Gå till innehåll

NL - SH, starhandstabell?


spyse

Recommended Posts

Vill ha lite råd angående hur man ska spela pre i SH NL sökte på forumet men hittade inget förutom NL - Starthänder för NLT SH? och den gav ju inte mycket. Så här spelar jag just nu:

 

 

UTG:

AK-AT + A9s (för löst?)

AA-88. (limpar 77 om det är loose passsive bord, tight så höjer jag 77), KQ-KJ + KTs (kanske lite löst att spela KTs utg?)

QJs (för löst?)

 

UTG+1:

A9

Nästan exakt som UTG förutom att jag ibland höjer med JTs, 87s.

Har utg limpat spelas alla PP.

Har utg höjt limpar jag alla PP om hans stack + potten är 10 gånger större än det jag måste syna.

 

MP:

A8s/o

A6s-A7s

 

CO:

Alla suited A om jag är först in annars dras gränsen vi A5.

Har några limat höjer jag med A5s för att få bort knappen och för att att ta kommando. Det här är ju en hand jag inte vill CB med på total missad flopp då jag ofta har max 3 outs.

77-22, beror på hur löst bordet är om jag limpar eller höjer dom lägsta PP.

 

Knappen:

Höjer med alla K, A, PP och dom lite högre SC 87-JT, QTs/o är självklara höjningar här.

Har flera limpat så spelas även SCs

 

Problemen kommer när någon höjt före mig men då går jag ner till:

Alla PP åter höjer med TT+ limpar 99-22 om dom uppfyller 1/10 kravet

ATs

KQs, KJs

JTs på knappen

 

Sedan varierar jag mig såklart och limp-höjer JTs UTG, höjer T9o osv. Detta brukar jag dock göra när jag fått döda kort ett tag foldat i år eller jag har bettat flera händer pre och alla foldat.

 

Blindsen

Stora problem!!

SB:

många limpare:

alla suitade händer

alla kopplade kort.

 

Har någon höjt så re-raise med AQ+ och AA-TT.

Har knappen försökt stjäla så avgör jag beroende på hur ofta han försöker göra det men re-raise med 22+ A9+, men samma här, kan syna för att check-höja.

 

Om någon höjt så synar jag med alla Axs (om många synat)

AT+ KJ+

 

först in, höja A,K,Q, PP. (självklart synar jag ibland för att sedan check-höja på floppen)

 

 

BB:

Ohöjd men limpare så höjer jag med ATs+, 99+, KQs, KJs

synar med samma som SB och re-raisar med samma.

 

om det är HU mot SB så varierar jag mig kraftigt kan tex höja med 92 om han limpar för att checka med AA eller tvärtom ;)

 

Mitt pre bet är 3xBB + 1BB för varje limpare.

 

Åsikter på detta? Vad borde jag ändra på?

Det här är taget direkt ur huvudet så kan ju innehålla lite "fel" men det är ett ungefär sedan vill jag skapa lite underlag för en fortsatt disskution.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför dra gränsen vid A5s när skillnaden mellan A2 och A5 är marginell då det som regel är split mellan de två?

 

Höj först in.

 

Därför att jag verkligen inte tycker om A2/A3.

 

Självklart höjer jag som först in men ibland "måste" jag limpa för att variera mig. Men som jag skrev är det ett LAP bord så kan man limpa PP som först in för att se en billig flopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen kommer när någon höjt före mig men då går jag ner till:

Alla PP åter höjer med TT+ limpar 99-22 om dom uppfyller 1/10 kravet

ATs

KQs, KJs

JTs på knappen

 

Här tycker jag du kan utforska ditt spel lite. Det finns några saker som jag tycker du kan ändra på, sedan är detta bara lite förslag och jag tycker man kan mixa upp det lite man behöver inte spela exakt lika hela tiden.

 

PP QQ-22, kan va rätt fint att bara cold calla med. Genom att reraisa QQ-TT får du omvänt implecita odds, till skillnad från om du bara synar. Sen är det många över kort som kan komma till dessa par som gör det svår spelat på flopen, genom att bara syna kan du lättare kasta handen. Detta spelet beror givetvis på hur agg Fi är, ju mer agg han är ju bättre är de.

