Gå till innehåll

NLT - Trn, A4o i BB blir svårspelad i stor pott


Recommended Posts

En bit in i en $20+2 Sit&Go (9pers). 6 spelare kvar och blindsen är 30/60. 3 platser betalda.

 

Heros stack: 1,850

Fis stack: 1,425

Medelstack: 2,250

 

Read på Fi: Multitablar och har ingen stor koll, men Fi snackar mycket i chatten om hur dåligt alla andra spelar och hur jobbigt det är med alla dåliga tomtar som spelar så dåligt, just när den här handen utspelar sig.

 

Fi posts the small blind of 30

Hero posts the big blind of 60

Dealt to Hero [4h As]

4 folds

Fi calls 30

Hero raises to 180

Fi calls 120

*** FLOP *** [6d 5d Ah] Pot: 360

Fi checks

Hero bets 280

Fi calls 280

*** TURN *** [6d 5d Ah] [Jh] Pot: 920

Fi checks

Hero checks

*** RIVER *** [6d 5d Ah Jh] [Ks]

Fi bets 965, and is all in

 

Egna tankegången:

 

Preflop: Jag gillar att ibland höja med marginella händer ur BB för att maskera de gånger jag gör det med en stark hand något. Ax tycker jag fungerar bra för ändamålet, men frågan är om man vill bygga pot med en så svårspelad hand som Ax. Är det bättre att checka här?

 

Flop: Jag träffar A:et på dragvänlig bräda, väljer att beta efter check från Fi. Får syn och tycker att mycket i Fi's spel tyder på ett drag, där färgdrag är troligast men stegdrag inte uteslutet. Känns som att det är få starka händer här som inte slår om i det här läget direkt på floppen. Finns dock ett par marginella händer som Fi troligtvis kan syna med här. Är det rätt att beta här, jag bör väl ha bäst hand ofta i det här läget?

 

Turn: Inga av de möjliga dragen träffar och Fi checkar. Här känns det som att jag nog bör ha bäst hand, men efter en liten stunds tvekan väljer jag att checka. Jag borde kanske beta även här, men då är jag i princip tvungen att tvinga Fi all-in, alla vettiga bet jag gör här måste jag ju syna eventuellt omslag med (om jag inte tvingar Fi all-in direkt). Min tanke med checken var att om inga logiska drag träffar kanske Fi väljer att bluffa efter att jag visat svaghet (just bustat färgdrag verkar många spelare vara villiga att bluffa på river), men mitt svaga A kanske är fel hand att göra det spelet med? Speciellt med tanke på att en eventuell bet troligtvis blir en all-in (med tanke på pottstorleken). Dessutom ger jag ju gratiskort till Fi om han nu sitter på draget.

 

River: Ett bra kort för mig känns det som, få händer som Fi kan ha haft som förbattras i och med den kungen. Fi går dock all-in och jag måste välja att syna ett bet som lämnar mig kvar med endast 400 i stacken om det visar sig att Fi har bättre hand än mig. Är jag slagen tillräckligt ofta för att räkna bort syn i det här läget? Har jag spelat handen tokfel tidigare och försatt mig i en dum situation?

 

Är osäker på om mitt spel är helt åt skogen eller om spelen är rättfärdigade. Är väl varje gata jag är osäker på egentligen, så:

 

Borde jag checka preflop?

Skulle floppen spelats annorlunda?

Ska jag tvinga Fi all-in på turn?

Ska jag syna river?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger något som HOH lärt mig, när man spelar turneringar så måste inte CB vara lika stora som i CG, utan här måste dom varieras till stacken. Det värsta draget fi kan ha är stegdrag (visst han kan ha monster drag med parat kort å grejer men bortser från det). För att hans syn med draget ska vara EV+ så måste han få pott oddsen 1/5 dvs tycker gott du kan betta lite mindre på floppen. Kanske 200, med drag gör fi fortfarande en dålig syn men du håller nere potten.

Potten är då på turn 760, du kan betta 350-500 men ändå få fi att göra en felaktig syn med sitt drag.

 

Alt att du kan gå omvända vägen här, lägg in ett monster bett som han omöjligt kan syna med draget.

 

Detta är något jag expreminterat med i SnGs (på micro nivå) att hålla potterna nere detta gör att jag när jag är slagen förlorar mindre och när jag vinner vinner jag mindre, MEN det blir fortfarande mer + i längden då jag blivit bättre på att kasta andra handen. Samtidigt ger det här "veka" spelet fi stora möjligheter till en billig bluff som när han lyckas ger honom en liten hög marker men när han misslyckas så har han byggt pott åt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...