Gå till innehåll

Turneringsstuktur på olika sajter?


Klyka

Recommended Posts

Hör ofta sägas att den ena sajten har bättre turneringsstruktur än den andra. Har själv snöat in mig på Prima/Ladbrokes, och bara spelat en turnering någon annan stans. Den gången var det på Unibet, och det gick bättre än vad det brukar för mig. Troligen bara varians, men ändå.

 

Har två frågor om turneringsstruktur på nätet:

 

1) Vad är en bra struktur? Antar att saker som påverkar är Rebuy/addon eller freezeout, blind-höjningars storlek och blind-intervaller, startmarker i förhållande till inledande blindnivå, pauser samt prisstruktur. Har säkert glömt något. Hur påverkar respektive parameter er bedömning av turneringsstrukturen, och vad föredrar ni för "värde" på respektive parameter?

 

2) Vilka sajter har bäst/sämst struktur?

 

Också en följdfråga: Hur påverkas svaret på (1) och (2) av faktorer som skicklighet och spelstil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Primas suger apballe, typ. Stars är ljusår bättre än alla andras.

 

Ju långsammare struktur och ju mer marker du har i förhållande till blindsen, desto mer fördelaktig blir en turnering för den skicklige spelaren. Ju färre händer du hinner spela, desto mer måste du förlita dig på att få rätt kort, och ju färre marker du har, desto mer all-in situationer blir det, vilket också tar edgen av din skill något. När det gäller spelstil kan man väl säga, generellt alltså, att en långsam struktur favoriserar en tajt spelstil och i en snabb struktur måste du i princip vara aggro. Därmed inte sagt att du inte kan vara aggro i en långsam struktur såklart, men då är du ju det pga andra faktorer än strukturen...

 

De flesta tittar bara på startstack och startblinds, någon kommer garanterat dyka in här och skriva att Bugsy Club har den bästa strukturen, för där börjar man med 10.000 i marker, yada-yada-yada...

 

För att bedöma om en struktur är bättre än en annan så gör jag ett excel-blad med all info. Sedan kan jag gå in och titta och jämföra, t.ex. hur olika turneringar ser ut efter 120 minuters speltid, efter 460 minuter etc etc. Då blir de flesta faktorer invägda, och du kan se hur mycket av din startstack som du har kvar om du skulle ha foldat hela tiden, hur stora blindsen är i förhållande till startstacken etc.

 

Gör man en sådan jämförelse så ser man att Stars Deep Stack-turneringar är överlägset bäst, i klass med feta lajv-events á la WSOP main event eller WPT (den är t.ex. bättre än WPT Aruba Classic eller WSOP $5000 NL event). Sedan kommer Stars weekly/monthly guaranteed, sedan Stars övriga, sedan UltimateBet. Prima har jag inte lagt in än, men en snabb jämförelse med mina ögon som redskap placerar den längst ner på listan. (Jag har inte lagt in Betsson/EuroBet/BetOnBEt-nätverket än, men när jag la in deras SnG's så låg de bra till, bättre än UltimateBet).

 

Pauserna har jag aldrig reflekterat över att de skulle spela någon roll, kanske mest för att jag bara har sett en variant, spela en timme, paus 5 min, osv. (Någon sajt hade någon variant där pausen var inräknad i nästa blindperiod så att den blev kortare, mongo med andra ord).

 

Prisstrukturen har jag inte heller brytt mig så mycket om, då jag tycker Stars är så överlägsna alla andra när det gäller övrig struktur. Sedan är det väl en smaksak. Vissa tycker att det är häftigare att lira en 'winner takes all'-turnering, andra vill att så många som möjligt ska få betalt. Här är det väl också så att den linjära strukturen där många får betalt gynnar tajt spel, då du kan squeeza in dig på prisplats genom att i stort sett bara folda (nu överdriver jag, men ni fattar), medan en mer exponentiell struktur med få prisplatser gynnar en aggro-stil, då du måste ta lite mer risker och samla marker för att kunna få bra betalt.

