thorn Postad 16 Oktober , 2004 Rapport Postad 16 Oktober , 2004 Hejsan! Denna veckan har verkligen varit den värsta på länge. Jag börjar verkligen tvivla på min förmåga att spela poker. Har börjat spela FL 0.5/1 på PP. Jag vet inte vad som är fel, men något är det. För att illustrera med en bild: http://www.efd.lth.se/~n03ar/veckan.jpg Visst, det handlar inte om några gigantiska summor, men å andra sidan så spelar jag ju inte om några stora summor heller. Förutom ett par röda neråtspikar (som den sista, längt till höger i bilden, där jag blir slagen i pott jag inte borde varit med i, två par KQ mot nötstegen, KQJ på bordet) så är i stort sett alla mina förluster missade "+EV" drag. Jag tycker mig vinna nästan alla händer som jag tar tar till showdown där jag faktiskt har någonting, men ibland slår det slint (som tilten i sista handen, blev förbannad efter jag hade förlorat handen innan på en trist utdragning). Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera. Jag tror mitt preflop spel är bra, har mellan 15-25% spelade händer oftast. Efter floppen blir det sämre och ibland tar jag vissa händer aldeles för långt. Jag vet inte vad jag ska ändra på för att slå de här spelen, men det börjar bli uppenbart att något är fel. Jag tycker mig ha hyffsat bra koll på odds, kanske lite för försiktig ibland, tänker mer på pottodds än de implicita så ibland kanske jag foldar marginella händer jag inte borde men det känns som att när jag börjat förlora så vill jag vinna tillbaka det jag förlorat av buy-in först och främst med "säkra" händer, dum inställning kanske. Som ni kanske kan se i bilden är det vissa långa sträckor där jag i stort sett bara blöder och kanske stjäl en och annan pott ibland. Jag skyller på mitt postflop spel här och säger att jag måste lära mig maximera de potter jag faktiskt vinner, men det känns svårt i dessa spel där "seenFlop%" ofta ligger på 35% och mer, men folk spelar väldigt passivt efter det, och ofta bara check/callar (och därmed ofta sätter sina drag billigt). Har ni några tips... hur slår jag de här spelen? Ska jag acceptera att det kanske är något fundementalt jag missat? Hur ska jag hantera detta? Jag har läst ITHe och håller på med Sklanskys/Malmuths HFAP nu, men det känns svårt att applicera mycket av det som skrivs, är jag för försiktig foldar jag händer jag skulle vunnit när tomtar spelar massa skithänder, spelar jag agressivt så sitter någon och slår mig men en bra hand. (Jag kanske är för jävla dålig på att läsa folk?) Aja, blev ett lite lagom rant.... hoppas någon har bra tips. Försöker nöta lite till, går det dåligt nån vecka till så går jag över till NL igen eller slutar helt. * RP, stor bild blir länk - QoS * Citera
Papa Kubo Postad 16 Oktober , 2004 Rapport Postad 16 Oktober , 2004 1, 500 händer är för få för att dra några direkta slutsatser. Kan lika gärna vara dåligt spel som dåligt flyt. 2, Vilka draghänder spelar du, och under vilka förutsättningar? Att syna från sen position med JT då fem-sex spelare limpat in är bra, att spela samma hand UTG är mindre bra. 3, FL går i princip ut på att sitta och blöda samt då och då vinna någon stor pott. Händerna mellan 180-220 är intressanta. Du vinner några stora potter men väldigt snart är du nere på noll igen. Kan det vara så att du stärkt av framgången blev girig och överspelade dina kort? Citera
thorn Postad 16 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 16 Oktober , 2004 1) Jo, men förutom en SnG vinst som mildrat förlusten lite har jag gått +-0 eller minus på alla sessions denna veckan i stort sett. 2) Preflop menar du? Spelar i stort sett inga "draghänder" utom AK- AT ur tidig position om de inte är suited. 