Gå till innehåll

Finansiering av klubbens omkostnader, budget mm


?

Recommended Posts

Med anledning av att jag såg att en dialog börjat föras i gärsboken, samt att jag själv har en del funderingar, startar jag här en diskussion där alla vi medlemar kan uttrycka våra förslag och funderingar kring klubbens ekonomi.

 

Nu när det är tänkt att vi skall flytta in i en egen lokal så innebär det att klubben kommer att få kraftigt ökande omkostnader under nästkommande år. Hur skall vi hantera detta?

 

Jag vet inte hur diskussionen har varit i styrelsen kring dessa frågor, men som jag ser det skulle jag vilja se en slags budget på att vi kommer att klara den förändring.

 

Om man beräknar det lite grovt så kan man tänka sig at det ser ut som nedan:

 

Intäkt - Medlemskap: Avgiften för att vara medlem kommer under 2005 att vara 200 kr. I nuläget är vi kring 200 medlemar där en stor del av dem kan anses som inaktiva. Dvs. personer utifrån som enbart betalt medlemskap för att vara med i enstaka turnering. Kan vi räkna med att dessa kommer att vara medlem även under 2005? Kommer de att betala medlemsavgiften nu eller väntar de tills de skall spela en specifik turnering? Frågorna är många, men om vi räknar med att några faller bort och några tillkommer så kanske det går att få in 200 medlemsavgifter även under 2005. Det ger 40.000:-

 

Intäkt - Kioskförsäljning: Jag har tyvärr inga uppgifter om hur mycket GNL tjänat på detta under 2004. Men låt säga att det kommer att bli 10 stora turneringar och 30 mindre turneringar under 2005. Om man räknar på att vinsten uppgår till 1000 kr på de stora turneringarna och 500 kr under de mindre. Detta ger 25.000:-

 

Intäkt - Rake: Under större delen av 2004 har detta ej förekommit. Nu finns dock ett förslag från styrelsen att ta 20 kr/anmäld för mindre turneringar och 50 kr/anmäld på de större. Om vi räknar lite lågt med att det är 30 pers med på de mindre och 70 på de större. Med samma antal turneringar som ovan så ger detta: 600*30 + 3500*10 = 53.000:-

 

Intäkt - Övrigt: Jag vet inte om det finns några övriga intäkter. Utgår det aktivitetsstöd precis som det gör till idrottsföreningarna? Om det är så ger även detta ett antal tusen kr.

 

TOTALT ger detta ca: 120.000 kr

 

Utgift - Hyra/El: Har ingen uppgift på vad hyran kan tänkas att bli för den nya lokalen. Men om vi räknar på mellan 5-6000 kr/månad, samt kanske en elavgift på 4000kr/år så ger detta ca: 70.000:-

 

Urgift - Personal: Det är kanske denna utgift som låg till grun för diskussionen i gästboken. Själv anser jag att det är helt ok att det utgår ett arvode till de som arbetar under turneringarna. Men det är viktigt att detta arvode hålls på en rimlig nivå så att den idiella formen behålls men att det fortfarande är atraktivt att jobba. Vad är en rimlig nivå? Robban uppgav att det behövs 1 person på de små, och 3 personer på de stora turneringarna. Det betyder totalt 60 personalarvoden under året. Om arvodet ligger emellan 3-500 kr så ger detta en kostnad på ca.: 24.000:- En annan frågeställning är hur man sköter detta så att den lagliga imagen fortfarande består??

 

Utgift - Rekvisita: Personligen har jag ganska svårt att uppskatta detta då jag inte vet hur mycket marker samt kortlekar som behövs köpas in under ett år. Tillkommer gör även stolar och bord och övrigt smått och gott. Vi har ju en hel del marker redan så det kanske inte behövs så många. Men kortlekar går åt hela tiden. Låt säga att man uppskattar denna kostnad till ett snitt på 2000 kr per månad så ger det ca.: 24.000:-

 

Utgift - Övrigt: Jag är osäker på vilka fler kostnader som kan uppkomma under ett år. Hur är det med sophämtning, städmaterial och annat som man kanske inte direkt tänker på? Jag antar att sådana kostnader även kan uppgå till ett antal tusen under ett år.

