Gå till innehåll

NLT - Syna ett re-re-steal försök med A-hög?

Recommended Posts

Hej!

Igår utspelade sig denna märkliga pott. Button verkar vara en aggressiv spelare som är kapabel att göra en del spel.

¨

$400 NL Texas Hold'em Table

Seat 1: CO ( $935.30 )

Seat 2: Button ( $657 )

Seat 3: SB ( $180.73 )

Seat 4: BB ( $399.22 )

Seat 5: Hero (UTG) ( $620.50 )

Seat 6: MP ( $400 )

SB posts small blind [$2].

BB posts big blind [$4].

MP posts big blind [$4].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ A :spade: K :spade: ]

Hero raises [$15].

MP calls [$11].

CO folds.

Button calls [$15].

SB folds.

BB folds.

Jag har AKs och gör en standardhöjning och får två syn. Inte mycket att säga något om.

** Dealing Flop ** [ 7 :heart: , 3 :spade: , 4 :club: ]

Hero checks.

MP checks.

Button checks.

Jag gillar inte att beta min A-hög ur position mot två motspelare

** Dealing Turn ** [ 7 :club: ]

Hero checks.

MP checks.

Button bets [$33].

Hero raises [$66].

MP folds.

Button calls [$33].

Nu topp-parar sig brädan och plötsligt vaknar Button till liv. För mig känns detta väldigt märkligt och jag ser det som ett klart steal-försök. Om hon inte hade något på floppen varför skulle hon ha något nu? så jag gör ett försök med en re-steal. Jag gör endast en minraise, denna raise skulle kunnat vara i storleksordningen $100-$120 också, men jag tänkte att en minraise räcker om hon är så tom som jag tror. Hennes syn förbryllar lite..

** Dealing River ** [ 8 :heart: ]

Hero checks.

Button bets [$125].

Oj, $183 i potten och knappen betar ut hyfsat stort när den "ofarliga" 8:an kommer. Jag har visserligen bara A-hög men kan jag syna detta saftiga bet? allt jag slår nu är ju ett re-re-steal försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om button är kapabel som du säger så borde han ha märkt att du oxå är det. När han höjer mycket på rivern vet han att ett valuebett från dig inte skulle synas eftersom det inte ser misstänktsamt ut medans ett överbett ses mer som en steal (specielt om han listar ut att du satte honom på det på turn) och han räknar på så vis ut att det är lättare och mer EV+ att betta ordentligt med sina JJ eller vad han nu kan ha. Kan ju även vara tvärtom beror ju på hur bra du tror fi är.

Länk till kommentar

Måste säga att jag tycker du spelar handen riktigt konstigt.

Flop:

- Att inte betta in i två spelare, de är väl ok men då måste du också va beredd att släppa handen på turn om du inte träffar något.

- Att fi inte bettar kan bero på att han är lite "rädd" att du ska CR honom på floppen. Säg att fi har ett PP 99-22 (bortse från ev. set) så kanske inte den handen är helt självklar att betta där.

Turn:

- CR när det parar sig på bordet. Vad försöker du representera? 77?

Sen är den där CR riktigt fiskig. Ska du skrämma bort fi så får du ta i lite, de är ju inte så att du försöker få value av din oförbättrade AK.

- När fi synar, så är han inte är helt tom, sen tror inte jag han har en 7:a. Men som sämst, i minvärld, har han ett flushdrag, men troligtvis ett PP eller så har han träffat ett mellan par.

River:

- Har du nu CR turnen och försöker stjäla poten så kan du ju inte checka till fi igen. Här tycker jag att du måste betta ut och de ganska starkt, säg 70% av pot.

- När du nu har checkat till fi igen och låtit han ta kommandot över handen, så är det bara att ge upp eller CR igen. Jag tror inte fi bettar ett missat drag där tillräckligt ofta, så som handen har utspelats.

- Att syna där tycker jag är det sämsta spelet, du har ingen fold equity. Du måste veta att han är helt tom, för att kunna syna, då kan det vara en bra check. Kan du ha en så bra read tillräckligt ofta för att de ska va +EV?

Jag vet inte vad du tycker om mina kommentarer, vi kanske har lite olika spelstilar, men så här tänker jag iaf. Intressant hand dock, ska bli kul att se om du synade där eller inte.

Länk till kommentar

Jag har kollat upp spelaren nu i pokertracker och det framgick nog inte riktigt hur aggressiv hon är. Jag har visserligen bara drygt 100 händer på henne i PT. Men de intressanta statsen är:

PF Raise: 19,9%

VP$IP: 46,1%

WTSD: 30,4%

AF-flop: 4,00

AF-turn: 3,67

AF-River: 5,00

Mitt resonemang fortsätter:

Preflop

Ingen re-raise ifrån Button, vilket tar bort händer som AK, AA, KK, QQ och JJ.

