Gå till innehåll

NLT - Trn, hur spelar man aggressivt?


AZlaan

Recommended Posts

hej jag spelade en NL $10 turnering på lads igår, det var 275 spelare me. jag fick bara dåliga kort men försökte ta potter när jag kunde men det gick inge vidare jag kom på 175:e plats typ. men vid bordet sitter en stack på 5000 nåt.. hur sjutton gör man vid turnering för att komma upp i det?

Han gick in starkt(hardcore betting) med Q5o och liknande händer, han kan inte bara ha tur för han plocka pot flera gånger och vidare insåg jag att man behöver ligga på 2-3000 marker om man skall ha en chans vid blindsen senare. förstår ni min fråga?

1 Jag fattar inte hur man skall göra, jag spelade tight gick med in på bra händer typ AKo- QsTs men dog varje gång.

2 hur spelar man då "lankorna" om det är det man får konstant

Tja.. nån som vill hjälpa en villrådig.

 

Ps. detta händer titt som tätt att jag kommer utanför ITM pga för liten stack ds.

 

ty på förhand

 

AZ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du spelar bara bra händer? Om du spelar QTs så är du nog ganska illa ute tyvärr, iaf om du spelar den som en "bra" hand.

 

Byt växel ibland, slaska lite, köp potter. Det kommer alltid lägen då du kan ta en pot utan att behöva visa en hand, det är dessa lägen du måste lära dig att se och utnyttja.

 

Hör med nusseman, vet att han kan förklara det här bättre, men i princip så ska du inte behöva visa många händer på en hel turnering, det gäller bara att ha skaplig read på motståndarna och veta på ett ungefär hur dom spelar olika händer. Håll koll på ditt bord, det finns mycket information att hämta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första: Kolla resultatlistan. Jag vågar nästan slå vad om att killen med 5K inte vann...

 

Att skaffa en stor stack tidigt i en turnering är inte eftersträvansvärt. Händer det så gör det självklart inget, men det är abslut inte viktigt att skaffa en stor stack tidigt.

 

Vad du ska göra är att del spela tight för att bygga upp en bra image och samtidigt ska du leta situationer där du kan ta potten nästan helt utan risk. Alltså: Om du får bra kort kommer du antagligen lyckas bygga upp en ordentlig stack och får du skräpkort får du förlita dig på att lyckas sno potter när det passar, så du håller näsan ovan vattenytan.

 

När turneringen har kommit en bra bit på väg kan du börja öppna upp lite för att sno lite fler blinds och börja bygga din stack ordentligt. Fördelen med att vänta är att många av tomtarna har åkt ut, medan de som är kvar har lite bättre koll och de ser att du lirar tight och kommer således inte våga bita ifrån så ofta när du snor potter. De tomtarna som är kvar kommer ha stooora stackar och det är de du ska sikta in dig på för att dubbla. Försök isolera så att du och den största tomten hamnar H2H i potter där du har bättre position och bättre kort än honom.

 

Snor du i snitt en pott per varv så håller du dig flytande bra och dubblar du mot nån av tomtarna (eller nån annan för den delen) ett par-tre gånger kommer du ha en fin stack vid finalbordet. Väl där är det hög tid att lägga i överväxeln och börja dominera bordet. Känner du att du får mothugg är det bara att gå tillbaka till plan A och spela tight för att försöka dubbla upp. Men om taktiken funkar som den ska har du snart chiplead och då är det bara att fortsätta trycka gasen i botten tills du vunnit ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För man tar sig väl knappast till finalbordet i en större turnering utan att ha vunnit åtminstone något coin flip?

 

Tricket är att inte köra coinflips om du inte är i styrka att göra det :) Om ditt vara eller icke vara i en turnering baseras på en coinflip så sitter du lätt på pottan. Enda gången imho då det är försvarbart är ifall du sitter typ med ett par BB kvar och inte har så mycket kvar att köra med.

 

Det är dock supervanligt att se folk som tittat lite på för mycket WPT finaler att köra all in med AK i ren desperation att visa hur otroligt starka dom är. Och sen när de blir utdragna med ett par i 2or av tomten med 72o som synade så blir det skoj och läsa på bad beat trådarna :) Man får inte glömma att finalbordspel är en helt annan sak än att spela level 1-3 i en turnering.

 

en gammal paroll som jag tycker funkar bra här är "choose your battles". Vill jag gå i strid med t.ex. en 2:1 chiplead bara för att jag fick 77 på hand? Jag vet att om jag höjer eller synar BB så kommer jag att åka på en mothöjning bara pga. att han har så mycket chips han kan spotta på mig. Och vinner jag så visst, jag dubblar, men förlorar jag så åker jag.

 

Bättre då att vänta några händer, tills du är i en bra position, och chip-monstren lagt sig och börja slå på dom bakom dig istället.

 

Jag vet att inte alla håller med mig om detta men aggresivitet är bra när den appliceras i rätt situation. I fel situation är den bara dum imho.