 

Varför CC du aldrig med händer så som 45s, 56s, 67s. Mot många spelare kan de vara en mycket bättre hand än KQs att CC med. På grund av att du aldrig (man ska inte säga aldrig) är dominerd med dessa händer. Antingen så träffar man riktigt hårt, eller så är det bara att kasta handen.

Här är det dock lite viktigare att fi har ett fullt inköp, och du lika så.

 

Lite idéer, men sen är det en sak att spela rätt kort pre-flop kan man inte överge eller spela ut motsåndaren post-flop så spelar de inte så stor roll.

 

------

mvh Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Till att börja med ska jag säga att jag grindar NL$25 och har för mig att du spelar NL$50, men det borde väl i mångt och mycket vara detsamma.

 

Lite allmänt tycker jag du spelar lite för löst och kan tänka mig att du sätts i riktigt knepiga situationer postflop pga att du har för lösa starthandskrav. Kan det stämma?

 

En annan sak jag skulle vilja slå ett slag för är att man med varje starthand man spelar bör veta vad man vill träffa. Exempelvis SC är ju rätt lätt då man uppenbarligen är ute efter att träffa färg eller stege. Men händer som A5o/QJo osv?

 

När man bestämmer sig för vilka händer man spelar tycker jag personligen som sagt man bör ha klart för sig vad man vill träffa och inte bara spela korten för att "de är bra".

 

UTG:

AK-AT + A9s (för löst?)

AA-88. (limpar 77 om det är loose passsive bord, tight så höjer jag 77), KQ-KJ + KTs (kanske lite löst att spela KTs utg?)

QJs (för löst?)

Jag har länge spelat ATo UTG men nu bestämt mig för att sluta med det då jag har rätt usla resultat med den, samt att jag hänvisar till min egen regel och ifrågasätter den handen. Vad vill man träffa? Ja, en flop med minst en tia och de andra korten lägre. Hur ofta händer det kanske? Det känns som att detta är en hand med vilken du vinner lite och kan förlora mycket.

 

KQo höjer jag standard UTG medan jag kastar KJs/KJo/KTs. Ofta räcker det med träff på antingen K eller Q för att KQ skall stå sig, medan KJ/KT oftast har svårt att klara sig med endast par. Att träffa färg med KJs/KTs är heller inte optimalt så länge inte ässet ligger på bordet och man sitter på nötfärgen.

 

QJs UTG tycker jag man ska slänga så vida man inte är rätt övertygad om att man får se en flop genom att limpa.

 

UTG+1:

A9

Tänk efter. Vad vill du träffa med A9o/s om du höjt och fått syn? Träff på ässet är ju sällan bra då många synar ända ner till ATo/s. TPTK/triss/tvåpar händer för sällan för att det ska vara värt att spela i mitt tycke. Dessutom är du ofta slagen av TT/JJ/QQ/KK/AA när du träffat nian.

 

MP:

A8s/o

A6s-A7s

De suitade äss-kombinationerna köper jag då man ofta är ute efter att billigt få se en flop och vill träffa färg/triss/tvåpar.

 

Knappen:

Höjer med alla K, A, PP och dom lite högre SC 87-JT, QTs/o är självklara höjningar här.

Har flera limpat så spelas även SCs

Höja med höja SC:s även om först in? Känns lite overkill. Doyle räknar med lite större implicita odds när han talar om SC än vad du kan räkna med på NL$50 (visst spelar du där?).

 

Har någon höjt så re-raise med AQ+ och AA-TT.

Har knappen försökt stjäla så avgör jag beroende på hur ofta han försöker göra det men re-raise med 22+ A9+, men samma här, kan syna för att check-höja.

Reraise med AQo är jag osäker på. Beror väl rätt mycket på vem raisen kommer från, samt i vilken position denne sitter. AQs kan jag köpa om än tveksamt.

