Takigawa Postad 5 Januari , 2006 Rapport Postad 5 Januari , 2006 Antar att det finns många på forumet som har pengar att förvalta och undersökt hur man gör detta bäst. Har nu lyckats spara undan en mindre summa och vill placera det i en grymt trygg men dock extremt växande fond Förslag? Ryssland och Östeuropa är kanske dumt att hoppa på nu eller? Fördedrar om ni föreslår fonder inom Skandiabanken. Tack för eventuella förslag. Citera
ninreb Postad 5 Januari , 2006 Rapport Postad 5 Januari , 2006 Västbanken har många intressanta fonder, lite upp och ner men helt klart potential. Värt att kolla upp Citera
kydyl Postad 5 Januari , 2006 Rapport Postad 5 Januari , 2006 grymt trygg men dock extremt växande fond En sån vill jag också placera i Men eftersom du säger så så måste du nog fundera på vad du vill med pengarna. Vill du ha en väldigt trygg fond eller är du beredd att riskera kapitalet för en chans till god avkastning? Har du mer kapital "i botten"? Jag skulle avråda från att sätta alla sina sparpengar i en högriskfond. Vad har du för tidshorisont på placeringen? Är det här pengar som du kan avvara på ett par års sikt eller vill du att de ska växa till sig på ett år så du kan konsumera dem sen? Ju kortare sparhorisont du har desto mindre risk bör du ta. Citera
parre Postad 5 Januari , 2006 Rapport Postad 5 Januari , 2006 Jag har placerat alla mina pensionspengar som man fick investera i East Capitals Baltikum/Ryssland/Östeuropafonder. Hur det har gått? Jag har ingen jävla aning. Citera
Macaronis Postad 5 Januari , 2006 Rapport Postad 5 Januari , 2006 Är också mycket intresserad av någon typ av fond elle annan typ av placering. Är okunnig inom området så hade uppskattat lite hjälp. Finns det någon vettig fond som följer stockholmsbörsens index någorlunda hade det kanske varit intressant. Läste att börsen gick upp över 30% förra året. Antar detta är en högrisk fond, men är ju gambler. Sedan lurar jag lite på hur mkt banken suger åt sig av fondens ränta? Finns det banker eller företag som är specialliserade på fonder och investeringar och som därför tar en lägre avgift och kanske är mer kunniga? =) Tänkte investera 500k sek till att börja med och sen bygga på. Hur är det med obligationer och sånt? Värt att satsa på? Citera
cheunce Postad 5 Januari , 2006 Rapport Postad 5 Januari , 2006 Jag har sattsat mycket på Ryssland, Kina och Indien. Det är de som jag tror kommer växa mest de närmaste åren. Men de är samtidigt en risk. Just nu går mina Rysslandsfonder som tåget och har stigit 10% på 3 månader Kina och Indien har inte gått lika bra. Mest +/- 0 men det är på långsikt jag hoppas på dem. Mobilbranschen lär generera rätt fina vinnster i Kina nu när de håller på att bygga ut sina nät. Indien är ocj kommer bli större på mjukvara och test (hoppas jag) Sen gäller det ju att ha lite "säkrare" fonder också för att balansera upp Citera
Takigawa Postad 6 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 6 Januari , 2006 Vill du ha en väldigt trygg fond eller är du beredd att riskera kapitalet för en chans till god avkastning? Vad har du för tidshorisont på placeringen? Är det här pengar som du kan avvara på ett par års sikt eller vill du att de ska växa till sig på ett år så du kan konsumera dem sen? Jag har tänkt att placera cirka 60 - 70% av "kapitalet" i en tryggare fond. Resterande procent tänkte jag placera i mer chansfonder, dit räknar jag även in Östeuropa och Ryssland. Tanken är att jag (förhoppningsvis) kan låta dem ligga kvar en längre tid, åtminstone ett par år. Någon som har mer specifika fonder i dessa både kategorier? Chansfonder och trygga fonder? Sedan är jag fortfarande intresserad efter den grymt trygga fonden som ökar lavinartat! Som jag förstår det påverkas Ryssland och Östeuropa fonderna ganska extremt av det rådande oljepriset, kanske svårt astt spekulera i hur det kommer röra sig... Men de siffror jag sett visar ju att dessa fonder ökade typ 100% förra året, tråkigt att hoppa på nu o de börjar backa. Kan tillägga att jag redan gjort det en gång för massa år sedan med Contura Citera
