Gå till innehåll

Matematiskt resonemang kring Heads-Up situation?


lagu2653

Recommended Posts

Jag har letat efter någon sida på internet som matematiskt förklarar varför en spelare som lyckas få Stora Mörken att lägga sig mer än varannan gång genom att höja från lilla mörken, i en heads-up situation, alltid kommer att gå plus på detta spel i längden, men jag har inte hittat någon. Det står i boken "Vinnarstrategier för Hold'em Poker".

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan dock fortfarande backa om du inte försvarar din mörk i tillräckligt stor utsträckning, sen får du inte heller ge upp alla steal-försök som misslyckas.

 

Låter du han tex stjäla din mörk 40% utan fight samtidigt som han återstjäl från bb 40% av gångerna är det fortfarande du som torskar, trots att du kammar hem 60% av alla potter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta är svaret på din fråga!

Här följer något som är mycket intressant med HU. Vi utgår från att det nu är Fixed Limit för omväxlings skull.

 

Spelet är 200/400.

 

Anta att du höjer när du har position med varje hand mot en passiv och tight motspelare.

Du lägger in 300 för att få 300. Lägger han sig i mer än 50% av fallen så är automatiskt med vinst, utan att ens behöva titta på korten. Låt säga att han synar.

 

På floppen är det 800 i potten. Du satsar oavsett vilket kort som kommer om han checkar. Han träffar något av sina två kort bara 1 av 3 gånger. Du vinner 800 om du satsar 200. Du får pottoddsen 4 mot 1. Lägger han sig oftare än var femte gång så är du automatiskt plus.

 

Exempelvis, följande situationer kan uppstå:

1) Du satsar. Han höjer. Du lägger dig. Resultat: - 200

2) Du satsar. Han höjer. Du lägger dig. Resultat: - 200 (-400 totalt)

3) Du satsar. Han höjer. Du lägger dig. Resultat: - 200 (-600 totalt)

4) Du satsar. Han höjer. Du lägger dig. Resultat: - 200 (-800 totalt)

5) Du satsar. Han lägger sig. Resultat: +800 (0 totalt)

 

Tänk på att han bara träffar något av sina kort en av tre gånger!

 

Uppstår följande scenario så går du med vinst.

 

1) Du satsar. Han höjer. Du lägger dig. Resultat: - 200

2) Du satsar. Han lägger sig. Resultat: +800 (600 totalt)

3) Du satsar. Han lägger sig. Resultat: +800 (1400 totalt)

4) Du satsar. Han höjer. Resultat: -200 (1200 totalt)

5) Du satsar. Han höjer. Resultat: -200 (1000 totalt)

 

Lägger han sig alltså tre gånger av fem går du alltså 1000 plus i genomsnitt på fem omgångar.

 

Fortsättning:

Synar han är det 1200 i potten. Du satsar 400. Du får pottoddsen 3 mot 1. Lägger han sig oftare än var fjärde gång är du automatiskt plus.

 

På rivern är det 2000 i potten. Du satsar 400. Du får pottoddsen 5 mot 1. Lägger han sig oftare än var sjätte gång är du automatiskt plus.

 

Notera att jag inte har tittat på mina kort än. Spelar jag mot en tight och passiv motspelare kommer jag att gå med vinst utan att titta på korten. Jag kommer dessutom att vinna mer när han synar eller höjer mig med sämsta handen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...