76s är "sämsta" handen jag kan tänka mig spela... på button om ett flertal redan callat, inga höjningar (blinds spelar jag lite till). Tycker mig spela hyffsat tight. Ax och sånt spelar jag i stort sett aldrig, bara ur blindarna i ohöjd pott. Efter floppen är det lite oklart, mitt spel här är jag inte så säkert på. Jag bettar oftast ut flushdrag och openended, gutshots väntar jag och ser om någon höjer, gör de det så handlar det om vilka pottodds jag har. Jag har en tendens att slänga iväg icke-topppar för tidigt kan jag tänka mig. Sitter jag med par i knektar eller nåt och ett överkort kommer på floppen och ett bet kommer så slänger jag dem. Jag vet inte om detta är bra i långa loppet (jag tror det), men samtidigt ser jag ju själv att jag blir slagen av osannolika låga par på floppen (som drar till bättre händer eller som tex en hand jag hade idag.. AK mot 95o, jag bettar ut mot en annan på flop och turn, han callar, rivern checkas när bara rags kommit, han sitter på bottenpar) ganska ofta. Jag skulle aldrig kolla på tanken att calla ett bet på floppen med det lägsta paret. Tyyysentals händer som slår en Kanske jag har för lite envishet? 3) Händerna mellan 180-220 är intressanta, men tyvärr kommer jag inte ihåg vilka de var och har inte hand history. Du ser att jag vinner ett par-tre händer i rad... kanske blir för självsäker och det slår slint. edit: förtydligar lite[/i] Citera
Papa Kubo Postad 16 Oktober , 2004 Rapport Postad 16 Oktober , 2004 Nu hänger jag inte riktigt med här. Du spelar i stort sett inga draghänder, och ändå ser du upp mot 25% av flopparna. Det går inte ihop. Citera
thorn Postad 16 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 16 Oktober , 2004 Kanske missförstod lite. Jag menar att jag spelar i tidig position knappt några draghänder, beroende på position och hur många som redan limpat så ökar jag antalet händer jag callar med. Spelar ganska mycket efter starthänderna Matt Hilger rekomenderar i ITTH. Hoppas det klarar upp det lite. Ett problem jag vet att jag har är att spela mellanpar. Säg att jag limpar in i mellanposition med 77 eller dylikt och inte sätter den på floppen. Floppen behöver inte alls vara speciellt skrämmande för att jag ska slänga handen. Överkort så som 9 eller T räcker för att jag dumpar den handen för ett litet bet? Är detta rätt eller fel på ett typiskt löst, passivt bord? Dylikt gäller om jag hade hållt säg Q7 (och en 7a kommer på floppen, med andra överkort), känns nästan aldrig som att jag har nog med pottodds för att dra till så få outs. Är det för mesigt? Att semi-bluffa är svårt i de här spelen även om det lyckas ibland då folk synar väldigt ofta med väldigt mycket. EDIT: Drag på floppen försöker jag spela hårt om jag har tillräckligt med outs. Överkort + Flushdrag bettar/raisar jag med. Samma med Överkort + Öppen stege. I alla fall på floppen. Blir försiktigare på turn om jag här inte satt någon out. Vet att jag haft "otur" denna veckan, missat väldigt många bra drag där jag hade odds, men så är det ju i detta spel. Citera
kydyl Postad 16 Oktober , 2004 Rapport Postad 16 Oktober , 2004 ja låga pocketpairs gör man klokt i att droppa snabbt om man inte träffar floppen (förutsatt att den kommer med överkort, annars har man ju top pair). Blir det väldigt passivt mot FÅ spelare så kan man ju hoppas på att ta potten men man är oftast ute på hal is. Likadant med mellan eller botten par med ett överkort, solklar fold om det kommer ett bet tycker jag. Risken att du ligger efter är väldigt stor. Sen får du absolut inte vara rädd för att satsa rejält när du tror du har bästa handen. Ett av mina största misstag när jag började var att jag var alldeles för passiv och därmed inte fick betalt när jag väl fick bra händer alternativt lät någon dra till ett bättre hand nästan gratis. Det låter som att du value bettar flush och stegdrag vilket är bra, men du säger att du raisar med dem också. Detta tror jag är mindre bra. Du tenderar att förlora mer de gånger du missar draget samt du kan få andra att lägga sig redan på floppen och gå miste om deras call på turnen om du sätter draget. Dessutom kan det bli väldigt dyrt om någon floppat ett set och höjer din höjning osv. Men det är möjligt att det är +EV fast variansen lär bli högre och det verkar vara något du helst vill ha lågt. Du skulle ju kunna posta några händer du är osäker på hur du borde spelat dem i handhistory forumet så får du säkert bra svar. sen är ju, som det redan påpekats, 500 händer för lite för att dra några större slutsatser. EDIT: tänk också på att det är stor skillnad att dra till nötstegen jämfört med att dra till en lägre. Detsamma med flush. Betta dessa händer för hårt (även när man satt dem) är problematiskt. Om någon raisar dig så gå över till check/call Citera
Recommended Posts