thorn Postad 6 Januari , 2006 Rapport Postad 6 Januari , 2006 Även jag är väldigt sugen på att placera en summa pengar (och kanske sedan månadsvisa insättningar). Detta av två anlednignar: 1) Pengarna som ligger på ett sparkonto i dagsläget överlever inte ens inflationen. 2) Aktivt sparande låter som ett kul projekt. Sitter man ändå flera timmar vid datorn om dagen så kan man lika gärna göra något vettigt. Nu till frågan: Jag tänkte gå till banken på måndag och prata med dem om placeringar. Jag är total nybörjare, så det kan kanske vara en bra början. Eller bör jag istället ta det med ett mindre företag? Jag vill ha möjlighet att spara aktivt, ha lite makt över var pengarna investeras, men samtidigt kunna få bra tips, och betala så lite "rake" som möjligt. Var bör jag söka mig. Tack för svar, vise män. Citera
TANDEMCYKELN Postad 6 Januari , 2006 Rapport Postad 6 Januari , 2006 thorn, Om du vill betala så låg avgift som möjligt ska du satsa på ett nätbolag och ingen av de traditionella bankerna. Vad kan en banktjänsteman om fonder och placeringar? Sök upp relevant information på nätet istället. Citera
Takigawa Postad 6 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 6 Januari , 2006 Även jag är väldigt sugen på att placera en summa pengar (och kanske sedan månadsvisa insättningar). Detta av två anlednignar: Schysst, sno min tråd bara. Resonerar lite som dig med, varför inte vara lite aktiv och se över sina sparpengar då man ändå sitter online så mycket... Jag har mina pengar på Skandia och funderade därför av praktiska skäl placera pengarna där. Många nämner småbanker på nätet men vilka är bra och vilka kan man lira på? Tack! Citera
thorn Postad 6 Januari , 2006 Rapport Postad 6 Januari , 2006 Sorry för hijacken! Ja, läs- och länktips är väldigt uppskattade! Bra internetaktörer (service, kunskap, mjukvara) hade inte skadat heller. Tack för hjälpen. Citera
Betterman Postad 6 Januari , 2006 Rapport Postad 6 Januari , 2006 Det finns bara en fond som gäller och det är min gratisfond här på forumet! Bra tråd! Låt oss hitta bra tips så pensionen blir tryggad. I alla fall till HeyPoker erbjuder bra pension mot VIP-poäng (Very Important Pension). Jag ramlade på Morningstar.se och reggade mig på deras sajt och har sedan dess fått deras nyhetsbrev. Det innehåller en hel del tips som verkar bra. Har själv kört Rysslandsfonder i snart 2 år och känner att det snart är dags att byta. Behöver sätta mig in i vad som är vettigt. Några bra länkar eller andra tips på var man hittar bra info eller kan få hjälp är därför tacksamt. Citera
Takigawa Postad 6 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 6 Januari , 2006 Jag ramlade på Morningstar.se och reggade mig på deras sajt och har sedan dess fått deras nyhetsbrev. Det innehåller en hel del tips som verkar bra. Några bra länkar eller andra tips på var man hittar bra info eller kan få hjälp är därför tacksamt. Se dig själv som veteran, ge oss tips! Citera
Betterman Postad 6 Januari , 2006 Rapport Postad 6 Januari , 2006 Se dig själv som veteran, ge oss tips! MS varnade för Rysslandsfonderna som kommer att tappa (frågan är ju bara när!) och på deras sajt hittade jag en krönika som tipsade om Japan-fonder. Jag har hört detta från fler håll därav min flytt av fonder från Ryssland till ??? Indien liksom latinamerika bör väl också vara intressanta ett tag till. Men jag har ingen koll på vilka fonder man bör välja (det finns ju flera latino-fonder menar jag). Alla dessa är väl högrisk men det är väl det som lockar mest? Citera
Eldkvarn Postad 6 Januari , 2006 Rapport Postad 6 Januari , 2006 Tips för Er som följa Stockholmsbörsens index: Aktiespararnas fond: TOPPSVERIGE Har själv tänkt börja spara i den åt mig själv och till mina två döttrar. Avgiften är låg och dessutom föder man INTE storbankerna.... Citera
Mr Zero Postad 6 Januari , 2006 Rapport Postad 6 Januari , 2006 Jag kan rekommendera http://www.fondmarknaden.se Citera
Recommended Posts