 

Har Ladbrokes samma struktur som Prima?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Primas suger apballe, typ. Stars är ljusår bättre än alla andras.

 

Prisstrukturen har jag inte heller brytt mig så mycket om, då jag tycker Stars är så överlägsna alla andra när det gäller övrig struktur. Sedan är det väl en smaksak. Vissa tycker att det är häftigare att lira en 'winner takes all'-turnering, andra vill att så många som möjligt ska få betalt. Här är det väl också så att den linjära strukturen där många får betalt gynnar tajt spel, då du kan squeeza in dig på prisplats genom att i stort sett bara folda (nu överdriver jag, men ni fattar), medan en mer exponentiell struktur med få prisplatser gynnar en aggro-stil, då du måste ta lite mer risker och samla marker för att kunna få bra betalt.

 

Har Ladbrokes samma struktur som Prima?

 

Vad ser du som en bra prisstruktur? Jag tycker det är vettigt med 10% kommer ITM som det är på prima sedan att tiden är för kort är ju balle.

 

Jo ladbrokes har liknande struktur som prima dock på lite högre nivåer är det 20 min innan blindsen höjs mot 12 min på prima.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Primas suger apballe, typ. Stars är ljusår bättre än alla andras.

 

Prisstrukturen har jag inte heller brytt mig så mycket om, då jag tycker Stars är så överlägsna alla andra när det gäller övrig struktur. Sedan är det väl en smaksak. Vissa tycker att det är häftigare att lira en 'winner takes all'-turnering, andra vill att så många som möjligt ska få betalt. Här är det väl också så att den linjära strukturen där många får betalt gynnar tajt spel, då du kan squeeza in dig på prisplats genom att i stort sett bara folda (nu överdriver jag, men ni fattar), medan en mer exponentiell struktur med få prisplatser gynnar en aggro-stil, då du måste ta lite mer risker och samla marker för att kunna få bra betalt.

 

Har Ladbrokes samma struktur som Prima?

 

Vad ser du som en bra prisstruktur? Jag tycker det är vettigt med 10% kommer ITM som det är på prima sedan att tiden är för kort är ju balle.

 

Jo ladbrokes har liknande struktur som prima dock på lite högre nivåer är det 20 min innan blindsen höjs mot 12 min på prima.

 

Tycker de flesta prisstrukturer ser likadana ut, 10% är lagom, fast på Primas $30K VIP-frirulle nu så var det ju typ 2%...

 

20 minuters-rundor kan göra rätt stor skillnad i längden faktiskt, särskilt efter några timmars spel, då kan det vara en rätt bra struktur, särskilt om man dessutom får mer marker än vanligt, typ 2500.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan,,har stars 20 minutersperioder eller missuppfattar jag?Låter ju om himmelriket efter spelat på Prima :D

 

Om du spelar deep stack-turneringar så är perioderna 30 min (börjar med 5000 marker). I $700.000 Monthly Guaranteed, samt i $300+$15 är de 20 min (2500 marker). I $500.000 Weekly Guaranteed är de 15 min (2500 marker). I de flesta "vanliga" turneringar är de 15 min (1500 marker).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju långsammare struktur och ju mer marker du har i förhållande till blindsen, desto mer fördelaktig blir en turnering för den skicklige spelaren.

 

Håller inte helt med. Det kan vara stor skillnad i skicklighet i s k short stack poker. En del har inte en aning om när det är dags att växla tempo, vilka händer som är spelbara mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad gäller söndagsturneringarna så suger ju iaf stars. UB och tom Partys e bättre.

 

Jag är inte riktigt med på hur du menar här... Kollade UB nyss, de har samma som innan... Efter 450 minuters spel är blindsen på 150k/300k (ante 30k), på Stars når de bara till 30k/60k (3k ante) och stannar där.

 

Men iofs, innan Stars avstannar så är ju UB bättre. Partys är nästan likadana som Stars, men fortsätter till 50k/100k (utan ante). Hur många startchips får man på Partys, och hur långa är rundorna, hittar inte det just nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju långsammare struktur och ju mer marker du har i förhållande till blindsen, desto mer fördelaktig blir en turnering för den skicklige spelaren.