Flop

Visst kanske det är lite vekt av mig att inte beta min AKs här. Mot tighta spelare är det större chans att jag gör det men i potter mot speare som Button försöker jag låta bli eftersom jag bedömde fold equityn mot att hon skulle lägga en bättre hand var väldigt låg. Hon skulle troligen syna med alla träffar, alla pockets, stegdrag och möljligen även två oparade kort. När hon sedan checkar bakom mig kan man ta bort händer som 88, 99 och TT som hon garanterat hade betat på floppen. Troligen skulle hon även beta med 55, 66 och alla enkelträffar på 7:an (A7s, 87s osv). De händer som hon möjligen skulle checka här är 22, 33, 44, 77, x4, x3 och "any two".

Turn

Nu betar hon ut $33 när toppkortet parar sig. Vad säger det? hon kan ha någon av de 4 pockets som jag var rädd för ifrån flop. Hon kan ha hittat ett färgdrag, visserligen känns det rätt aggressivt att beta ut på turn med färgdraget med parat bräde, men vi andra har ju inte visat någon styrka så det kan nog vara ett bra spel. Hon borde inte ha träff på 7:an eftersom hon hade betat den redan på flop. Nu checkraisar jag mycket riktigt fiskigt som Gekko säger. En fetare checkraise hade varit bättre. En fetare checkraise skulle troligen resultera i att hon släpper 22, synar på färgdrag och höjer på set eller bättre. Som det blev nu minraisar jag bara och det som sker nu är att hon troligen synar på 22, x3, x4 och färgdrag och höjer på set eller bättre. Hon synar. Alltså är sannolikheten att hon har något monster rätt liten.

River

Att checka eller betta här är frågan..

Ett bet på ~$125 resulterar i höjning av ett långsökt monster och lägg av färgdrag. Frågan är vad som händer med låga pockets, x3 och x4. Kanske skulle de lägga sig nu?

Att däremot göra en aggressive check, med A-högen :lol:, gör att jag kan få värde av missade färgdrag. För vilka händer kan hon egentligen beta ut med här? monster, ja visst, men det bestämde vi ju på turn att hon inte hade. Låga och mellan pocket, x3 och x4? nja, känns långsökt, en check av henne med dessa är troligare än någon slags "value-bet-bluff". Återstår gör nu bara en typ av hand... det bustade färgdraget eller möjligen en försiktigt spelad 87s, 76s

syna bara om du verkligen hatar pengar

Well, I guess I hate em :cry:

** Dealing River ** [ 8h ]

Hero checks.

Button bets [$125].

Hero calls [$125].

Button shows [ Jc, Kc ] a pair of sevens.

Hero shows [ As, Ks ] a pair of sevens.

Hero wins $430 from the main pot with a pair of sevens with ace kicker.

Det är väl ett ganska typiskt spel för ett klöverdrag som missat?

Tack, ger lite credit för min syn där

Personligen tycker jag denna hand är en av de intressantare jag spelat och jag tycker, med reservation för den fiskiga turn-CR, att jag genom att ha hjärta att göra den riversynen tagit mitt spel till en ny nivå. Jag är vanligen en tight och mycket försiktig spelare och jag kan inte minnas att jag gjort någonting liknande i en så stor pott förut. Dessutom så för att vara EV-plus behöver man faktiskt bara ha rätt 28% av gångerna man synar där. Frågan är alltså om man kan lita så på alla handens pusselbitar som jag gjort i denna analys och till 28%+ sätta motståndaren på färgdraget. Det är ju först nu i efterhand som jag gjort detta stora detaljanalyserandet (av handen och mitt undermedvetna). Visst analyserar man på liknande sätt i själva handen också, men tidsbristen gör där att man mer låter de undermedvetna instinkterna handla.

Länk till kommentar

Om button är kapabel som du säger så borde han ha märkt att du oxå är det. När han höjer mycket på rivern vet han att ett valuebett från dig inte skulle synas eftersom det inte ser misstänktsamt ut medans ett överbett ses mer som en steal (specielt om han listar ut att du satte honom på det på turn) och han räknar på så vis ut att det är lättare och mer EV+ att betta ordentligt med sina JJ eller vad han nu kan ha. Kan ju även vara tvärtom beror ju på hur bra du tror fi är.

Här tror jag du överskattar motståndaren. Är han så överaggro så är han oftast inte så jäkla slug, utan tycker bara att det är så cooooolt och tufft att bluffa.

Länk till kommentar

Här tror jag du överskattar motståndaren. Är han så överaggro så är han oftast inte så jäkla slug, utan tycker bara att det är så cooooolt och tufft att bluffa.

Har du säkert rätt i. Jag missuppfattade nog vad han menade med:

Button verkar vara en aggressiv spelare som är kapabel att göra en del spel.
Länk till kommentar

De va synd att du inte tog med PT statsen från början. Hade haft lite mer att gå på, när man försökte analysera situationen.

När Fi är så här aggresiv, för det är väldigt höga stats, så är det nog korrekt att dra slutsatsen att hon (är det en tjej?) inte har ett par, utan antingen ett sandbagat set eller färgdraget. Och eftersom färgen inte kom, så borde du ha bäst hand därför checka och låta henne bluffa. Gillar analysen, synd att man inte har tid med så djupgående när man spelar.

