Gå till innehåll

NL - SH, Höga kort - alltid raise eller fold?

Recommended Posts

Postad

Är lite fundersam på hur man ska spela kort som AJ KQ off och QJs, QJ, KJ. Är det alltid raise eller fold med dessa? Eller ska man bara syna med KQ, AJ om man är utg? Och bara syna med QJs, QJ, KJ i sen position för att dra med skithänder som kan floppa bra ur sb bb?

Bör nämnas att jag är nybörjare på NL25...

Postad
Är lite fundersam på hur man ska spela kort som AJ KQ off och QJs, QJ, KJ. Är det alltid raise eller fold med dessa? Eller ska man bara syna med KQ, AJ om man är utg? Och bara syna med QJs, QJ, KJ i sen position för att dra med skithänder som kan floppa bra ur sb bb?

Bör nämnas att jag är nybörjare på NL25...

Du skriver för generella frågor, det är omöjligt att svara på.

1) Är det SH eller fullring?

I SH höjer jag med alla dessa preflop, särskilt på NL25 - men å andra sidan spelar jag rätt lösaggro, både pre- och postflop. Vilket inte direkt är det bästa att börja med om man är nybörjare.

Fullbord kan jag inte svara på eftersom jag aldrig spelar NL fullbord.

2) Det beror på bordsdynamiken och motståndarna. Det finns vissa bord där jag limp-reraisar AJo all-in mot vissa motståndare, det finns andra bord och lägen där jag foldar KJo. Rent generellt limpar jag dock sällan i SH - men det finns även lägen då det är läge för en limp.

Baserat på dina tidigare poster på forumet så tycker jag du ska vara försiktigt med dessa kort, då de är svårspelade, särskilt ur position och i höjda potter. Som nybörjare gör du inget större fel att bara kasta dessa preflop UTG (även om du inte utvecklar ditt spel spec. mycket genom att göra så). Hur ska du agera om du höjer preflop med KJo, får syn av knappen och BB och floppen kommer J93?