 

TOTALT: CA. 120.000KR

 

Som ni ser så ger min grova uppskattning ett +- 0 resultat på hela året räknat. Vilket är precis i sin ordning eftersom föreningen måste förbli idiell. Men det är många frågor som måste tas i beaktning.

# Hur hanterar man problemet med att man kanske inte får in medlemsavgifterna i början av året. Kapitalbindning i form rekvisita och kiosk kan göra att vissa månader blir tighta?

# Hur gör vi för att vara 100% lagliga även i fortsättningen, desto fler som vet om vår existens ökar risken för granskning.

# Hur mycket är vi beredda att betala i rake?

# Hur mycket skall utgå i arvode för personal?

# Hur mycket vågar vi investera i rekvisita?

# Kommer det stora intresset att förbli lika högt?

 

Kommentera gärna. Berätta hur ni tänker och hur ni tror att vi måste göra för att klara detta.

 

Mvh/ Henric Björnström Eriksson

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullt med Henrik i vad han säger. För att vi ska få ihop det både ekonomiskt och lagligt så är det en del saker som vi måste ta hänsyn till innan vi rusar iväg och investerar pengar i lokal, rekvesita och möblimang. Därför tycker jag att vi bör ligga mycket lågt med investeringar till en början för att sedan investera efterhand som vi får in pengar på rakes, meddelemsavgifter och servering.

 

En av de viktigaste sakerna, som jag ser det, är hur vi avlönar de som serverar. Den kostnaden kommer att, som Henric säger, vara runt 24 000:- Detta om vi betalar ut den "svart". Ska vi ha den vit och laglig så kommer den att bli betydligt högre. Det kommer även att vara svårt att dölja denna kostnad med andra kostnader som rekvisita då kostnaden är så pass hög.

 

En annan sak är hur vi ska hantera vår försäljning av öl. Linjen mellan svartklubb och legal verksamhet är väldigt tunn, då man kan lösa meddlemskap vid dörren. Det är väldigt lätt att vi blir kollade om verksamheten växer. Vi måste även ha bättre koll på våra meddlemmars ålder. För att vi ska kunna sälja öl, så måste alla meddlemmar vara över 18 år. Vet ej hur stor denna koll varit, men jag tror inte den varit 100 procentig.

 

Sammanfattningsvis så tror jag det kan bli väldigt bra med en ny lokal, men som sagt det är många saker vi måste tänka på.

 

Mvh//Henrik Johnson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra grabbar att ni tar upp denna diskussion. Väldigt viktigt att inte våra medlemmar får för sig att vi i styrelsen inte tänker till på den ekonomiska del.

 

När det gäller lokalfrågan som fn. har prioritet 1 bland våra ärrenden, kommer det bli vissa problem.

 

#1 Lokalhyran - Vi försöker att hitta en lokal för ca: 6000:- inkl. moms

Detta har ställt till vissa bekymmer, lokalen blir för liten eller lokalen blir för ocentral.

 

#2 Inveratrier - Hjälp vad dyrt det är med stolar, om man skall köpa nytt är det IKEA som gäller en "billig" stol på IKEA kostar 199:- Vi behöver 100 st = 19990:- engångs kostnad.

 

#3 Arbetsbördan - Vilka skall arbeta på våra kvällar? Jag personligen samt övriga i styrelsen tar inte ut en enda krona i "arvode" dom som får pengar är våra "servitörer" 300:- söndagar och 3 x 500:- på Lördagar. Vi kan kanske klara oss på 2 personer på lördagar.

