Gå till innehåll

Lite pengar, mycket poker?


Apelsinjuice

Recommended Posts

Välkommern till PF.nu! :)

 

Jag tycker det är skoj att du funnit poker kul! Men jag tycker inte du ska gå och bryta mot siteregler ändå. Personligen tycker jag att du ska hålla dig till reglerna och vänta med att spela online tills du är 18 år. Spela om småslantar med dina polare istället och utvecklas tillsammans med dem!

 

Poker är till stor del ett turspel, tyvärr.

 

Men att vara en vinnande spelare har ingenting med tur att göra ;)

Därför anser jag att poker inte är ett turspel!

 

Ha det gott och lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Att dricka alkohol innan kroppen/hjärnan är helt färdigutvecklat är skadligt. Att spela poker för pengar innan man är 18 är inte per automatik skadligt. Därför förstår jag inte liknelsen riktigt...

 

Jepp alkohol är inte skadligt för färdigutvecklade personer dock för icke färdigutvecklade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dricka alkohol innan kroppen/hjärnan är helt färdigutvecklat är skadligt. Att spela poker för pengar innan man är 18 är inte per automatik skadligt. Därför förstår jag inte liknelsen riktigt...

 

Jepp alkohol är inte skadligt för färdigutvecklade personer dock för icke färdigutvecklade.

 

Och jag kan påpeka att kroppen inte är färdigutvecklad förens man är 21, så när man är 18 är det ändå inte så bra att dricka, fast jag tror inte att en jäkel bryr sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dricka alkohol innan kroppen/hjärnan är helt färdigutvecklat är skadligt. Att spela poker för pengar innan man är 18 är inte per automatik skadligt. Därför förstår jag inte liknelsen riktigt...

 

Jepp alkohol är inte skadligt för färdigutvecklade personer dock för icke färdigutvecklade.

 

Och jag kan påpeka att kroppen inte är färdigutvecklad förens man är 21, så när man är 18 är det ändå inte så bra att dricka, fast jag tror inte att en jäkel bryr sig...

 

Nu är ju dock detta som är något från person till person så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ostrukturerat inlägg med svar på tal på de flesta fronter:

 

Är 200kr okay att lära sig på eller behöver man mer innan man kan börja vinna lite?

Det där är fel inställning från första början. Skitkul om du skulle bli en vinnande spelare, men du måste utgå från att du aldrig kommer att vinna i det långa loppet. Även om du vinner under en lång tid i början, så kan du faktiskt vara en förlorare i det långa loppet. Om du accepterar den tanken så har du redan kommit längre än de flesta.

 

Spela på låga nivåer. Dina 200 kr blir ca $25, börja spela på $0,05/$0,1 nivå om du spelar fixed limit, i no limit väljer du absolut minsta borden du kan hitta och köper in dig för kanske $5, så du inte kan förlora allt i en hand. (fast med så lite startkapital rekommenderar jag fixed limit, så får du spela ett tag även om du är riktigt dålig..)

 

Sen kommer du att bli bättre snabbt. Kanske inte bra, men iaf bättre. Läs böcker, häng här på PF.nu. Se nån instruktionsfilm, ex av Howard Lederer, han är nybörjarvänlig. osvosv..

 

Hur länge räcker 50kr?? Om man utgår ifrån lägsta möjliga bord?

50 kr är ungefär $6,25. Räcker inte så långt, men kan gott och väl föra dig framåt om du sätter in det varje månad och inte förlorar allt varje månad. Men i NL microlimit är det ingen konst att förlora det på en timme. I FL microlimit kan du hålla dig flytande en månad med lite flyt.

 

Är det något jag har glömt att fråga som är värt att veta?

Massor. Bankroll-krav tex [Länk 1, Länk 2]. O möjligheten att spella SnG (Sit and Go, vanligtvis 10-manna-turneringar). Bra sätt att hålla koll på hur mkt man riskerar att förlora o samtidigt få spela ett roligt o dynamiskt NL-spel. Mm, mm. Som sagt. Läs. Spela. Fråga här. O hitta intresserade vänner att diskutera med.

