Gå till innehåll

PLO - Omslag m. wrap + TP på tvåfärgad bräda?


Recommended Posts

Håller på och lär mig bemästra PLO, mest för att det är ett av få spel där man kan slaska sönder med gott samvete eftersom det alltid är EV+. :)

 

När handen utspelades kändes det som att allt annat än omslag vore vekt och ynkligt så kraftigt inspirerad av parres lösaggrospel med mosnterresultat tänkte jag inte så mycket mer på det utan förutsatte att det var the way to go. Sen började min motståndare i handen håna mig och i princip fråga om jag var gravt sinnessjuk o.s.v. Det bör nämnas att han är en weaktight jävel som i samma härliga anda som idag hånade mig för ett spel jag gjorde igår (som f.ö. kommer upp snart, snart, snart....).

 

***** Hand History for Game 3348581721 *****

$50 PL Omaha - Tuesday, January 10, 17:27:52 EDT 2006

Table Table 65777 (6 max) (No DP) (Real Money)

 

Seat 5 is the button

Total number of players : 6

 

Seat 1: Zgld_ ( $74.60 )

Seat 2: Billis31 ( $56.76 )

Seat 4: teknipper ( $54.76 )

Seat 6: yuten02 ( $70.81 )

Seat 5: yawhosuxit ( $50.40 )

Seat 3: bobmarley77 ( $52.65 )

 

yuten02 posts small blind [$0.25].

Zgld_ posts big blind [$0.50].

 

** Dealing down cards **

Dealt to Zgld_ [ Qc Jd Th 9h ]

 

Billis31 raises [$1.75].

bobmarley77 calls [$1.75].

yawhosuxit calls [$1.75].

yuten02 folds.

Zgld_ calls [$1.25].

 

** Dealing Flop ** [ 9s, 3s, 8d ]

 

Zgld_ checks.

Billis31 bets [$6.90].

bobmarley77 folds.

yawhosuxit folds.

Zgld_ raises [$27.60].

Billis31 is all-In [$48.11]

Zgld_ calls [$27.41].

 

Results in white below:

** Dealing Turn ** [ 7h ]

** Dealing River ** [ Jc ]

 

Zgld_ shows [ Qc, Jd, Th, 9h ] a straight, eight to queen.

Billis31 doesn't show [ 9c, 8h, 7s, 5s ] two pairs, nines and eights.

 

Ja så vad säger man? TP (som visserligen bara generar 2 outs till, om ens det) + monsterstegdraget med 2 spader på brädan. Aggressivitet is the shit, tänkte jag och degade in.

 

För övrigt, bör jag slå om preflop? QJT9 har ju en jäkla potential men det kändes dumt att slänga in 20% av stacken men en sån hand ur position när man ofta missar så fatalt.

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du spelar helt rätt (synd bara att du inte sitter på knappen, då kan du potta om igen preflop om du vill, ur pos bara syn).

 

När du väl pottat om får du odds för syn även om han har dig blockad med färgdraget. Vad ska han ha liksom? AAxx med spaderdrag känns rätt troligt. Det är väl bara AATJ med två spader som du är riktigt illa ute mot.

 

Sedan köper din motståndare tillbaka en viss del av gångerna. Men du bör väl ha runt 35-40% equity i snitt i alla fall mot en rimlig HD. Tycker du gör rätt som slår om pott, vad ska han ha liksom? Du har tillräcklig FE och equity mot en rimlig HD för att göra pottomslaget rätt; du har mer än tillräckliga odds för att syna

 

(Kollar resultaten)

 

Lite Twodimesuträkningar:

 

Mot handen han hade:

 

http://twodimes.net/h/?z=1457100

pokenum -o 9c 8h 7s 5s - qc jd th 9h -- 9s 3s 8d

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing 9s 3s 8d

cards win %win lose %lose tie %tie EV

7s 5s 9c 8h 574 70.00 246 30.00 0 0.00 0.700

Qc Jd Th 9h 246 30.00 574 70.00 0 0.00 0.300

 

Mot en i övrigt tom spaderhand:

 

http://twodimes.net/h/?z=1457120

pokenum -o as 2s 6d 7c - qc jd th 9h -- 9s 3s 8d

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing 9s 3s 8d

cards win %win lose %lose tie %tie EV

As 2s 7c 6d 443 54.02 377 45.98 0 0.00 0.540

Qc Jd Th 9h 377 45.98 443 54.02 0 0.00 0.460

 

