busen Postad 10 Januari , 2006 Rapport Postad 10 Januari , 2006 Här är en grej som jag antar inträffar ofta med händer såsom AQo-AJs etc. som inte träffar. Du har en av dessa händerna i position, en fi höjer 5BB och du synar. På floppen missar du egentligen kapitalt, men när fi checkar betar du ut för att sno potten. Fi synar floppen och ett obetydligt kort kommer upp. Här väljer jag antingen att check-folda om ingen A-Q kommer, eller att fortsätta min A-höga bluff. Hur som helst valde jag att fortsätta bluffen iom att fi kändes svag. Nu är enda chansen att få fi att folda på river, vad bör jag beta? Potstorlek $150 Ps. Jag har en tight image.. Game #1204667824: Hold'em NL ($1/$2) - 2005/12/28 - 09:30:52 (ET) Table "Menkent" Seat 1 is the button. Seat 1: busen ($232.25 in chips) Seat 2: Nutspoker ($256.50 in chips) Seat 3: Alfonso1 ($65.25 in chips) Seat 4: katieh ($202.50 in chips) Seat 5: Andreasen ($190.75 in chips) Seat 6: KQ99299QK ($172.75 in chips) Nutspoker: posts small blind $1 Alfonso1: posts big blind $2 ----- HOLE CARDS ----- dealt to busen [A:spade: Q:heart:] katieh: raises to $10 Andreasen: folds KQ99299QK: folds busen: calls $10 Nutspoker: folds Alfonso1: calls $8 ----- FLOP ----- [9:club: 4:heart:8:spade:] Alfonso1: checks katieh: checks busen: bets $20 Alfonso1: folds katieh: calls $20 ----- TURN ----- [9:club: 4:heart: 8:spade:][2:spade:] katieh: checks busen: bets $40 katieh: calls $40 ----- RIVER ----- [9:club: 4:heart: 8:spade: 2:spade:][6:spade:] katieh: checks busen: bets $? Citera
frade Postad 10 Januari , 2006 Rapport Postad 10 Januari , 2006 Tycker inte du ska coldcalla med AQo överhuvudtaget... Sen om du missar flopen är det bara inse det och lägga handen, inget konstigt med det. Ska du beta på flopen tycker jag du skulle tryckt till lite preflop... Citera
ampixo Postad 10 Januari , 2006 Rapport Postad 10 Januari , 2006 Kring $100 tror jag skulle vara ett bra bet. Ser inte allt för stort ut i förhållande till potten och kan lika gärna vara ett värdebet som ett bluffbet. Citera
busen Postad 10 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 10 Januari , 2006 Tycker inte du ska coldcalla med AQo överhuvudtaget... Sen om du missar flopen är det bara inse det och lägga handen, inget konstigt med det. Ska du beta på flopen tycker jag du skulle tryckt till lite preflop... Jag inser att jag missade floppen, men om fi känns svag ser jag ingen anledning till att inte försöka köpa potten och får jag då omslag kan jag folda. Så, om jag ska beta ut på floppen borde jag raisa preflop? Utveckla gärna för det blir ju precis som att jag borde raisa pre med alla händer jag vill spela, som sedan förmodligen träffar och jag således vill beta. Eller så har jag missförstått allt Citera
Vertical Mind Postad 10 Januari , 2006 Rapport Postad 10 Januari , 2006 Ja, ska du spela den handen ska du göra det i position, som du gör här men du måste re-raisa, 3-4 ggr hans raise. Synar han får du ta beslut på floppen, men här skulle jag antagligen check-folda mot ett bra bet. (för vekt?) Slår Fi om ytterligare pre får du nog inse att du ligger efter och lägga din fina AQ. Citera
busen Postad 10 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 10 Januari , 2006 Ja, ska du spela den handen ska du göra det i position, som du gör här men du måste re-raisa, 3-4 ggr hans raise. Synar han får du ta beslut på floppen, men här skulle jag antagligen check-folda mot ett bra bet. (för vekt?) Slår Fi om ytterligare pre får du nog inse att du ligger efter och lägga din fina AQ. Jag har inga problem att folda händer postflop, eller pre för den delen. Men jag tycker inte om att re-raisa pre med en så pass dålig hand mot 2 spelare. Dessutom är katieh ingen slaskpelle vad jag förstått. Då ser jag hellre chansen att representera set postflop och vinna potten där. Re-Raisar jag pre och han synar måste jag ju beta stort postflop oavsett vad som kommer egentligen. Citera
ades_va Postad 10 Januari , 2006 Rapport Postad 10 Januari , 2006 En re-raise pre med AQ känns mer fel än allt annat. Jag tycker du borde antingen folda pre-flop eller göra som du gör på floppen men ge upp steal på turn. Då kan du även försöka steala igen på river om läget blir bra. Som det är nu har ju fi uppenbarligen en hand. Citera
cOP Postad 10 Januari , 2006 Rapport Postad 10 Januari , 2006 En re-raise pre med AQ känns mer fel än allt annat. Jag tycker du borde antingen folda pre-flop eller göra som du gör på floppen men ge upp steal på turn. Då kan du även försöka steala igen på river om läget blir bra. Som det är nu har ju fi uppenbarligen en hand. Håller med. Du kan nog sakta in på turn. När han som nu kallsynar turn skulle iaf jag känna för att ge upp, känns som du kan va uppe mot set. Citera