 

btw, måste bara testa: :club::diamond::heart::spade:

LOL! Eller jag menar :D:):(:-o:lol:8-):?;):x:P:oops::cry::shock::roll::twisted::evil:

 

Var medlem innan på forumet när det fortfarande låg på http://www.poker.se, då hade jag det respektingivande nicket Poker. Är det någon annan som har det nu? Eller är det bara jag som tappat lösenordet till det kontot? Har nämligen inte tillgång till mailen.. bah!

Verkar inte finnas nån på det nicket. Sökte, men fanns inga inlägg.

 

Missförstå mig inte, jag tycker verkligen hon ska vara orolig. Tycker bara inte det är bra att halva svenska befolkningen trallar omkring med egna uppfattningar om vad som orsakar spelberoende och vad som inte gör det. Att begränsa summan pengar man spelar om är inte ett sätt att undvika spelberoende om de tendenserna nu finns hos en individ.

Nej, men hon har fortfarande rätt. Genom att hålla strikt på sina regler så håller man sådana tendenser i schack. Och om det inte går så vet man att man ÄR beroende, och kan ta itu med problemet. Strikta regler ger därför dels en ekonomisk trygghet och dels ett "beroende-alarm"... Jag själv kör stenhårt på det.

 

Bästa tipset hittils.

 

Så om jag reggar lika konton på alla siter så får jag $40 på ett och samma konto eller? Eller har jag då $10 på 4 olika konton? Och kan man ta ut dedär $40 direkt? Hehehe...

Sätts på olika konton tyvärr. Och man måste använda pengarna för att spela ett visst antal händer innan man får ta ut dem. Dessutom måste man vanligtvis göra en egen insättning innan man får ta ut dem.. Så ta de pengarna som lek-pengar bara, ingenting som du ser som en förtjänst.

 

Dehär är så kul att göra!! -> :club::diamond::heart::spade:

Gör det till din signatur! 8-)

 

Det är sant att det är 'olagligt', men i somliga amerikanska delstater är både oral- och analsex förbjudet enligt lag. Är det då skadligt att ha analsex i Missouri, men inte i Säffle?

OT: Hörde om en amerikansk 18-åring som fick 10 år hard time för att en 15-åring sugit av honom. Crimes against nature kallades det, och om den kristna högern fick bestämma mer så skulle även homosexualitet falla under det begreppet. It's cräääjsy, I'm telling yo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dricka alkohol innan kroppen/hjärnan är helt färdigutvecklat är skadligt. Att spela poker för pengar innan man är 18 är inte per automatik skadligt. Därför förstår jag inte liknelsen riktigt...

 

Jepp alkohol är inte skadligt för färdigutvecklade personer dock för icke färdigutvecklade.

 

Och jag kan påpeka att kroppen inte är färdigutvecklad förens man är 21, så när man är 18 är det ändå inte så bra att dricka, fast jag tror inte att en jäkel bryr sig...

 

Nu är ju dock detta som är något från person till person så...

 

Jo, visserligen, men merparten är inte färdigutvecklade förens runt 21.

men nu hamnar vi ot.

 

Devalanteriel: Jag förstår inte riktigt, om jag reggar med samma allias på alla sidor, kan jag då logga in med ett utav dem och sedan välja vilken sida jag vill spela "som"? Eller gör jag det bara enklare för migsjälv när jag ska logga in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dricka alkohol innan kroppen/hjärnan är helt färdigutvecklat är skadligt. Att spela poker för pengar innan man är 18 är inte per automatik skadligt. Därför förstår jag inte liknelsen riktigt...

 

Nu finns det ju faktiskt ett ansenligt antal forskare som anser att spelet om pengar, gambling, triggar en kemisk reaktion i kroppen, delvis det som vi känner som rushen, men även som känns som ett begär för vissa, som kan ge bestående neurologiska skador vid yngre ålder.