Lite av ett worst case-scenario:

http://twodimes.net/h/?z=1457123

pokenum -o as ts jc ac - qc jd th 9h -- 9s 3s 8d

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing 9s 3s 8d

cards win %win lose %lose tie %tie EV

As Ts Ac Jc 552 67.32 137 16.71 131 15.98 0.753

Qc Jd Th 9h 137 16.71 552 67.32 131 15.98 0.247

 

Och ett ännu värre:

pokenum -o 9d 9c ts js - qc jd th 9h -- 9s 3s 8d

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing 9s 3s 8d

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Js Ts 9c 9d 623 75.98 91 11.10 106 12.93 0.824

Qc Jd Th 9h 91 11.10 623 75.98 106 12.93 0.176

 

Okej, jag räknade din equity väl optimistiskt kanske. Däremot tycker jag du spelar den HELT korrekt - han pottar den floppen med långt fler händer än de jag listat (de jag listat är ungefär en lista på rimliga händer som han kan slå om med igen) vilket gör att du rätt ofta får potten här och nu. Dessutom måste HAN i beräkningen av din HD ta med att du lika gärna kan ha TJ99 och en rad andra händer du checkraisar med (för jag antar att du checkraisar toppset på samma bräda?)

 

Vidare så kan han gott slaska in en syn med diverse skräp ibland.

 

Jag vet inte, jag tycker du spelar den utmärkt. När han slår om igen är du oftast slagen eller har lite under en coinflip, men du har odds för syn. Men som sagt, denna flop är som gjord för en checkraise med en wrappis eller en bra färdig hand i mitt tycke, även om den är tvåfärgad. Visst vill du hellre ha AJTQ med spaderdraget, men man kan inte alltid få det man vill.

 

I mitt tycke helt korrekt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle även jag vara beredd att berömma ditt spel om du inte själv klassat spelaren som "weaktight". Om han nu är så weaktight skulle jag misstänka starkt att han har oss slagen när han pottar floppen med två spelare kvar att agera.

 

Om din read är riktig kan vi säkerligen utesluta att vi är stor favorit och jag tror att i de lägen vi är favorit är vi mindre favorit än "dog" i de lägen vi ligger efter. Således är det enligt mig uppskattad fold equity som avgör huruvida spelet är bra eller inte.

 

Givet read så dissar jag spelet ;) Mot en LAG-spelare så skulle det vara klockrent å andra sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om han är weak-tight så lär han (felaktigt) släppa en hel del händer som han pottat med på floppen? Eller?

Kanske, kanske inte... anledningen till att jag "dissar" spelet är väl att fi pottar ur så pass dålig position.

 

edit: ...vilket lika gärna kan innebära ett continuation bet med överpar å andra sidan. Kanske. Svår hand, kan nog inte säga hur jag själv skulle agerat, beror nog mycket på hur fi har agerat tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om att ta en syn och bluffa på några spaderkorten på turn så har man ett enkelt vik om han slår om och snor potten av en bättre hand en hyffsad del av tiden när han viker?

 

Ett intressant förslag - några följdfrågor bara.

 

... och vad göra vi på turn när den blankar?

... ska vi bluffa på parade bord också?

... och bluffar vi fullpott?

 

Vad gör vi på en blank turn? Check-syna ett pottbet känns inte direkt hett, check-folda känns lite småvekt, check-raisa känns bara rakt igenom totalfel.

 

Men på en blank turn så känns ju inte bet-fold särskilt hett heller.

 

Och ska vi bet-folda på parade bord också? Det gör det hela mer riskant, men samtidigt ger det oss en radda fler bluffkort. Det stora problemet med att bara syna är att folk på denna nivån rätt ofta har en tendens att syna ner med låga färger och liknande - vad gör vi om spadern kommer, vi betar 20 (35 kvar i stacken) och Fi bara synar? Ett riverbet känns ju inte direkt hett då.

 

Dessutom så skulle jag väldigt sällan spela ett bra spaderdrag ur position på samma sätt (alltså spader+tillägg, med bara nötfärgdraget tar jag en syn för ett pottbet och check-foldar blanka turns för det mesta) - med nötspadern+öppet nötstegdrag borde väl nästan checkraise vara bättre än check-call?