 

Håller inte helt med. Det kan vara stor skillnad i skicklighet i s k short stack poker. En del har inte en aning om när det är dags att växla tempo, vilka händer som är spelbara mm.

 

Jo, naturligtvis får den skicklige spelaren ett stort övertag i short-stack-poker. Men han får ju ett ännu större övertag i deep stack. Sedan hamnar man ju till slut i short-stack-mode ändå, om du fattar vad jag menar... alltså, även i deep stack hamnar du ju i shortstack till slut, och då har den skicklige spelaren samma övertag där som i om det var shortstack från början, lägg sedan till att i deep stack så har du haft större möjlighet att skaffa dig ett stack-övertag över de andra.

 

Sedan kommer du ju inte ifrån att det är korten som avgör i shortstack i slutändan, hur skicklig du än är. Trycker du in med AK och en idiot synar med 72 så är du bara 60-40... Harrington visar ju hur det i shortstack-situationer kan vara bättre att möta tajta spelare som du kan stjäla ifrån än töntar som inte vet att de bör lägga K4suited när du försöker stjäla deras blajnds...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största problemet med primas stuktur är ju att blindsen dubbleras varje runda. det fungerar de 3-4 första rundorna, sen är det sämst. dubblering varannan nivå är lagom och ca 10-20 minuters nivåer

 

Det här stämmer väl inte, körde nyss en MTT 10/20, 15/30, 25/50, 50/100, 75/150, 100/200 osv.

 

Men du kanske menar sngs? där är det ju 10/20, 20/40, 40/80, 80/160, 160/320, 320/640 osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det förvisso inte onlinepoker men "frirullarna" på WPT har sanslöst små startstackar - 250k och BB 10k. 25bb - inte mycket till poker... (Sen vet jag förstås inte hur långa perioder de har menmen.)

 

Låter som du syftar på den som gick på femman igår?? Där började de med en BB på 6K, inte sån stor skillnad men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhh, Myssion, gäller dina kalkyleringar över hela turneringen, eller har du bara kikat sent in i spelet?

Tänker på din kommentar om 450 min och cappade blinds, det är typ finalbord det handlar om det.

 

Jag har inte gjort några noggranna efterforskningar, men tycker det är otroligt mkt party-bashing här. Vad jag minns när jag lirade båda dessa turneringar ett tag var att Party nånstans runt bubblan låg generellt mkt bättre till i blindsväg än Stars-turneringen (söndagsturneringen snackar jag om nu), men när cappen slår till så blev Stars överlägset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uhh, Myssion, gäller dina kalkyleringar över hela turneringen, eller har du bara kikat sent in i spelet?

Tänker på din kommentar om 450 min och cappade blinds, det är typ finalbord det handlar om det.

 

Jag har inte gjort några noggranna efterforskningar, men tycker det är otroligt mkt party-bashing här. Vad jag minns när jag lirade båda dessa turneringar ett tag var att Party nånstans runt bubblan låg generellt mkt bättre till i blindsväg än Stars-turneringen (söndagsturneringen snackar jag om nu), men när cappen slår till så blev Stars överlägset.

 

Mitt excel-blad täcker hela, det var bara ett exempel/stickprov, men det verkar som att Party har uppdaterat sin struktur sedan jag kikade senast, den verkar faktiskt rätt bra nu. Fast, som du säger, så gör stars cap att den blir bättre i slutet. Så det beror ju på vad man lirar. Lirar man en kortare turnering så är ju Stars sämre då cappen blir meningslös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut på Party, de har inte all info på sin sida...

 

Hur långa är perioderna i 200K och i "vanliga" turneringar? Vad är startstacken i 200K och i "vanliga" turneringar?

 

Party har alltid perioder på 15 min. Vissa riktigt stora turneringar har längre perioder. Startstack är normalt 1000, startblinds 10/15. I dyrare turneringar har jag dock för mig att jag sett djupare startstackar. Inga antes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...