Checkraise Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 jag undrar över om jag gjorde rätt i följande situation: jag har 290 marker kvar (av samanlagt 600) och en annan spelare har 295 marker kvar, han som ligger trea och sist har endast 15 marker kvar och blindsen är uppe i 5-10. Jag sitter på small blind och plockar upp korten AA, han som är chip-leader sitter på dealer button och går all-in. Jag synar självfallet med förhoppning att vinna turneringen, och han som är short stack foldar med bara 5 marker kvar efter att ha lagt in BB. Sen ser jag hans kort D-9 off, på floppen träffar han en dam, och sen en till dam på river och vinner potten, och i nästa giv turneringen. Så till min fråga slutligen, borde jag ha foldat när jag visste att killen på BB skulle åka ut och sen försökt vinna turneringen i heads up eftersom jag nu kom trea och inte vann en enda cent? tvåan fick ju 90 dollar och ettan 210 dollar och jag i det här fallet ingenting... * RP, ett försök till en bättre rubrik, tidigare "$50 buy-in turnering" - QoS * Citera
silencer_ Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 skulle aldrig falla mig in att lägga AA när jag är shortstack själv.. Citera
silencer_ Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 fast det är klart, enligt lederer skall man väl alltid ha som mål att ta sig till en plats som betalar, (tror det va han som sa det iaf). Men jag skulle nog ändå inte folda AA i det läget,.. tyvärr Citera
EAK Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Så du sitter på 5 marker mindre än chipleadern och funderar ens på att lägga AA? Ett lägg finns inte på världskartan. Du kommer sitta med 590 marker mot 5 och 5 hos dom 2 fi, detta lär ske i 80-90% av fallen (minns dåligt hur illa D9 är mot AA). Det är syn hela veckan, helger, vardagar och alltid. Citera
Saint_Bjorn Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Beror helt på hur du värderar 2-platsen i förhållande till 1- och 3-platsen. Det här är annars ett av sällsynta tillfällen då det är helt ok att slänga AA preflop. Jag gjorde exakt samma sak i en ganska dyr SnG för nåt halvår sen och var oerhört förbannad på mig själv efteråt. Skillnaden mellan plats 3 och 4 var $300, vilket var rätt mycket för mig då. Citera
Staahla Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 fast det är klart, enligt lederer skall man väl alltid ha som mål att ta sig till en plats som betalar, (tror det va han som sa det iaf). Men jag skulle nog ändå inte folda AA i det läget,.. tyvärr Tror inte Howard menade att man ska sluta andas bara för att man vill ta sig ITM. Det där med att vika AA, nötkåkar och färgstegar pga att man är på bubblan låter som en lika bra taktik som att syna ner hela vägen varje gång man spelar brädan. Citera
silencer_ Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 fast det är klart, enligt lederer skall man väl alltid ha som mål att ta sig till en plats som betalar, (tror det va han som sa det iaf). Men jag skulle nog ändå inte folda AA i det läget,.. tyvärr Tror inte Howard menade att man ska sluta andas bara för att man vill ta sig ITM. Det där med att vika AA, nötkåkar och färgstegar pga att man är på bubblan låter som en lika bra taktik som att syna ner hela vägen varje gång man spelar brädan. Jag håller med, som sagt jag skulle aldrig vika ner AA i det läget, men just i den här specifika situationen förstår jag att han ställer sig frågan.,. Citera
martenmania Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Det här är annars ett av sällsynta tillfällen då det är helt ok att slänga AA preflop. Det är inte ok att slänga bort $25. (EV för syn är c:a $172 medan EV för fold är c:a $147.) I det här läget synar man med AA, KK, QQ och eventuellt JJ beroende på read. Citera
Myssion Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Beror helt på hur du värderar 2-platsen i förhållande till 1- och 3-platsen. Förstår inte hur du menar här... EV är EV. Citera
AAisking Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Herrejesus skulle aldrig lägga AA. Citera
jackbalsam Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Beror helt på hur du värderar 2-platsen i förhållande till 1- och 3-platsen. Förstår inte hur du menar här... EV är EV. Håller inte med. Om man av någon anledning snubblat in i en turnering där priserna är VÄLDIGT stora i jämförelse med det man vanligtvis spelar om ger jag lätt upp EV för att få pris.Frågan då är istälelt vad man gör i turneringen. Citera
martenmania Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Herrejesus skulle aldrig lägga AA. Det finns ju vissa extrema situationer beroende på chipcount och payoutstruktur där det är helt riktigt att lägga AA. Om det här t.ex hade varit en satellit med 2 platser (samma pris till 1:an och 2:an) hade det varit korrekt att folda. (En syn ger dig c:a 84% chans att kvalificera medan en fold ger dig över 90%) Citera
Myssion Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Beror helt på hur du värderar 2-platsen i förhållande till 1- och 3-platsen. Förstår inte hur du menar här... EV är EV. Håller inte med. Om man av någon anledning snubblat in i en turnering där priserna är VÄLDIGT stora i jämförelse med det man vanligtvis spelar om ger jag lätt upp EV för att få pris.Frågan då är istälelt vad man gör i turneringen. Ok, då är jag med. Citera
martenmania Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 Borde jag ha foldat när jag visste att killen på BB skulle åka ut? Du kan aldrig vara säker på att BB skall åka ut. BB har fortfarande c:a 2% chans att komma 1:a och c:a 3% chans att komma 2:a. Citera
Djens Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 MTP hur stor skillnad det brukar vara i 1a, 2a och de andra priserna måste du ju syna. idiotiskt att inte göra det. Speciellt om det är en MTT. Och tycker du priserna spelar för stor roll så SPELAR DU FÖR HÖGT och har inte o göra i den överhuvudtaget. Precis samma sak som att spela NL 25/50 med en rulle där du inte har råd o ta en bad beat. Citera
badtorsker Postad 17 Januari , 2006 Rapport Postad 17 Januari , 2006 skulle aldrig falla mig in att lägga AA när jag är shortstack själv.. Sen om man är shortstacked med 50% av markerna går ju att diskutera Förövrigt klar syn,vinner du så är du så nära som garanterad 1:a platsen man kan bli,,det enda jag funderar på är vad chipleadern tänkte på med det spelet Citera
thebeater Postad 18 Januari , 2006 Rapport Postad 18 Januari , 2006 All-In på stuts i det läget! Citera
ok Postad 15 Februari , 2006 Rapport Postad 15 Februari , 2006 jadu det var ju inte ett så svårt beslut.. Jag hade synat alla dagar i veckan och 2x på söndag Citera
thebeater Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 raisar ngn om jag har AA, då blir det garanterat All-in! Citera
Recommended Posts