 

Något i den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du ändå bara tänkt spela som en hobby för ca 50 kr i månaden och för att det är kul, varför spela på internet? Spela med dina vänner istället och ha kul, umgås och spela kort. Jag skulle hellre köra turneringar kanske 10 kr eller 20 kr inköp istället för cash-game. Blir mer avslappnat och inte lika stor risk för någon att förlora massa pengar. Gå ihop och köp en pokerväska tillsammans och köp gärna en bok ihop också så att ni kan lära er spelet och utvecklas tillsammans och ha kul!

 

edit: om din mor var orolig för spelberoende så är ju också livespel bättre då det har sina begränsningar. på internet kan du spela närsomhelst och det blir lätt för mycket tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Devalanteriel: Jag förstår inte riktigt, om jag reggar med samma allias på alla sidor, kan jag då logga in med ett utav dem och sedan välja vilken sida jag vill spela "som"? Eller gör jag det bara enklare för migsjälv när jag ska logga in?

Såhär: Många olika sajter ligger under samma nätverk, dvs alla spelare på de olika sajterna spelar mot varandra i ett stort poker-rum. Sajtens jobb är att vara en bank för dina pengar. Du sätter in pengar på sajten, som du använder för att spela på nätverket. De pengar du vinner/förlorar läggs in/dras från ditt konto på sajten.

 

Om du sätter in pengar på två olika sajter så kan du visserligen använda dessa pengar för att spela på samma nätverk (givet att båda sajterna ligger på samma nätverk förståss), men bara från en sajt i taget. Det är detta han menar med att de är som skiljda bankkonton; om du har $10 på Royal Vegas och $5 på Bet365 så kan du bara använda de $5 när du spelar på Bet365 och bara de $10 när du spelar på Royal Vegas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klyka: Att vinna pengar är inte direkt målet, dock skulle det ju vara väldigt kul att kanske kunna få upp tillräckligt med pengar så man kan göra som jag har hört det beskrivas: "Klättre upp/ner ett pinnhål" kanske att man kommer upp så man kan gå över nano-limit spel, kanske till och med spela 0.5/1 dollar någon gång i bland. (om 1 år eller så..)

 

Freerolls: Är det då så att man kan vinna pengar utan att sätta in något, jag menar det måste ju gå att träna sig ganska mycket på?

 

Finns det liknande tävlingar? Typ att man sätter in 1 krona och får 1000 marker och den som har alla marker i slutet vinner alla pengar? (10 kronor då :P om man är 10 vid bordet! )

 

Vad är vitsen med att ha :club::diamond::heart::spade: i sin signatur? Det roliga är ju att trycka fram dom!!!

:club::diamond::heart::spade:

 

Förresten: Hur stor är risken egentligen att man blir spelberoende då? Om man tänker på hur många det är som spelar poker i världen?

 

herregud vad denhär tråden var aktiv då! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten: Hur stor är risken egentligen att man blir spelberoende då? Om man tänker på hur många det är som spelar poker i världen?

 

Kul att du frågar!

 

Det kan dock ingen svara på, men det som är mer relevant är nog ett eventuellt spelmissbruk, vilket i yngre ålder definitivt förekommer ofta.

 

Se det förenklat såhär; många 16-åringar super skallen av sig varje helg. Spelmissbruket blir ungefär samma sak, bara det att det kostar pengar istället för hjärnceller (och enligt en del forskare även hjärnceller)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten: Hur stor är risken egentligen att man blir spelberoende då? Om man tänker på hur många det är som spelar poker i världen?

 

Kul att du frågar!

 

Det kan dock ingen svara på.

 

jasså inte? trodde det fanns tusen resonemang angående det.

Men man kanske ska satsa på lite: Sköt dig själv och skit i andra då.

Aja, ska dra till en polare nu, låt tråden växa ännu mer tills jag kommer hem! Så man har något att göra på kvällen! Hej hej!

 

btw, jag glömde nästan: :club::diamond::heart::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt inlägg var väl lite väl magstarkt men det var FAKTISKT en tanke med liknelsen... alkohol kontra pokerspel.

 

Spel kan kan även det leda till beroende.

