Gå till innehåll

Fredagen den 13:e idag


Matteprof

Recommended Posts

Frågan är...

 

* vågar man åka på Sviten och spela poker?

* vågar man gå och ta ett par öl på after work?

* vågar man vågar man ta t-banan hem inatt?

 

Så... Är ni skrockfulla på den allmänt accepterade otursdagen? :D

 

Eftersom tur inte är något man får utan något man förtjänar så måste ju otur också vara något man förtjänar... och jag har nog inte förtjänat nått idag :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt säker, Men det har ngt med att Judas förådde Jesus på en fredag om jag inte minns helt fel

 

 

Därav tror jag inte på just Fredagen den 13e

 

Saxat från annat forum

Edit: Anledningen till att just fredagen den 13e är en otursdag är just för att Jesus korsfästes Långfredagen den 13e. Där är iaf en av förklaringarna, det finns säkert flera som kommit under årens lopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2003 köpte jag en trisslott på fredag den 13e (fan vad +EV)... Skrapade den 2 dagar senare, bakfull som fan... Först 3 st 1000 :lol: Sen påpekade sambon att man ska skrapa X-rutan också...

 

X10!

 

Suck it, fredan den 13e!

 

/TF

 

*edit* Och väljer man att tro på allt som står i Da Vincikoden, så härstammar begreppet fredagen den 13e från att korsriddarna blev förådda av någon kejsare på just detta datum :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2003 köpte jag en trisslott på fredag den 13e (fan vad +EV)... Skrapade den 2 dagar senare, bakfull som fan... Först 3 st 1000 :lol: Sen påpekade sambon att man ska skrapa X-rutan också...

 

X10!

 

Suck it, fredan den 13e!

 

/TF

 

*edit* Och väljer man att tro på allt som står i Da Vincikoden, så härstammar begreppet fredagen den 13e från att korsriddarna blev förådda av någon kejsare på just detta datum :roll:

 

Kanske sammanföll med fullmåne?

 

http://susning.nu/Fredagen_den_13%3ae

Om fredagen den 13:e sammanfaller med fullmåne anses det av många vara en optimal lyckodag?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt säker, Men det har ngt med att Judas förådde Jesus på en fredag om jag inte minns helt fel

 

 

Därav tror jag inte på just Fredagen den 13e

 

Saxat från annat forum

Edit: Anledningen till att just fredagen den 13e är en otursdag är just för att Jesus korsfästes Långfredagen den 13e. Där är iaf en av förklaringarna, det finns säkert flera som kommit under årens lopp.

 

 

Just 'otursnumret' 13 kommer av att de var 13 pers vid sista nattvarden.

 

Och nej, jag är inte heller kristen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

susning.nu tycker jag är en bra informationskälla om man undrar över något.

 

13:

 

Det finns några olika förklaringar till varför 13 är ett olyckstal (flera säkerligen efterkonstruktioner):

 

* Den vidskepliga skräcken för talet 13 går ytterst tillbaka till babylonierna där talet 13 betecknade underjorden.

* 13 är 1 mer än det heliga 12-talet. På samma sätt som 11 är ett mindre.

* Att när Judas (förrädaren) kom till nattvarden blev de tretton vid bordet är ett vanligt missförstånd. Vid nattvardens instiftande var de 13 vid bordet. Först efter denna drabbade talet 13, dvs. tog Judas livet av sig och Jesus dog på korset. (jämför med 12-talet)

* Vanligen var det 13 steg till en galge.

 

En mer naturlig förklaring är att 13 är ett primtal. I likhet med andra primtal (3, 5, 7, 11, 17) utmärker det sig eftersom man inte kan dela talen jämnt upp, och därför kan det lätt tillskrivas "mystiska" krafter. Ex.: [de tre vise männen]?, pentagram, de sju dödssynderna, fy sjutton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lirade pokerturnering med kompisarna, lirade grymt.

I början av turneringen plockar jag 22, funderar på att limpa, men så dubblar utg, och kompisen till höger om mig reraisar, jag tänker äh va fan, jag lägger mig. kommer en 2a på floppen, UTG och killen till höger blev all-in, jag hade vunnit

 

lite senare på bubblan, plockar jag 22 UTG, vi var 4 kvar, jag tror jag ligger sist, eller delad sist. jag väljer att folda, jo men självklart kommer det en 2a.

 

Sedan så är jag BB , täcker SB med 800, SB går all-in, jag plockar upp A3, jag tänker att jag leder, för innan har han gjort samma move med 92o osv. synar, han har 98, klonkar "hålstegen" på river.

 

Sedan så sitter jag med 0,8BB, efter att ha dubblat i handen efter den mot 98, plockar AK, SB synar de 600 extra för att vinna 2600, och klonkar runner-runner 2par mot min AK, som bara fick gutshot på flopp.

 

Jag var oerhört nöjd med mitt lir idag, då jag kände att jag gjorde ett par bra foldar, men hade oflyt mest hela tiden och bubbla sedan!

 

Jag hatar fredag den 13;e och OTURSPERIODER!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade oturen att dricka Long Island Ice Tea igår. Krävs ju maximal otur för att man ska råka beställa det i baren och sedan råka dricka upp den fast man vet bättre...

 

Den oturen har jag med haft många gånger, men jag har även haft följdoturen att vakna upp ute i ingenstans jämte ett jätteras ett par gånger. Verkar som de två oturerna verkar hänga samman...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...