 

Om någon höjt så synar jag med alla Axs (om många synat)

AT+ KJ+

Jag kastar ATo/AJo/KJo och kanske tom KJs om jag har en tight fi mot mig.

 

Höjer själv 4xBB + 1xBB/limpare. Är väl smaksak, I guess.

 

Vill slutligen påpeka att jag inte tror mig ha de ultimata starthandskraven men vill gärna dela med mig av mina åsikter för att kanske lära mig något själv samt ge underlag till en eventuell diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver en massa intressant

 

Din åsikt om att man ska veta vad man vill träffa är helt rätt, något jag bortsett från ibland. Dock tycker jag du förespråkar en alldeles för tight spelstil. Jag personligen tycker att det här funkar riktigt bra, visst anpasar mig mer nu och kollar mig inte tom på den dock så finns den som grund för det mesta jag gör pre. Att re-raisa AQo på 6-max är standard, allt annat ser jag som tight-weakt.

 

Eftersom jag eftersträvar att ha en loose image vid bordet (trotts att jag anser mig själv som tight) så ser jag det som EV+ att spela dessa händer, höjer jag ATo UTG och får syn och sedan kommer floppen A76 så har jag inte svårt att släppa handen mot en re-raise, nästa gång då jag har AK så är pengarna i mitten efter den floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappen:

Höjer med alla K, A, PP och dom lite högre SC 87-JT, QTs/o är självklara höjningar här.

 

Varför höja med K3o och liknande skräp? Med sådana händer skulle jag möjligtvis höja på knappen om ingen gått in, för att stjäla blindsen. Men att höja en öppnad pott verkar tveksamt eftersom det är stor risk att få syn och spelet efter floppen blir rätt svårt. Hur gör du om det kommer en kung? Kan bli dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara spontant tycker jag att du inte ska köra efter tabeller så stenhårt och försöka välja mer från situationen, känslan du har osv. Nu vet jag ju inte vilken limit du spelar på men om du kör NL50 tycekr jag du tajta till. Strunta i och spela skräp som Kx och liknande. Tycker inte du ska limpa händer som KQ heller höj isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för pre-flop % när du kör efter denna starthandstabell?

Ligger marginelt över 30% 30,1% eller så. Men det skulle vara lägre om jag inte mixade upp så mycket med SC som jag spelar väldigt mycket när jag sitter vid ett borde där jag plus några till har 2 inköp eller mer.

 

Knappen:

Höjer med alla K, A, PP och dom lite högre SC 87-JT, QTs/o är självklara höjningar här.

 

Varför höja med K3o och liknande skräp? Med sådana händer skulle jag möjligtvis höja på knappen om ingen gått in, för att stjäla blindsen. Men att höja en öppnad pott verkar tveksamt eftersom det är stor risk att få syn och spelet efter floppen blir rätt svårt. Hur gör du om det kommer en kung? Kan bli dyrt.

Lite dåligt skrivet men det gäller om det är en oöppnad pott.

 

Bara spontant tycker jag att du inte ska köra efter tabeller så stenhårt och försöka välja mer från situationen, känslan du har osv. Nu vet jag ju inte vilken limit du spelar på men om du kör NL50 tycekr jag du tajta till. Strunta i och spela skräp som Kx och liknande. Tycker inte du ska limpa händer som KQ heller höj isf.

Som jag skrev ovan så har jag den här som utgångspunkt men variera mig en del beroende på situation, motståndare, händer jag spelat tidigare osv osv. Var skrev jag att jag limpar KQ? Höjer alltid med den först in och synar raise om en LAG höjer, men såklart, varierar mig även här ;)

 

