Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Första gången jag spelade holdem på nätet satte jag in 20 euro på betsson. Det räckte kanske en vecka. Trodde (precis som alla ni tjänar pengar av) att det skulle vara ganska lätt att åtminstonde inte förlora nått.

Efter det så har jag läst en del böcker och spelat med kompisar och freerolls på expekt. Nu börjar jag förstå hur dålig jag var / forfarande är.

Nu till min fråga ang freerolls. Är det lättare att komma itm på en typ $1-5 turnament än en freeroll?

Jag menar, det är antagligen väldigt mycket mer folk man måste slå ut i en freeroll men det kanske kompenseras med att nivån på spelarna är sämre.

Vet att många här inte tycker att det är värst bra att spela freerolls, men jag tycker ändå att jag lär mig en del. Och framför allt så kostar det inget att göra misstag här. Och misstag kommer jag nog fortsätta göra ett tag till.

Målet är att vinna lite $ på en freeroll och sen försöka igen med cashgames/mtt.

Antar att min post är lite fladdrig. Men om det är någon som har några tankar på hur jag ska gå vidare för att lära mig mer så känn er välkommna att kommentera.

baloobas

Postad
Nu till min fråga ang freerolls. Är det lättare att komma itm på en typ $1-5 turnament än en freeroll?

Jag menar, det är antagligen väldigt mycket mer folk man måste slå ut i en freeroll men det kanske kompenseras med att nivån på spelarna är sämre.

Jag skulle säga att om man har en ytterst liten aning om hur turneringar skall spelas är det lättare att komma itm på en $1-5 tournament än en freeroll. Den allra största anledningen är att det oftast är mellan 1000-2000 (ibland fler) personer i en freeroll, och det krävs helt enkelt en ruskig massa mer flyt för att ta sig igenom ~1500 pers än de ~150 som spelar i en real money tourney.

//Hickmott

Postad

Ok Hickmott, jag kan tänka mig det. Dom freerolls jag brukar spela brukar ha ca 6000 spelare. Man måste komma bland dom 100 bästa ungefär.

Det finn ju bättre freerolls, men dom flesta andra är det krav som 50 rakade händer senaste dygnet mm.

Postad

Antar att du syftar på expekt freeroll 17.00 som i regel har över 6k spelare med?

Enligt vad jag har erfarit dom gånger jag har spelet den, ganska 5-6 ggr, så är det ganska lätt att åka ut då man måste överleva ca 15 - 20 all-ins för att ta sig till pengarna. Och det krävs tur för att gör det oavsett vilka händer man sitter med. Tror knappast folk som har betalat för att spela en turnering synar en all-in med Q9o som är mer regel än undantag på expekt freerolls.

Sen var det inte så himla kul att sitta och spela i 4 timmar för att komma på 72:a plats och vinna hela $1.5 kan jag säga :)

Postad

Det är klart, det är ju knappast någon bra timpenning(expekt 1700). Men när det är ca 1000 spelare kvar så tycker jag att det börjar lugna ner sig lite. Och det känns iallafall som jag lär mig en del på det. Ska snart prova med real money igen. Men blev lite sur när jag förlorade en del i början.

Det hade varit skönt om man kunde vinna lite och sen ta med sig det till vanliga bord.

Hatar att förlora...

Postad

Det var bättre förr (för typ ett halvår sen) när det var färre spelare i freerollsen. Nu är det säkert lättare att hamna ITM i en vanlig turnering.

Vet att många här inte tycker att det är värst bra att spela freerolls, men jag tycker ändå att jag lär mig en del. Och framför allt så kostar det inget att göra misstag här. Och misstag kommer jag nog fortsätta göra ett tag till.

Absolut inget fel att spela freerolls, själv har jag vunnit över $1000 på dom. Spelar dom fortfarande en del fast oftast parallellt med 2 andra bord. Förutom 17.00 på expekt/prima brukar jag spela 20.30 på ladbrokes ($500) och lördagar 21.00 på bet365 ($5000).