Snygg syn och bra spelat, nu har jag väl ännu mer att fundera på. Sådana här check/syner kan ofta va väldigt bra spel.

Intresant hand och big up för att du känner att du har tagit ditt spel till en högre nivå.

Länk till kommentar

Det är väl roligt när en sån syn går hem. Vet dock inte om du verkligen vinner 28% av tiden med A hög. Tror det är bättre att beta ut ordentligt på rivern och då kanske få låga par att lägga.

Jag hade nog betat på floppen också... Visst, ur position mot två motspelare är inte så bra. Men det signalerar ju stor styrka just därför. Samtidigt är chansen att de har träffat floppen minimal och chansen att du faktiskt har bästa handen med AK hög är ju faktiskt ganska stor.

Skulle någon med t ex 99, eller lägre PP riskera hela sin stack på att du har AK och inte AA/KK/QQ/JJ?

Länk till kommentar

Skulle någon med t ex 99, eller lägre PP riskera hela sin stack på att du har AK och inte AA/KK/QQ/JJ?

Det är ju normalt sätt inte AA-TT mot AK det rör sig om, snarare AK till iaf AJs, KQs plus en del som 88 och en del stöldhänder. 99 ska inte överges i första taget.

Annars håller jag med dig, som informationen låg när handen först presenterades är det en ganska lätt fold. Men det är ju read, går inte att utläsa allt utifrån stats enbart heller när väl dom kom in i bilden.

Länk till kommentar

Det är ju normalt sätt inte AA-TT mot AK det rör sig om, snarare AK till iaf AJs, KQs plus en del som 88 och en del stöldhänder. 99 ska inte överges i första taget.

Annars håller jag med dig, som informationen låg när handen först presenterades är det en ganska lätt fold. Men det är ju read, går inte att utläsa allt utifrån stats enbart heller när väl dom kom in i bilden.

Med 100BB stackar så har man ju inget större utrymme för manövrering om man t ex sitter där med 88 på en 7 hög flopp. Man får i princip spela för hela stacken om man möter en tuff motståndare och vill ta reda på om det rör sig om AK eller ett högre PP.

Jag kanske är för weak/tight. Vet inte riktigt hur man ska spela om man inte har en väldigt bra read. (kom dock ihåg att även en vanemässig bluffare nån gång har stål!)

Länk till kommentar

Nej, jag menade inte att du ska spela 99 för hela din stack. Du kommer helt säkert att bli utbetad ibland också av sämre händer, min poäng var bara att du kommer i snitt att leda så mycket över motståndarens HD att du måste spela vidare. Säg att fi sitter tom 70% av fallen här, själv spelar du vidare med 99, 88, 77, 44, 33 och A7s. Om fi vill spela för hela sin stack(du har ingen read) så viker du 99, A7s(inte i den här specifika handen självklart) och 88 på turn. I resterande fall knycker du hela hans stack.

Fi kan inte bluffa dig så mycket att det blir olönsamt för dig på det här brädet. Normala spelare kommer inte heller att göra det, dom kommer ge upp handen vid syn eller raise på flop/turn tillräckligt ofta för att du inte äns behöver bry dig om att syna ner bluffar.

Länk till kommentar

Det beror mycket var man spelar. På B2B är de flesta så weak/tighta att jag brukar höja om floppen kommer lågt och preflop-höjaren ser ut att ha missat. Däremot är det vanskligt på typ Pacific eller Party. Då kommer de att trycka tillbaka med AK och träffa på turn eller river. :D

Länk till kommentar

Jag är väl som standard lite weak-tight av mig är jag rädd, jobbar mycket hårt med att få bort vekheteten utan att bli über-aggro, som jag också kan bli ibland. Att dansa på lina är inte så lätt..

Som jag skrev så betade jag inte ut med den missade AK i detta läget just eftersom hon på knappen (om det är en tjej? vad vet jag, hon har tjejavatar på party iaf så chansen är väl 70-70 ungefär ;)) synat eller höjt med väldans många händer som hade mig slagna (alla?). Visst skulle jag kunna få bort många helmissar och vinna potten där, och ett bet där är väl vad som är att föredra mot okända fi. Men vad ska jag göra om hon synar mitt pottbet på flop? ge upp och vänta på en garanterad autobet på turn? det låg en hund begraven sedan tidigare då jag hade redan släppt ett par sådana potter till henne och ville nu inte riskera att hon synade med händer som t ex KJ för att sedan bluffa bort mig på turn. Genom att checka floppen tycker jag att jag fick mycket mer information om hennes hand tack vare hennes höga aggressivitet.

Det beror mycket var man spelar. På B2B är de flesta så weak/tighta att jag brukar höja om floppen kommer lågt och preflop-höjaren ser ut att ha missat. Däremot är det vanskligt på typ Pacific eller Party. Då kommer de att trycka tillbaka med AK och träffa på turn eller river. :D

skojja inte, tiltfiskarna på party kan verkligen få en att tilta ur ibland med sina tomma checkraisar och ställ... nej då, jag ska inte klaga för mycket, tycker mycket bättre om dessa spelare än "check-syn-check-SYN" spelarna på B2B.

Länk till kommentar