 

Detta skulle IMHO vara ett kanonalternativ om båda vi sitter med djupa - säg 250BB+ - stackar och har mycket manöverutrymme för post-turnspel.

 

Jag vet inte riktigt, men rent intuitivt känns det som om man jämför HD som Fi pottar ut på kontra den HD vi borde ha när vi check-höjer och den fold equityn som borde göra det så borde check-raise vara det bästa spelet.

 

Med allt detta sagt så är nog handen som RayIV har i denna hand den sämsta jag check-raisar denna flop med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle även jag vara beredd att berömma ditt spel om du inte själv klassat spelaren som "weaktight". Om han nu är så weaktight skulle jag misstänka starkt att han har oss slagen när han pottar floppen med två spelare kvar att agera.

 

Om din read är riktig kan vi säkerligen utesluta att vi är stor favorit och jag tror att i de lägen vi är favorit är vi mindre favorit än "dog" i de lägen vi ligger efter. Således är det enligt mig uppskattad fold equity som avgör huruvida spelet är bra eller inte.

 

Givet read så dissar jag spelet ;) Mot en LAG-spelare så skulle det vara klockrent å andra sidan.

Usch då, här sitter jag och plockar reads på motståndarna men när det väl kommer till kritan körpar jag likförbannat i mig och spelar spelarna totalfel. :cry:

 

Skämt åsido, jag säger som den gode parre sa; vad fan ska han ha? Jag har som sagt inte lirat så PLO så mycket men när jag checkraisar en sån bräda känns det minst som att jag 4 ggr av 5 håller 99/88/22. Min mediokra erfarenhet från dessa bord säger mig att jag har set där. Jag hade satt mig själv på set, vad ska han sätta mig förutom set? Sett ur hans synvinkel är han normalt uppe mot högre färgdrag + stegdrag eller liknande och även då är det väl snudd på marginellt för honom att spela vidare?

 

Jag kanske är för vek här men i hans sits skulle jag ha svårt att åka med om jag inte klonkat setet eller ett starkt drag och exakt vad i hans UTG-pottning tyder på 99/88? Nu har jag skrivit det här inlägget i typ 4 omgångar med en halvtimmes mellanrum och har med andra ord tappat bort mig men kort och gott, mot en vek spelare i detta läge bör min FE vara skyhög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch då, här sitter jag och plockar reads på motståndarna men när det väl kommer till kritan körpar jag likförbannat i mig och spelar spelarna totalfel. :cry:

"Körpar" är värmländska för...? ;)

 

Skämt åsido, jag säger som den gode parre sa; vad fan ska han ha?

Tvåpar, hålpipa och färgdrag exempelvis. Eftersom jag inte spelade mot snubben (det var du som gjorde ju) så är du säkert mer lämpad att uppskatta fold equity men när en weaktight nisse pottar OOP så tror jag det absolut bästa du kan hoppas på är ett överpar. En hand som han (om han inte även har färgdraget) oftast lägger naturligtvis.

 

Skulle du med största säkerhet kunna sätta honom på AAxx/KKxx* (händer som ofta är väldigt lättlästa mot sämre spelare) är ditt spel alldeles lysande. Och ett överpar är inte alls orimligt att sätta killen på men är man fel ute är man oftast helt fel ute (dvs ganska långt efter). Och med tanke på stackdjupen är det ju även så att man förbinder sig till potten vid omslag, vilket är trist med en såpass marginell hand.

 

Summan av kardemumman är att med tanke på färgdraget finns det absolut bättre tillfällen att "make a move" - även om moståndaren är svag. Det är inte "fel spelat" egentligen, marginellt fel kanske, men det är i mina ögon ganska onödigt.

 

Du kommer snart krossa motståndet på $.25/$.50 om du har lite talang och fortsätter analysera ditt spel som du gör. Jag var en gång upp 12 inköp på samma nivå (satt alltså med >$600 vid bordet) men det var spel som ditt som gjorde att jag snart tilta bort hela skiten.

 

* edit: eller om han INTE skulle vara weaktight (en vanlig aggresiv slaskpelle) där du kan applicera en betydligt bredare handdistribution.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch då, här sitter jag och plockar reads på motståndarna men när det väl kommer till kritan körpar jag likförbannat i mig och spelar spelarna totalfel. :cry:

"Körpar" är värmländska för...? ;)

 

Skämt åsido, jag säger som den gode parre sa; vad fan ska han ha?