 

Visserligen kan jag hålla med att åldersfixeringen kan gå överstyr ibland i regellandet Sverige men jag tycker inte att man ska bidra till att minderåriga lär sig hur/vad man ska göra för att lira poker på nätet om pengar. Detta är ju givetvis svårt att styra då dom flesta är läskunniga och mycket väl kan vara mer klipsk än en "vuxen". Poängen är att vi inte ska avgöra om en 15åring har pengar över för spel på nätet, använder mammas/pappas kort eller något annat utan lov... när dom nu säger att dom är 15.

 

...sen att jag är 29 år och pantad (äger en onödig bil,kan köpa sprit för 1500 en kväll, har bränt pengar på värdelösa bluffar).. det är en annan 5a! :D

 

Mitt råd är att spela för play money och läsa pokerböcker till du är 18.. då kommer troligen lira skiten av oss tomtar som tror oss spela solid poker! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm mitt förra inlägg bara... EDIT: inte det förra, utan det förrförra... eller... skit samma...

 

Mitt tips är att köra freerolls, här på sidan finns en frirullekalender. Skapa dig även ett konto på Everestpoker, så kan du lira frirulle-SnG's. Mycket billigare än så blir det icke.

 

 

Sedan är ju poker ett skicklihetsspel med större eller mindre inslag av tur, man måste inte välja det ena eller det andra.

 

 

Vadå OT, förstår inte vad du menar baller... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Mitt råd är att spela för play money och läsa pokerböcker till du är 18.. då kommer troligen lira skiten av oss tomtar som tror oss spela solid poker! 8-)

 

Mitt råd är att INTE spela för play money, det ger ingenting. Folk spelar som galningar.

 

Det gör dom på microlimit också... :?

 

Freerolls: Är det då så att man kan vinna pengar utan att sätta in något, jag menar det måste ju gå att träna sig ganska mycket på?

 

Freerolls är turneringar som är gratis att delta i (oftast utan att sätta in något, men ett konto måste man ju skapa, så att de kan sätta in pengarna nånstans om man skulle vinna), men där sajten erbjuder en prispott på valfri summa. T.ex. körde PartyPoker en freeroll nyligen för endast svenskar där $50.000 låg i prispotten. En glad vinnare kammade hem $10.500 och totalt 220 spelare (av ca 2800 deltagare) vann pengar, ner till $25.

 

Detta verkar ju frikostigt. Det är det också. Tanken är väl att de som vinner pengar ska förlora dem och sedan bli sugna på att sätta in mer pengar och spela mer osv...

 

I andra änden av skalan har du freerolls med så lite som $0.10 i potten, t.ex. på Everest (där började jag bygga).

 

Finns det liknande tävlingar? Typ att man sätter in 1 krona och får 1000 marker och den som har alla marker i slutet vinner alla pengar? (10 kronor då om man är 10 vid bordet! )

 

Det du beskriver är en SnG (Sit and Go). 10 spelare bidrar med t.ex. $1 var (+$0.10i avgift var som går till "huset" dvs pokersajten), och sedan får alla en viss mängd marker (t.ex. 800, 1000, 1500 eller 2500 beroende på vilken sajt och på vilken nivå man spelar). När man blivit av med alla sina marker så är man utslagen. Oftast får den som kommer på tredje plats 20% av den sammanlagda prispotten, tvåan får 30% och segraren får 50%.

 

De billigaste sådana turneringarna jag har hittat finns på Everest, där de har (förutom freerolls i SnG-format med $0.10 i prispotten) allt från $0.10 i inköp och uppåt.

 

 

Jag håller med ovanstående om att du, om du börjar spela för pengar, antingen bör spela FL (fixed limit) cash game, vilket finns från $0.02/$0.04 på vissa sajter, eller SnG, och undvika NL (no limit) cash game. På detta sättet är det lättast att kontrollera hur mycket man spelar bort. I NL kan det gå väldigt fort att förlora pengar.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klyka: Att vinna pengar är inte direkt målet, dock skulle det ju vara väldigt kul att kanske kunna få upp tillräckligt med pengar så man kan göra som jag har hört det beskrivas: "Klättre upp/ner ett pinnhål" kanske att man kommer upp så man kan gå över nano-limit spel, kanske till och med spela 0.5/1 dollar någon gång i bland. (om 1 år eller så..)

