Gå till innehåll

NL - SH, Höga kort - alltid raise eller fold?

Recommended Posts

Postad

Är lite fundersam på hur man ska spela kort som AJ KQ off och QJs, QJ, KJ. Är det alltid raise eller fold med dessa? Eller ska man bara syna med KQ, AJ om man är utg? Och bara syna med QJs, QJ, KJ i sen position för att dra med skithänder som kan floppa bra ur sb bb?

Bör nämnas att jag är nybörjare på NL25...

Postad
Är lite fundersam på hur man ska spela kort som AJ KQ off och QJs, QJ, KJ. Är det alltid raise eller fold med dessa? Eller ska man bara syna med KQ, AJ om man är utg? Och bara syna med QJs, QJ, KJ i sen position för att dra med skithänder som kan floppa bra ur sb bb?

Bör nämnas att jag är nybörjare på NL25...

Du skriver för generella frågor, det är omöjligt att svara på.

1) Är det SH eller fullring?

I SH höjer jag med alla dessa preflop, särskilt på NL25 - men å andra sidan spelar jag rätt lösaggro, både pre- och postflop. Vilket inte direkt är det bästa att börja med om man är nybörjare.

Fullbord kan jag inte svara på eftersom jag aldrig spelar NL fullbord.

2) Det beror på bordsdynamiken och motståndarna. Det finns vissa bord där jag limp-reraisar AJo all-in mot vissa motståndare, det finns andra bord och lägen där jag foldar KJo. Rent generellt limpar jag dock sällan i SH - men det finns även lägen då det är läge för en limp.

Baserat på dina tidigare poster på forumet så tycker jag du ska vara försiktigt med dessa kort, då de är svårspelade, särskilt ur position och i höjda potter. Som nybörjare gör du inget större fel att bara kasta dessa preflop UTG (även om du inte utvecklar ditt spel spec. mycket genom att göra så). Hur ska du agera om du höjer preflop med KJo, får syn av knappen och BB och floppen kommer J93?

Vet du hur BB/knappen spelar? Vad betyder det om BB betar in i dig, vad är hans HD? Ska du syna, slå om eller kasta? Hur agera om det checkas till dig och knappen betar ut och BB synar? Vad betyder deras agerande och hur påverkar deras respektive aktioner deras rimliga handdistributioner? Leder jag mot deras HD? Kan jag bluffa hem potten?

Och framförallt ska du kunna motivera varför du fattade ett visst beslut i ett visst läge.

Ju fler händer du spelar och ju aggressivare du spelar dessa, desto fler svåra beslut kommer du att få fatta efter floppen. Värt att tänka på!

Dock så tycker jag att du ska höja alla dessa händer i sen position (knappen/CO) om ingen synat innan dig - limp är dåligt spel.

Postad

Är du ny på nivån är det absolut inget fel att kasta tveksamma händer, särskilt i tidig position.

Som Parre säger så handlar det tillstor del om reads, och du måste anpassa ditt spel efter bordet. Om bordet är löspassivt så kan du t.ex. limpa med AJs för att du vet att du kommer att få se en billig flop.

Men generellt, på din nivå:

Det vanliga tipset för SH-UTG-spel är att spela på samma sätt som om du satt i FR position 5 och alla hade lagt sig fram till dig. Problemet med detta rådet är dock att dina motståndare nu har satt hjärnan på SH-mode, vilket innebär att de synar med ännu fler händer än i FR (de har hört att "man måste spela fler händer i SH"). Så när du höjer med AJ och liknande händer så kommer du garanterat att få minst två syner. Du kan med andra ord spela i princip lika tajt som du satt UTG i FR.

När motståndet blir bättre så kommer folk att reräjsa dig oftare från sen position när du höjer från tidig, vilket återigen gör att du måste ha en hyffsad hand (eller känna din motståndare väldigt väl) för att spela från UTG, även om det är SH.

Kontentan av det hela: Om du är nybörjare och spelar mot tomtar, spela tight, även om det är SH, det lönar sig. Misstaget många medelduktiga spelare gör när de går över till SH är att spela för löst, då de också har hört att man måste spela fler händer. Men eftersom tomtarna spelar ännu lösare i SH än i FR, så jämnar dessa skillnader ut sig. Alltså, när du flyttar till SH ska du först lösa upp ditt spel lite för att det är SH, sedan ska du tajta till det igen för att motståndarna är ännu lösare än vanligt, och då är du tillbaks där du började igen... (något förenklat, klart man kan spela lösaggro även på låglimit-SH, men för en nybörjare alltså)