Gå till innehåll

Hur beräkna odds efter turn?


totti

Recommended Posts

hur räknar man pot odds efter turnkortet, efter floppen kan jag.

Du har nog missuppfattat lite om odds. Här är några korta definitioner av ett gäng odds:

 

Pottodds, eller direkta pottodds: Ration mellan betet du behöver syna och det som ligger i potten nu. Pottodds har alltså enbart med pengar att göra och inget med vinstchansen.

 

Exempel: Någon betar $4 och det ligger $16 i potten. Dina direkta pottodds är då $4:$20 (man räknar in motståndarens bet i potten såklart, dock aldrig sitt eget) eller 1:5.

 

Effektiva odds: Ration mellan beten du troligen kommer behöva betala för att gå till showdown och den troliga potten vid showdown. Det här är alltså en mer realistisk uppskattning av vad du kommer behöva betala.

 

Exempel: En aggressiv spelare betar $4 i en $16 pott och du sitter med mellanpar. Om du synar ned så är du säker på att han kommer beta varje gata, dina effektiva pottodds är då inte 1:5 utan $4+$8+$8 : $16+$4+$8+$8 (alltså pott + motståndarens bet, aldrig bet du själv ännu inte lagt i). Alltså har du odds på $20:$36 eller 5:9.

 

 

Implicita pottodds: När man drar till en så pass stark hand att man kan vänta sig att vinna nästan 100% av gångerna behöver man inte räkna med räkna med att man riskerar mer än det man betalar just nu. Orsaken till det är att man inte betalar när man missar och när man träffar vinner man "alltid". De implicita oddsen är så gott som aldrig så höga som man gärna tror att de är, eftersom det finns gott om möjligheter att få sitt drag utdraget i texas.

 

Exempel: Du spelar no-limit ni är på turn och du har nötfärgdraget. En tomte betar halva potten och du uppskattar att han i snitt kommer syna ett pottbet på rivern om du ställer in dina resterande pengar på turn (vilket kommer vara runt 1,7ggr pott, snittet av det dina motståndare kommer syna kommer alltid vara lägre än det du tänker beta). Eftersom du är någorlunda på att din motståndare har set, pga hans fradgande läppar och lätt maniska blick räknar du inte med 9 färgouts utan bara de 7 som ger dig färg utan att ge honom kåk.

 

Dina direkta odds i den här situationen är 1:3 vilket inte räcker för att dra till färgen, eftersom dina vinstodds bara är lite bättre än 1:7. Dina implicita odds är dock 1:3+4 (alltså dina direkta odds + pottbetet på rivern vilket kommer vara fyra gånger din nuvarande syn). Du har alltså implicita pottodds på 1:7 och vinstodds på lite bättre än 1:7. Du har alltså en ganska marginell syn. Du kan i det här fallet använda position som en tiebreak, folda om du sitter först och syna om du sitter efter din motståndare. Detta för att du är garanterad att få in bet i potten om du sitter sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen är jag väldigt trött eller så gav 2,5 ett väldigt snett resultat.

2,2 däremot gav ett riktigt bra resultat ;)

Personligen tycker jag det är bättre att köra med 2 eftersom det ger en mer konservativ träffuppskattning, vilket så gott som alltid är bra då vi brukar vara överoptimistiska. Lite som att låta väckarklockan gå några minuter före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hjort

 

vad menas menas med detta

 

" behöver man inte räkna med att man riskerar mer än det man betalar just nu. Orsaken till det är att man inte betalar när man missar och när man träffar vinner man "alltid" "

 

om man vill fortsätta betta efter turnen så får man ju pynta eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exempel: Någon betar $4 och det ligger $16 i potten. Dina direkta pottodds är då $4:$20 (man räknar in motståndarens bet i potten såklart, dock aldrig sitt eget) eller 1:5.

 

Jag vet inte om det har någon betydelse, men odds skriver man 5:1, och man säger "fem mot ett" medans motsvarande chans skulle vara 1-6 (eller 1:6) och man säger "en på sex". Det blir väl inte så stor skillnad kanske, om man skulle räkna räkna med odds på pottoddsen och chans beträffande outsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man vill fortsätta betta efter turnen så får man ju pynta eller?

Man brukar förutsätta att man har 100% vinstchans när man drar till en stor hand och träffar och därmed förenkla bort det där. Egentligen är det rätt mycket mer komplicerat, men det är så det brukar göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det har någon betydelse, men odds skriver man 5:1, och man säger "fem mot ett" medans motsvarande chans skulle vara 1-6 (eller 1:6) och man säger "en på sex". Det blir väl inte så stor skillnad kanske, om man skulle räkna räkna med odds på pottoddsen och chans beträffande outsen.

Jag har inte använt chans någonstans i mina beräkningar. Däremot så har jag nog inte följt någon standariserad oddsnotation, eftersom jag inte känner till någon sådan.

 

Det jag skriver ska utläsas så här:

 

Pottodds 1:5 Vinstodds 1:5

 

Du vinner 1 gång och förlorar 5 gånger. När du vinner så tjänar du fem enheter och när du förlorar så backar du en enhet.

 

Vad jag vet skriver man aldrig chans A:B utan alltid i formen A/B och beräknas även olika. Om man har färgdrag med 25% chans att gå in så är ju oddsen på 1 mot 3, alltså 1:3 och chansen är på 1/4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt chans någonstans i mina beräkningar. Däremot så har jag nog inte följt någon standariserad oddsnotation, eftersom jag inte känner till någon sådan.

 

Det jag skriver ska utläsas så här:

 

Pottodds 1:5 Vinstodds 1:5

 

Du vinner 1 gång och förlorar 5 gånger. När du vinner så tjänar du fem enheter och när du förlorar så backar du en enhet.

 

Vad jag vet skriver man aldrig chans A:B utan alltid i formen A/B och beräknas även olika. Om man har färgdrag med 25% chans att gå in så är ju oddsen på 1 mot 3, alltså 1:3 och chansen är på 1/4.

 

Jag förstår att du inte använt chans någon gång, och jag vet inte heller om det finns någon standard. Men jag vet att jag fler gånger har sätt t.ex. 5:1 (fem mot en, fem att det inte händer mot en gång när det händer). Det där med chans har du nog rätt i. Jag visste inte riktigt hur det skrivs. Men när det gäller odds är jag ganska säker på min sak. Men båda sätten att skriva duger ju säkert. Helt klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...