Fö tycker jag att det här är lagom tight, dock kastar jag KTs UTG nu för tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det kan vara väldigt nyttigt i början att följa en tabell ganska slaviskt och inte ha för stora utsvängningar. Talar nog mest av egen erfarenhet och jag antar att jag får tillämpa tekniken "lär om, lär rätt" för att få in rätt känsla. Senare antar jag att man inte tänker på det utan mer spelar på situationen med spelare/bord än vad som står på ett papper. Hittar man en megatomte som synar allt utan någonting försöker man ju träffa något vettigt bara för att skinna honom och då bör man t e x öppna upp sitt spel lite. Man kanske bör sammanställa något vettigt lite snyggt och lägga upp det så att det blir lite mer överskådligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det kan vara väldigt nyttigt i början att följa en tabell ganska slaviskt och inte ha för stora utsvängningar. Talar nog mest av egen erfarenhet och jag antar att jag får tillämpa tekniken "lär om, lär rätt" för att få in rätt känsla. Senare antar jag att man inte tänker på det utan mer spelar på situationen med spelare/bord än vad som står på ett papper. Hittar man en megatomte som synar allt utan någonting försöker man ju träffa något vettigt bara för att skinna honom och då bör man t e x öppna upp sitt spel lite. Man kanske bör sammanställa något vettigt lite snyggt och lägga upp det så att det blir lite mer överskådligt.

 

Starthandstabell för lägre nivåer funkar nog att fånga fisk med på lägre nivåer, men på högre är det ganska troligt att man blir uppäten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starthandstabell för lägre nivåer funkar nog att fånga fisk med på lägre nivåer, men på högre är det ganska troligt att man blir uppäten.

 

Typ det jag skrev.

 

Senare antar jag att man inte tänker på det utan mer spelar på situationen med spelare/bord än vad som står på ett papper.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starthandstabell för lägre nivåer funkar nog att fånga fisk med på lägre nivåer, men på högre är det ganska troligt att man blir uppäten.

 

Typ det jag skrev.

 

Senare antar jag att man inte tänker på det utan mer spelar på situationen med spelare/bord än vad som står på ett papper.

 

Alltid bra att få det påpekat en extra gång :D (hade ont om tid och ville få upp min "post-count")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gordon Gekko (Du kunde inte hittat ett tröttare nick name? Gekko som cool referens är ungefär lika trött som slitna designerjeans)

 

PP QQ-22, kan va rätt fint att bara cold calla med...

 

Så varje gång du re-raiser har du A-A, K-K, A-K.... wow... very deceptive. Inte lätt för motståndarna att sätta dig på en hand när du re-raisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gordon Gekko (Du kunde inte hittat ett tröttare nick name? Gekko som cool referens är ungefär lika trött som slitna designerjeans)

 

PP QQ-22, kan va rätt fint att bara cold calla med...

 

Så varje gång du re-raiser har du A-A, K-K, A-K.... wow... very deceptive. Inte lätt för motståndarna att sätta dig på en hand när du re-raisar.

 

Online sessioner är ofta så korta och många multitabbar och är inte tillräckligt uppmärksamma för att se eller märka om någon spelar exakt lika vid varje hand. Hur ofta får man AA och KK AK vid samma bord under samma timme eller 2?

Jag tycker man ska syna varje pocket par, speciellt om det är många och potten preflopp är fin kan ett floppat lågt set ge en mycket fin pott speciellt mot ett AA eller liknande som många har mycket svårt att släppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta får man AA och KK AK vid samma bord under samma timme eller 2?

 

Väldigt sällan och just därför blir varje re-raise desto mer iögonfallande... haha... bra argument!

 

Så en eller två reraise under en session är helt uppenbart uppenbart AA eller KK? inte svårt att lura bort dig isf om du lägger dig varje gång du blir reraisad. Sen får man väl ta hänsyn till hur tait image man har osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så en eller två reraise under en session är helt uppenbart uppenbart AA eller KK?

 

Nej, men det är väl väldigt sannolikt att motståndaren har en mycket stark hand när han väl re-raisar om han re-raisar väldigt, väldigt sällan.

 

inte svårt att lura bort dig isf om du lägger dig varje gång du blir reraisad.

 

Så om man foldar mot en re-raise utförd av en motståndare som väldigt, väldigt sällan re-raisar så är man lättbluffad!? Vore intressant att se vad som rör sig inne i ditt huvud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...