Gå till innehåll

Kruxet med att "hjälpa" en kompis


NN4AN_Mike

Recommended Posts

Tja!

En kompis till mig har börjat lira lite poker efter att han blivit intresserad efter att ha sett mig spela.

Han har kört en hel del med playmoney men har nu tagit steget att spela lite med riktiga pengar ( som han får genom att jag för över pengar till hans konto )

 

Då jag själv spelar en rätt så vinnande SnG poker på nivån 10 - 20 dollars bord så frågar han mig om råd på hur han skall spela olika händer i realtid, och jag brukar svara hur jag hade spelat..

 

Det läskiga i kråksången är att mina tips normalt leder till att han förlorar sina insatser, och därmed pengar. Vilket ju i sin tur skulle kunna vara mitt fel i och med att det är jag som tipsar honom hur jag skulle spelat.

 

Han spelar på de lägsta SnG´'erna dvs 5 dollars borden och jag tycker att folk är mycket mer svårberäkneliga där än på 10 och 20 dollars turneringarna. Men är det verkligen så stor skillnad?

 

Har ni själva råkat ut för att "hjälpa" en kompis att förlora pengar trots att ni själva spelar vinnande?

 

Hur hanterar man detta?, min kompis hyser i och för sig inga agg mot mig för att han förlorar pengar på mina tips, utan frågar efter fler tips, men jag tycker det känns väldigt pinsamt att förlora åt honom och känner ett personligt ansvar för detta.

 

Hur har ni andra som råkat ut för detta hanterat det?

 

tacksam för svar

micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju inte att lära någon att automatiskt bli en vinnande spelare, än hur bra råd man ger.

 

Än hur mycket råd man får så måste man själv ta varje beslut. Det blir många beslut som hamnar i en gråzon om vad du lärt honom, där hans egen erfarenhet kommer i spel. Sånt kan man inte lära ut på annat sätt än att spela.

 

Jag tycker inte du ska oroa dig över att ge råd. Men försök få din kompis att förstå att dina råd inte täcker allt som kan hända under spelet, att han själv måste tänka, spela efter eget huvud. Dina råd skapar en grund att stå på, inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man känna nåt ansvar för sin kompis?

Jag tänker på att ca 9 av 10 faktiskt spelar en förlorande poker och rent statistiskt så visar jag ju bara vägen för att på ett mycket effektivt sätt kasta en massa pengar i sjön.

 

Om sen kompisen skulle utveckla ett spelberoende och råka ut för en personlig tragedi, vilket ansvar har man då?

 

Rent logiskt så känner jag att det e ju en vuxen person jag har att göra med som får ta ansvar för sina egna beslut, men rent känslomässigt så känner jag ett ansvar om detta skulle hända eftersom han har sett att " det går ju bra för Micke, så då borde det ju inte vara så svårt" och att jag på så sätt har gett en förvrängd bild.

 

Till saken hör ju att det har tagit ca 1 år innan jag börjat förstå spelet lite grann och börjat tjäna på att sitta framför skärmen, innan dess förlorade jag ju, så erfarenheten har ju inte varit gratis...vilket är svårt att förmedla utan att låta som värsta messeschmitten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt din kompis sitta med dig när du spelar så han ser hur ditt spel fungerar i praktiken.

 

Dessutom kan väl ett tips vara att din kompis behöver spela betydligt tightare på 5-dollarsborden, just pga alla idioter. Det borde vara ganska lätt att slå dem borden så länge man undviker alltför svåra situationer.

 

Och till sist, spelar din kompis med DINA pengar? Då kan han väl inte klaga iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nybörjare brukar väl ha lite svårt med iden att ett spel kan vara bra i längden även om det gick åt skogen just denna gång. Jag tycker du skall försöka förklara lite närmare mekaniken bakom poker. Alltså hur ett bra spel inte berättigar dig att vinna en specifik pott, utan snarare en del av den potten. En bra spelare plockar i längden in sina procent oavsett hur slumpen slår i specifika händer eller sessioner, men om man bara hobbyspelar lite nån gång i veckan så får man nog leva med att turen kommer att vara en väldigt stor faktor.

 

Ett exempel kan ju vara att du och din polare skulle spela ett spel med lika insatser där du har 52% chans att vinna och han har 48% chans att vinna. Om ni spelar det spelet nån gång ibland så är det ju mest slumpen som avgör vem som vinner. Men efter många tusen spel så kommer din lilla edge obönhörligen att ge dig vinst.

 

Detta kanske är trivialt, men många nybörjare förstår nog inte fullt ut att poker funkar så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej , inte med mina pengar , jag förmedlar stålarna till hans konto , och han betalar mig kontant, för han känner sig lite osäker på att betala in med sitt kreditkort, så det är i allra högsta grad hans egna pengar jag hjälper honom att spela bort.

 

Men hur skall man förklara att det kostar att lära sig spela poker , och att riskerna är höga , utan att låta som en förmyndare.

 

Har skumma samvetskval för att jag berättat om mitt pokerspelande.... vet inte om känslorna är riktiga och befogade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det där är ett problem. Tyvärr verkar det som att de gånger man ger råd och de torskar väger mer än när de vinner. :/

 

Mmmm,

ett exempel är:

 

K6 inte i färg, plus tidig position,

 

jag: - FOLD !!!

 

Flop: KK6

 

kompis: - Jag hade K 6 va ?

 

kompis: - Synd att jag inte spelade den...

 

Jag: - Jooo, men i det långa loppet, bla bla bla. ( hjälper sällan när kåken skulle floppats)

 

kompis: - den där skulle jag vunnit, asch då !

 

Jag: - jo, synd.....

 

Jag: - mår dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han spelar på de lägsta SnG´'erna dvs 5 dollars borden och jag tycker att folk är mycket mer svårberäkneliga där än på 10 och 20 dollars turneringarna. Men är det verkligen så stor skillnad?
Det där stämmer fan mycket bra! Jag förlorar stadigt på 1+0,1 till 5+0,5. Men 10+1 går jämt upp, men 20+2 och uppåt går jag kraftigt pluss på. Bra märkligt va?!

:spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nybörjare befinner ju jag mig i den "andra änden". Det vill säga, det är jag som är mottagare av tips. Jag är faktiskt lite avis på din polare, för det vore inte fel med en "live coach".

Mitt tips är dock att få kompisen att läsa någon eller några böcker för att ta in basala koncept. Då blir det lättare för honom att förstå hur dina tips också måste appliceras olika i olika situationer.

 

Det har funkat för mig i alla fall. Tipsa honom om pokerforum.nu när du ändå håller på. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela en vinnande SnG strategi på $1 bord är givetvis mycket enklare än på $20+.

Det behövs inga fancy moves för att klara av det och dina motståndare behöver inte förstå eller uppskatta lömskt smidda planer för att man ska ha en bra winrate på så låga bord. Självklart så ska man INTE försöka sig på något tricky spel! Det behövs aldrig där! Alltså... aldrig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...