Myssion Postad 10 Januari , 2006 Rapport Postad 10 Januari , 2006 Generellt sett synar jag inte preflop höjningar med AQoff. Grejen är väl att om jag har en read på snubben som tajt när det gäller höjningar, så är det oftast fold som gäller. Har jag read på honom som lös, så reräjsar jag här och nallar potten direkt (detta förutsätter ju att han har vett att lägga sig såklart, ingen idé att reräjsa och bygga pott utan en färdig hand om det inte finns någon möjliget att vinna här och nu). Har jag ingen read alls så skiter jag i det, för då är risken stor att den andre spelaren är en average-lirare som jag måste ta med hela vägen till rivern om jag träffar, och då vill jag ha minst topp-par/topp-kicker eftersom ärke-ufot på andra sidan bordet lätt skulle få för sig att slöspela en träffad AK hela vägen. Alternativet här är syn och sedan fläka handen om jag missar, då jag inte vill sitta och bluffa hela vägen till river utan att veta var jag står. Sedan är ju varje spelare unik, vissa kan du syna med 72off i position för att du vet att de checkfoldar om de missar... Jag inser att jag missade floppen, men om fi känns svag ser jag ingen anledning till att inte försöka köpa potten och får jag då omslag kan jag folda. Håller med i stort, men här måste du oftast ha en read för att stjäla. Den genomsnittlige liraren kan checksyna dig här med allt ifrån ett set till KQ överkort eller whatever, särskilt eftersom det är två motståndare. Med den beten du gör måste du vinna potten här och nu lite mindre än hälften av gångerna, och min erfarenhet är att man inte gör det i denna situationen. Problemet är att du sällan får omslag, utan en syn, och varken vet ut eller in på nästa gata, och då sjunker dessutom positionen i värde. Blir du synad måste du ge upp handen helt enkelt. Ps. Jag har en tight image.. Spelar oftast cykel. Motståndaren har oftast dålig koll och tenderar även att tolka större betar som bluffar ('hade han haft något hade han ju såklart slowspelat!'). Så i slutändan tycker jag att frågeställningen är fel ställd, eftersom du inte borde hamna i den sitsen du gör i första läget. För det andra så förutsätter frågeställningen att det ska finnas en magisk summa som är bra att beta här, rent generellt, när det i själva verket borde handla om att spela motståndaren. Citera
busen Postad 10 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 10 Januari , 2006 att jag har en tight image är det inte alla som märker, men katieh hade onekligen en read iom det hon skrev i chatten senare: katieh: AA , KK set?Dealer: Game #1204667824, busen wins pot ($148) katieh: way to tight to pay u of Grejen är att fi känns svag och när jag betat ut turn känns inte check-muck intressant på river. Då måste jag istället beta ut en bra summa som kan få fi att folda och slår han om kan jag folda utan att ha lagt in för mkt pengar i potten. Det senare kan ju dock diskuteras iom att jag redan lagt in "onödiga" pengar i potten. Ja, min frågeställning är lite tokig också Jag är inte ute efter en summa, utan hur jag ska spela ut katieh. Detta blir ju dock riktigt svårt för er att svara på med den lilla information jag skrivit. Aja, tack för svaren! Problemet är att du sällan får omslag, utan en syn, och varken vet ut eller in på nästa gata, och då sjunker dessutom positionen i värde. Blir du synad måste du ge upp handen helt enkelt. True! När jag grävt ner mig och betat ut även turn har jag egentligen bara min känsla av hans osäkerhet att gå på.... Resultat: ----- RIVER ----- [9c 4h 8s 2s][6s] katieh: checks busen: bets $65 katieh: folds katieh sits out Returned uncalled bets $65 to busen busen: doesn't show hand busen collects $148 from Main pot Citera
Myssion Postad 10 Januari , 2006 Rapport Postad 10 Januari , 2006 Jag är inte ute efter en summa, utan hur jag ska spela ut katieh. Detta blir ju dock riktigt svårt för er att svara på med den lilla information jag skrivit. En aning... Citera
Staahla Postad 10 Januari , 2006 Rapport Postad 10 Januari , 2006 Ps. Jag har en tight image.. Spelar oftast cykel. Motståndaren har oftast dålig koll och tenderar även att tolka större betar som bluffar ('hade han haft något hade han ju såklart slowspelat!'). Vill hävda motsatsen. Åtminstone på de hak där jag spelar så tycker jag det verkar som varenda käft på 0.5/1 och 1/2 verkar sitta och grinda med PT och GT+. Citera
Myssion Postad 10 Januari , 2006 Rapport Postad 10 Januari , 2006 Ps. Jag har en tight image.. Spelar oftast cykel. Motståndaren har oftast dålig koll och tenderar även att tolka större betar som bluffar ('hade han haft något hade han ju såklart slowspelat!'). Vill hävda motsatsen. Åtminstone på de hak där jag spelar så tycker jag det verkar som varenda käft på 0.5/1 och 1/2 verkar sitta och grinda med PT och GT+. Ok, det beror ju på var man lirar. EDIT: Du kanske borde funder på din table/site selection... Citera
Pokershark Postad 11 Januari , 2006 Rapport Postad 11 Januari , 2006 Anser ditt bett på rivern som alldeles för litet. Tror de flesta motspelarna där skulle syna med nästintill vilken hand som helst. Att satsa 65 för att vinna 278 låter aldeles för bra i mina ögon om nån redan synat ett 40 bet på turnen. Skulle nog nästan vilja pynta upp ett pottbet på rivern om jag spelade själv eller åtminstone 100. Dock säger jag inte att jag skulle göra det då jag personligen skulle vara väldig orolig av synen på turnen men det beror självklart på fi och om hon verkade tveksam innan synen på turnen. Citera
Recommended Posts