Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag spelar 0,05/0,10 NL på Expekt.com. Man ser ideligen tomtar som gör den ena efter den andra katastrofala synen, höjningen, All In:en et.c.

Jag tycker det är svårt att spela medelpar, ioma (i och med att, finns den förkortningen :? ) folk synar Preflop med händer som är typ i grupp 5 (HPfAP) såsom 77, QJ och Ax även vid betar på 5 bb och större. Kommer det då ett överkort när man har sitter på par är man ju typ alltid kört.

Jag brukar köra 99 och neråt på att träffa set. TT och JJ har jag ingen aning om hur jag ska spela. QQ brukar jag höja 4-10 bb beroende på motstånd och antal synare alt. hur stor höjning.

Jag skulle väldigt gärna vilja veta vad ni gör med sådana här händer. Jag tror ju iallafall att par är idel vinnande händer om man spelar dom rätt.

Postad

Hrm, se till att limpa med dina medelpar bara. Finns ingen anledning att visa dig stark med dom alltid enligt mig.

Sen om du nu höjer preflop med dina medelpar (typ 4bb) så följ upp floppen oavsett vad som kommer där. Lägg in ett bet i pottstorlek så får du se motståndarens move sen.

Träffar du set är det bara att vara glad.

Men limpa oftast på dom enligt mig.

Postad

Jag limpar nästan aldrig med par. Kan jag inte höja med paret, brukar det alltsomoftast flyga. Visar man inte styrka före floppen, har man begränsade spelmöjligheter därefter, såvida man inte prickar in sitt set och det kan man ju inte räkna med.

Postad

Jag resonerar som så......

2-2 upp till 8-8 är ganska likvärdiga, om folk betar som tokiga så lägger jag mig. Däremot om man är illa ute i en turnering så kan det vara kort att gå all in på (speciellt om det dessutom är rebuy fortfarande). Får du dessutom en motståndare som inte har par så är du favorit till spelet (om än väldigt knapp), även om motståndaren sitter med A-K, eller A-Qf som oftast är fallet....

9-9 upp till Q-Q är mycket bra kort men inget jag vill försvara mina marker högar mot, dvs jag går inte all in mot någon om jag redan ligger bra till, däremot betar jag ordentligt. Kanske resonerar jag fel, men ibland tror jag mina motståndare värderar J-J och Q-Q mycket högre än vad dem är.

K-K och A-A behöver man kanske inte fundera så mycket på. Här handlar det mer om hur stor man vill att potten skall bli, dvs hur många motståndare man vill ha.................jag har förlorat alldeles för många gånger på dessa kort. Är du den med högst markerstapel så brukar jag t.o.m ligga ganska lågt efter floppen, för att trycka emot på slutet om jag verkar ha den bästa handen.

//Macess

Postad

Svar till Ilja:

Men alltså mellanpar kan man ju inte raisa med när det gäller korten precis före flop. Menar, jag raisar likagärna på 83 eller sånt. Det viktigaste är ju att visa styrka, men med mellanpar vill man ju inte visa styrka utan enbart se en flop och hoppas på set, träffar man inte folda om det inte blir billigt som fan liksom.... mellanpar suger preflop...... thats it!

Postad

Hmm, tack för svar. Fast jag vet inte hur jag ska tolka era svar riktigt. Macess gav ett utförlig svar, men tyvärr i fel spelform: turnering.

Ska man aldrig ta en billig syn för att gå på implicita odds med låga par?