 

Jag personligen föredrar att använda coinflip situationer för att t.ex. syna en shortstacked all-in. Då jag vet att jag överlever en ev. miss men står att tjäna mycket till min stack om jag tar den.

 

Oo. och när jag ändå nämner det... om du har tre (3!) all ins före dig.. hur kan man ens tänka på att gå all in med mindre än KK eller AA. Detta särskilt om du inte sitter på shortstack. Såg detta två gånger igår på SM. Och ingen av de spelarna kom ITM :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oo. och när jag ändå nämner det... om du har tre (3!) all ins före dig.. hur kan man ens tänka på att gå all in med mindre än KK eller AA. Detta särskilt om du inte sitter på shortstack. Såg detta två gånger igår på SM. Och ingen av de spelarna kom ITM :)

Vadååå? Du får ju utmärkta odds att dra till din stege/färg/set. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första: Kolla resultatlistan. Jag vågar nästan slå vad om att killen med 5K inte vann...

 

Jag är också rätt säker på att han inte vann. Inte pga att han kanske har haft tur med att få sina 5k utan pga att chansen är inte stor att man vinner. Det är bättre att kolla hur högt han kom istället för om han vann eller inte. Han kanske kom tvåa? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. det glömde jag.. glöm nu inte heller att plugga ordentligt på http://www.pokerplayer.se/ så ni blir riktigt duktiga "rounders" inför NM :P

 

haha :lol::D:lol: lysande sida, nu förstår jag varför det gått så dåligt senaste veckan, spelar ju alldeles för få händer, foldar 72 osv... :)

gillar bilden på phil helmuth när han borstar tänderna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han gick in starkt(hardcore betting) med Q5o och liknande händer, han kan inte bara ha tur för han plocka pot flera gånger

Han hade tur och det är ganska uppenbart att han hade det. I varje större turnering kommer det alltid finnas någon eller några individer med riktig puckotur och det är inte det minsta konstigt. Kom ihåg att man bara behöver dubbla en stack 1k ~2-3 gånger för att komma upp i 5k, även om man i snitt går in som 40% favorit kommer man lyckas med det runt 6% av tiden. När man har ett stort fält så har man en massa personer som försöker sig på sådana 6%-chanser och då vore det extremt konstigt om ingen lyckades.

 

1 Jag fattar inte hur man skall göra, jag spelade tight gick med in på bra händer typ AKo- QsTs men dog varje gång.

Du har antagligen inte alls någon bra uppfattning om vad som är en bra hand. Kriteriet för en bra hand är ungefär följande:

 

Den är antagligen bäst och den dominerar en stor del av dina motståndares möjliga synhänder. Med domination menas situationer där den svagare handen bara har tre direkta outs mot den starkare handen. Skolexemplet på det är AK vs AJ när floppen kommer AT5.

 

Händer som ofta dominerar är AK/AQ, AA-QQ. Händer som ofta är dominerade är AJ-A2, 88-22. Notera att detta främst gäller tidigt i turneringen, ju senare det blir ju lösare spelar alla och då tenderar AJ att bli en dominerande hand osv.

 

Händer som troligen inte är bäst men som kan göra en väldigt stark maskerad hand. Det klassiska exemplet här är par från 22-JJ som träffar set, samt även händer som 87s. För att det ska vara värt att spela den typen av händer i potter man antagligen inte lätt kan bluffa till sig (dvs, någon har redan höjt eller en tight spelare har limpat) måste det finnas hyffsat med pengar kvar att beta när man väl träffar sin hand (vilket sällan sker). I stadiet när man bara har 30 gånger stora mörken eller mindre kvar är det så gott som aldrig värt att se en flopp bara på möjligheten att träffa en stor hand och knäcka någon utan man behöver också en stark möjlighet att ta potten även när man inte träffar hårt.

 

2 hur spelar man då "lankorna" om det är det man får konstant

Tja.. nån som vill hjälpa en villrådig.

Jag sitter mest och foldar fridfullt de första varven om jag bara får skräp. Tänk på att du bara behöver lyckas stjäla mörkarna en gång på en lite senare nivå för att kompensera för ganska många varvs väntan på de tidiga nivåerna.

 

Ps. detta händer titt som tätt att jag kommer utanför ITM pga för liten stack ds.

Antagligen så beror det på att du inte än har ett tillräckligt väl utvecklat sinne för att plocka på dig potter utan motstånd, alltså att hitta situationer där en höjning tar potten. Det är en av de viktigaste och svåraste bitarna av turneringsspelet. Det kan också bero på att du helt enkelt inte haft tillräckligt med tur, man kan helt enkelt inte vänta sig att placera högt i turneringar särskilt ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tricket är att inte köra coinflips om du inte är i styrka att göra det :) Om ditt vara eller icke vara i en turnering baseras på en coinflip så sitter du lätt på pottan. Enda gången imho då det är försvarbart är ifall du sitter typ med ett par BB kvar och inte har så mycket kvar att köra med.

Alla håller inte riktigt med om det, case in point: http://www.livejournal.com/users/extempore/60397.html.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...