 

#4 Serveringsavgiften - Vi håller med vissa röster i församlingen att vår policy inte har varit "ta ut rake" på turneringar och klubbkvällar. Det skall vi hålla i framtiden också, men vi bör gemensamt täcka upp dom som ställer upp och jobbar Lör-Sön och någon annan avgift har jag inte kommit på än.

 

#5 Ölförsäljning, ålder - Så länge som vi är föranmälda till våra klubbkvällar och att alla har registrerat sig via webben är det lagligt. Vi har då skapat ett slutet sällskap och för sälja öl till medlemspriser. Tror att vi har en skaplig koll på våra medlemmars ålder, då alla måste vara registrerad på webben och vi har ålderskoll på databasen. Det vi kan missa är om någon ljuger om sin ålder vid registrering. (Legkontroll?)

 

Vi skall idag kika på en lokal efter Upplandsgatan som är på ca: 200 kvm intressant läge, hyran kan bli lite hög. Ca: 8300:- /mån inkl. moms har dom begärt. Om man kunde dela kostnaden med någon annan förening så skulle lokalen vara perfekt... Någon som känner en annan förening med lokalproblem hör av dig. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robban, När det gäller möbler så tycker jag det känns dumt att köpa nytt.

Det finns mycket bra begagnat, som kommer från exempelvis konkursbon. Se bl.a. länken nedan. Där säljer de 100 st restaurangstolar.

Det står inget pris, men jag tror de kan vara är billigare än 20 000:- Det går ju att kolla i alla fall.

 

Hos UniTrader.se

 

Mvh//Henrik Johnson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är bra som det är, en liten avgift som styrelsen har lagt på är bara bra....

 

Om vi hade fått vara kvar på briggen så hade inget av detta hänt.

 

Nu är det så att föreningen har lite lokalproblem och därför måste vi flytta.

 

Jag tycker att det är självklart att vi ska betala lite mer, det är som sagt inga stora summor det handlar om för den enskilda medlemen.

 

Hellre det än att inte ha någonstans att spela live poker.....

 

Kan man inte få något paketpris från IKEA.....?

 

Lokalen som ni ska titta på är det den som nämdes i söndags?

 

Mvh

Amir

:club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med och kollade på lokalen igår. Kan bara hålla med Robban om att den ser ut ha väldigt stor potential. Den är dyr, men med finanisiering från olika håll kan det kanske gå att få ned månadskostnaden för klubben till en rimlig nivå. Jag tror säkert Robban eller någon annan kommer att berätta mer och informera om detta på söndag. Men jag kan beskriva lokalen för er som inte sett den.

 

Lokalen ligger på andra våningen ovanpå ett lager, den har en öppen yta på 32 * 5 meter där det finns gott om utrymme för massor av bord. Utöver det är det ca. 5*8 m med serverings- och toalettdel. Viss renovering och ombyggnad kommer att ske för att passa våra behov.

Utanför lokalen finns gott om parkeringsplatser och den ligger relativt avskilt, så ingen kommer att störas av vår verksamhet.

 

Min personliga åsikt är att den passar oss som handen i handsken. Bara att hoppas att det går att finansiera!

 

Christian! - Om du har någon hållhake på Eric så kanske du kan halvera kostnaden! ;)

 

Mvh/Henric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte heller att det är dyrt med 200:- Tycker inte det är något konstigt med rake vid turneringar heller. Men för att få allt att gå ihop så bör man bara vara lite försiktig med investeringar i början.

 

Mvh//Henrik Johnson

 

Tja!

 

Jag tycker inte att man ska investera i onödan men det är väl ett nödvändigt ont nu. Finns det ingen som har massa stolar och sådant......? Om medlemarna hjälper till så kan man kanske pressa kostnaderna på den nya investeringarna....

 

Jag hjälper gärna till om jag inte har en tenta period just då... :D

Jag har tummen mitt i handen men jag kan bära och sådant.... hehehe

 

Mvh

Amir

:club::diamond::heart::spade:

 

ps: nu får medlemarna vissa lite engagemang ds :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...