Hjort Postad 15 Oktober , 2004 Rapport Postad 15 Oktober , 2004 [OT som fan]Det går ju utmärkt att göra ett talsystem med tretton som bas så vi kan ju i fortsättningen skriva alla siffror i A-K kombinationer. Fast jag använder mig av A som 0, det kan vara ett problem. Jag är alltså KJ år. och klockan är K3:K2 när jag skriver det här.[/OT som fan] Citera
QoS Postad 15 Oktober , 2004 Rapport Postad 15 Oktober , 2004 Ännu mer OT... KJ år i ett 13-bas tal system blir: K*13^1 + J*13^0, vilker jag tolkar decimalt som att du är 13*13 + 11 = 180 år? Fast du menar nog 24, det skulle varit 1J år uttryckt i talbasen i "Poker". - QoS Citera
skywalker Postad 15 Oktober , 2004 Rapport Postad 15 Oktober , 2004 [OT som fan]Det går ju utmärkt att göra ett talsystem med tretton som bas så vi kan ju i fortsättningen skriva alla siffror i A-K kombinationer. Fast jag använder mig av A som 0, det kan vara ett problem. Jag är alltså KJ år. och klockan är K3:K2 när jag skriver det här.[/OT som fan] A är alltså noll, vad är ett då? En etta(1) eller? Är det inte enklare om A är ett och en nolla(0) är noll? I så fall är klockan nu 13:3K... Kan vi inte införa det här systemet? Vore kul Citera
Hjort Postad 15 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 15 Oktober , 2004 A är alltså noll, vad är ett då? En etta(1) eller? Är det inte enklare om A är ett och en nolla(0) är noll?I så fall är klockan nu 13:3K... Kan vi inte införa det här systemet? Vore kul Jag tänkte inte riktigt igenom det här ordentligt. Vi får nog köra med 0 som 0 och A som 1. Plus att QoS ska ge fan i att gå avslöja min rätta ålder så där, det är känsligt. Citera
QoS Postad 15 Oktober , 2004 Rapport Postad 15 Oktober , 2004 Men då blir ju tal basen 14-baserad. Visste att du var lite magisk, med all din pokervisdom som du har måste du vara minst 150 år! - QoS Citera
Matteprof Postad 15 Oktober , 2004 Rapport Postad 15 Oktober , 2004 Kan vi inte införa det här systemet? Vore kul Kan vi inte ta den här diskussionen i en annan tråd... vore ännu roligare... Citera
Hjort Postad 16 Oktober , 2004 Författare Rapport Postad 16 Oktober , 2004 Jag vet, vi gör som Nusse i originaltråden och kör med ett bas52/bas53 system. Citera
Recommended Posts