En mkt bra inställning! Viktigt att du vet när det är dags att gå ned ett pinnhål, på så vis undviker du att gå pank alltför snabbt.

 

Freerolls: Är det då så att man kan vinna pengar utan att sätta in något, jag menar det måste ju gå att träna sig ganska mycket på?

Det är riktigt. Mkt bra träning. Visserligen spelar folk rätt oseriöst, men inte i närheten av lika oseriöst som på vanliga play-money-bord. Dessutom blir det rätt ok spel efter en timme när de värsta tomtarna åkt ut.

 

Finns det liknande tävlingar? Typ att man sätter in 1 krona och får 1000 marker och den som har alla marker i slutet vinner alla pengar? (10 kronor då :P om man är 10 vid bordet! )

Japp, det är vad som kallas SnG (se mitt inlägg ovan). Vanligtvis är lägsta insatsen $1, men det går säkert som nån sa att hitta lägre. Allas insatser läggs till en prispool, som vanligen delas enligt principen 50/30/20% mellan de tre första platserna (eller nån liknande fördelning).

 

Vad är vitsen med att ha :club::diamond::heart::spade: i sin signatur? Det roliga är ju att trycka fram dom!!!

Man tröttnar snabbt... :P

 

Förresten: Hur stor är risken egentligen att man blir spelberoende då? Om man tänker på hur många det är som spelar poker i världen?

Jag har sett många i mina dagar som sagt just detsamma om snus/cigaretter/alkohol. "Jag har läget under kontroll, jag kan sluta när jag vill". När de sedan försökte sluta, så gick det inte. Därför är jag alltid mkt vaksam, följer noggranna regler och provar att ta pauser på en månad då o då för att se att jag inte har åkt dit. Vid minsta tecken är det tvärstopp för en längre period. Just nu är jag inne i en paus på ca en månad, än så har jag ingen abstinens, så de ser bra ut.. :)

 

TILLÄGG: Mer om spelberoende och nätpoker HÄR. Iofs bara en av många artiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett många i mina dagar som sagt just detsamma om snus/cigaretter/alkohol. "Jag har läget under kontroll, jag kan sluta när jag vill". När de sedan försökte sluta, så gick det inte. Därför är jag alltid mkt vaksam, följer noggranna regler och provar att ta pauser på en månad då o då för att se att jag inte har åkt dit. Vid minsta tecken är det tvärstopp för en längre period. Just nu är jag inne i en paus på ca en månad, än så har jag ingen abstinens, så de ser bra ut.. :)

 

Men hur skiljer du på abstinens och... abstinens? Alltså att du bara är sugen? Min fru hade hästabstinens under andra halvan av graviditeten när hon inte kunde rida... hästberoende...? :?

 

Själv blir jag jäkligt sugen på att spela amerikansk fotboll ibland, och kunde förut när jag spelade ibland gå och tänka på alla möjliga taktiska/strategiska frågor mitt under off-season, t.ex. ligga vaken på kvällen och klura fundera , och bara toklängtade tills det var dags att spela/träna nästa gång (samma sak när jag var inne i en schackperiod). Amerikansk fotbollsberoende...? :?

 

Klart man ska vara försiktig, men ibland är beroendediskussonen lite onyanserad (inte bara spelberoende då).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv blir jag jäkligt sugen på att spela amerikansk fotboll ibland, och kunde förut när jag spelade ibland gå och tänka på alla möjliga taktiska/strategiska frågor mitt under off-season, t.ex. ligga vaken på kvällen och klura fundera , och bara toklängtade tills det var dags att spela/träna nästa gång (samma sak när jag var inne i en schackperiod). Amerikansk fotbollsberoende...? :?

 

Schack och amerikansk fotboll, vilken jävla bredd du har... Rå och sofistikerad! Som Sylvester Stallone med ett cocktailbär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...