)

HERO Call (1,50)

book_park2 Fold

Flop 5d - Jc - 7c

HERO Check

giasone Bet (0,50)

HERO Call (0,50)

Turn 5d - Jc - 7c - Ts

HERO Check

giasone Bet (2,00)

HERO Raise (10,00)

giasone Call (8,00)

River 5d - Jc - 7c - Ts - Qs

HERO All-In (16,75)

giasone Call (16,75)

HERO shows: 6d - 6c - Qc - Kc (a pair of queens)

giasone shows: Qh - 5h - Th - 9c (two pairs, queens and tens)

giasone wins: EUR 56,50 (with two pairs, queens and tens)

Rake: EUR 2,00

kommentarer någon?

Postad

1) Fold preflop. Din hand är skit, du kan knappt träffa något bra alls, även om spelet är 4-handat. Din syn hade kunnat vara okej på knappen, men även då är den högst marginell. Ur SB är det en autofold.

2) Slå om pott på floppen. Då kanske han passar en del händer. Att bara syna med ett icke-nötdrag på floppen är i alla fall ett spel som jag hatar. Försök köpa direkt eller folda.

3) På turn plockar du upp lite sköna nötouts. Han betar bara 2 dollar - syna. Omslaget är onödigt, har han något så får du syn. En till fråga:

- Vad försöker du representera på turn?

4) Usch. Återigen - vad försöker du representera? På såhär låga nivåer så är riverbluffar, särskilt sådana för ca halvpott, oftast helt värdelösa. Check-fold.

Tycker att du spelar den handen fel på alla gator faktikst!

Postad
1) Fold preflop. Din hand är skit, du kan knappt träffa något bra alls, även om spelet är 4-handat. Din syn hade kunnat vara okej på knappen, men även då är den högst marginell. Ur SB är det en autofold.

2) Slå om pott på floppen. Då kanske han passar en del händer. Att bara syna med ett icke-nötdrag på floppen är i alla fall ett spel som jag hatar. Försök köpa direkt eller folda.

3) På turn plockar du upp lite sköna nötouts. Han betar bara 2 dollar - syna. Omslaget är onödigt, har han något så får du syn. En till fråga:

- Vad försöker du representera på turn?

4) Usch. Återigen - vad försöker du representera? På såhär låga nivåer så är riverbluffar, särskilt sådana för ca halvpott, oftast helt värdelösa. Check-fold.

Tycker att du spelar den handen fel på alla gator faktikst!

Tacl för kritiken , den är välkommen, jag lägger inte ut händer jag är super nöjd med utan de som är tveksamma.

1, var tiltad, vet att jag inte borde spela såna händer, att sluta spela dem är en del i ninreb-omaha 2.0. I överigt, bra kommentarer, tack, gärna mer av den varan.

Spelad tid: 1 h

resutlat: -20

bankroll 3180$

känns som b2b håller mycket högre klass mitt på dan, allt är mycket aggresivare.

Postad

Game # 227076861 - Omaha High Pot Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Budapest"

Game ended 2006-01-23 22:17:40 GMT+01:00

Players:

Thaman83 (EUR 41,40 in seat 1)

HERO (EUR 50,00 in seat 2)

etus (EUR 38,00 in seat 3)

alkaxx1 (EUR 48,60 in seat 4)

malarkung (EUR 10,15 in seat 5)

Mickey (EUR 34,25 in seat 6)

Luv2RiverU (EUR 54,00 in seat 7)

Skanke555 (EUR 43,25 in seat 8)

Dealer: Skanke555

Small Blind: Thaman83 (0,25)

Big Blind: HERO (0,50)

HERO was dealt: 3h - 4s - 7c - 6d

etus Fold

alkaxx1 Raise (1,75)

malarkung Call (1,75)

Mickey Fold

Luv2RiverU Fold

Skanke555 Call (1,75)

Thaman83 Fold

HERO Call (1,25)

Flop 6c - Th - 4c

HERO Check

alkaxx1 Bet (7,25)

malarkung Fold

Skanke555 Fold

HERO Raise (14,50)

alkaxx1 All-In (39,60)

HERO Call (32,35)

Turn 6c - Th - 4c - 4d

River 6c - Th - 4c - 4d - Kd

HERO shows: 3h - 4s - 7c - 6d (a full house, fours full of sixes)

alkaxx1 shows: 7h - 9c - 8s - Ac (a pair of fours)

HERO wins: EUR 97,95 (with a full house, fours full of sixes)

Rake: EUR 3,00

Tror verkligen han är tom, att han kandke har AAxx. därför synar jag med tvåparet +stegdrag. kansek lite galet, tvekade lite dock.

• Skapa nytt...