Tvåpar, hålpipa och färgdrag exempelvis. Eftersom jag inte spelade mot snubben (det var du som gjorde ju) så är du säkert mer lämpad att uppskatta fold equity men när en weaktight nisse pottar OOP så tror jag det absolut bästa du kan hoppas på är ett överpar. En hand som han (om han inte även har färgdraget) oftast lägger naturligtvis.

 

Detta håller jag faktiskt inte alls med - som jag skrev så är den absolut SÄMSTA handen man borde spela på detta vis en wrappis utan färgtillägget, vilket gör att hans syn inte känns sådär jättehet direkt. Att ha 70% vinstchans är det han maximalt kan hoppas på - men ofta är han ju uppe mot antigen set eller wrappis+färgdrag. Jag tror knappast han kan räkna med mer än kanske 50-55% vinstchans mot RayIV:s rimliga HD (givet att han inte tomtar loss med check-raises när han är helt tom).

 

Nu kan jag ha räknat fel, men rent intuitivt så känns det som så. Mot extremfallet 99 med högre spadertillägg drar han ju i praktiken till tre outs (ifall de kommer har Fi jättemånga outs för att köpa tillbaka).

 

Varför är det onödigt för? Om jag ser någon backa hela stacken med topptvå, lågfärgdrag och hålstegdrag mot en pottcommittande checkraise på floppen, då gör jag blixtrebuy och ler lite smått för mig själv eftersom jag nästa gång kommer ha honom totalt krossad i samma läge. Med tanke på hans spel i denna pott verkar dock readen om "weak-tajt" vara rätt så off... Hans preflopraise är inte tajt, hans floppspel är också bra slaskigt i mitt tycke.

 

Spel som detta är inte tilt och gör inte att man tiltar bort stackar. Spel som detta är bra aggressivt spel. SÄRSKILT givet stackdjup - du får in halva stacken och har autosyn vid omslag. Sitter båda med 250BB+ blir ju handen oerhört intressant och svårspelad, med sådant stackdjup kan jag till och med köpa argument att man ska folda på floppen (eftersom man sitter ur position med en hand med relativt få nötouts, om man träffar nöten kommer Fi för det mesta ha många kort att köpa tillbaka med), men med 100BB ser jag c/r-allin som det absolut överlägsna spelet.

 

Jag är faktiskt mer benägen att slå om mot någon som jag tror mig vara weak-tight än en lösaggro slaskpelle, eftersom den floppen mycket väl kan ha träffat en lösaggro slaskpelle, till skillnad från en weak-tight spelare. Dessutom kommer en lösaggro slaskis att spela tillbaka med fler händer som du har ungefär coinflip mot, vilket vidare ökar variansen, samtidigt som du har mycket mindre fold equity.

 

Men med tanke på Fi's hand så vettefan hur weak-tight hanegentligen var... 9875ss UTG är ju en helt okej raise på ett shorthandat bord IMHO - men sådana höjningar brukar oftast slaskpellarna stå för och inte weaktajtingarna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror knappast han kan räkna med mer än kanske 50-55% vinstchans mot RayIV:s rimliga HD (givet att han inte tomtar loss med check-raises när han är helt tom).

Men vi vet ju faktiskt inte vad han har när vi check-raisar.

 

De equityberäkningarna du presenterade i din första post tycker jag är rimliga. Visst pottar han med fler händer än så men de gånger vi får syn/omslag (sak samma egentligen, så länge inget extremt scare card kommer på turn är vi ju i princip commited) är vi knappast vara favorit. De gånger vårt spel funkar plockar vi upp en pott på $14 - de gånger vårt spel inte funkar sitter vi oftast med kuken i brevlådan.

 

Och jag hävdar fortfarande att när en weaktight spelare pottar OOP så ska vi vara försiktiga. Den HD du tycker är Fi skall sätta Hero på är kanske den vi istället ska sätta honom på. Jag tycker du överskattar fold equityn precis som jag gör var och varannan hand när jag går på tilt - det är en av mina stora luckor.

 

Fi gör ingen het syn, till synes, vi vet ju inte hur han uppfattar vår hjältes spel. Sen att readen som "weaktight" är ganska off måste jag hålla med om naturligtvis men det är ju information som vi får i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...