Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjenare pokervänner (höll på att skriva pokjvänner :roll: , det hade varit en snygg inledning)

Om det inte är alltför ofint att fråga så undrar jag hur lång tid ni skulle uppskatta det tog innan ni började gå + på att lira poker. Hur lång er inlärningsperiod var, samt vilka bord ni tycker det är lättast att vinna pengar vid? :?

Jag började intressera mig för poker för några månader sen (endast texas hold-em). Har testat att lira lite på nätet oxå, har gått -400kr sen i juni då jag började. Jag börjar även få lite klämm på händer, positionsspel, hur man ska betta, mm. När jag spelat nätturneringar så har jag bla i en freeroll på expekt (enda stället jag spelar på) kommit 412 av 6000 och i en 5+1$ no limit freezeout kommit 22 av 120. Har även spelar cash games vid 0,25/0,5 NL bord med blandat resultat (hoppas ni fattar vad jag menar). Har ni nåt tips till en blivande pokeroholic???

Det är så jävla roligt att lira men man vill väll visa resultat nån gång.

// Tore

* RP - QoS *

Postad

Tycker många annars verkar plussa i början för att sedan förlora....

Man behöver inte veta varför man vinner, för att vinna. Så lyder ett gammalt pokeruttryck :)

Själv vann jag ibörjan och sen gick det knackigt i ett par månader innan jag kunde vinna igen...

Postad

Jag har spelat Holdem sen i somras, mest plus har jag gått hemma vid vardagrumsbordet :)

Har faktiskt lagt mer tid på poker där än på nätet :)

Jag har tagit det lugnt med spelandet och försökt lära mig så mycket som möjligt, men det finns en hel del kvar att lära och framförallt skulle lite mer erfarenhet sita fint :)

Brukar hänga här och försöker snappa upp så mycket som möjligt och det är ju en guldgruva måsta jag säga :)

Postad
Tjenare pokervänner (höll på att skriva pokjvänner :roll: , det hade varit en snygg inledning)

drc, det är till dig.

Om det inte är alltför ofint att fråga så undrar jag hur lång tid ni skulle uppskatta det tog innan ni började gå + på att lira poker. Hur lång er inlärningsperiod var, samt vilka bord ni tycker det är lättast att vinna pengar vid? :?

Från det att jag tog det seriöst så tog det inte särskilt lång tid (några veckor kanske), men jag lirade på skoj med kompisar som ganska kass spelare i säkert 1-2 år innan dess. Min inlärningsperiod är definitivt inte över.

Postad

Det finns en ganska enkel orsak till det. De som börjar med att förlora fortsätter oftast inte med något "sedan" de kan förlora i. Därför blir proportionen spelare som vinner i början och sedan åker på en rejäl näsbränna väldigt mycket högre än om alla spelare skulle fortsätta lika länge.

Postad

drc, det är till dig.

hahaha :lol:8-)

som de säger i A Knights Tale... "Beggers can't be choosers" ;)

och inte OT:

Jag hoppas att jag aldrig slutar lära mig mer

Postad

Jag har alltid plussat :D

Jag lärde mig poker sommaren 2000 tror jag, genom att jag av en slump köpte Pokerhandboken av Dan Glimne, wtf tänkte att man kan väl lika gärna lära sig något nytt. Fastnade direkt för poker. Så jag lärde mig spelet, sen lärde jag mina vänner, och vi började spela, och jag låg alltid steget före dom så det var ganska lätt att vinna. Och när jag flyttade så träffade jag nya spelare, vann där med. Sen startade jag startade en förening med några vänner där vi spelar och studerar poker.

next

Postad

Jag satte in 50 dollar nån gång i våras som jag nu har tiodubblat genom FL-spel på nivåerna 0.05-0.1 tom 0.5-1 och kanske hundra dollar i bonusar. När det gick som sämst var jag nere runt 25.

Om jag skulle vara tvungen att börja från början hade jag nog tryckt in $500 direkt. Nåt så trist och förmodligen meningslöst som att bygga rulle på nivåer under 0.25-0.5 kan jag inte komma på på rak arm...

Postad
Om jag skulle vara tvungen att börja från början hade jag nog tryckt in $500 direkt. Nåt så trist och förmodligen meningslöst som att bygga rulle på nivåer under 0.25-0.5 kan jag inte komma på på rak arm...

Trist att bygga rulle, ja. Däremot bra för att lära sig vilka händer och strategier som fungerar på lösa tomtebord.

Postad

Trist att bygga rulle, ja. Däremot bra för att lära sig vilka händer och strategier som fungerar på lösa tomtebord.

Ja, absolut. Men om man har råd kan man nog lära sig det lika bra på lösa tomtiga 0.5-1-bord och samtidigt bli mer motiverad av att det faktiskt ibland blir riktiga pengar av det.

Postad

Har lyckligtvis inte backat någon gång, bortsett normala svängningar. Gick plus från början men då ska jag väl tillägga att jag omöjligt kunde gå minus eftersom jag aldrig satte in en spänn och aldrig kommer att göra det heller. Började med att spela freerolls enbart i ett par månader. Låter ju jättetråkigt men det var inte direkt så att jag spelade ofta utan kanske några i veckan och det var ju inte ett dugg tråkigt, skitkul ju :D. När jag vunnit ihop ungefär 150$ vågade jag för första gången anmäla mig till en turnering, valde MTT och körde det någon månad, att sätta mig på cash var inte att tänka på. Är inte direkt en gambler som ville spela bort de surt förvärvade slantarna ut gick igång på grejer som 2$ MTT. Tryggt och bekvämt. När jag hade lite över 1000$ som hade blivit mitt mål tänkte jag att jag kunde ta ut de tusen och spela för överflödet, sagt och gjort. Sparade de 289$ eller vad det kan ha varit och körde lite cashgame på lägsta nivån som då var 0,25/,050 och fortsatte med MTT tills kontot åter visade en bit över 1000$. Då hittade jag äntligen till fliken som då hette tournaments och nu Sit&Go (eftersom du spelar på prima) och där är jag kvar och har plussat rätt många tusen buckisar till. Det som kanske är anmärkningsvärt är att jag fortfarande spelar på samma nivå 10$ SnG, med den skillnaden att jag spelar fler bord nu och plussar betydligt mer än då.

Om du har någorlunda liknande personlighet som jag, en gnetare, så tycker jag SnG är perfekt. Du vet vad du kan förlora och du vet vad du kan vinna, ingen större risk för att bli girig eller eller helt tappa förståndet på annat sätt inom dessa ramar. Det ger dig en stor frihet att spela det spel du vill spela. Jämför t.ex. med NL där du kanske kan känna dig obekväm att spela då så mycket pengar åker fram och tillbaka hela tiden. Annars är mitt bästa tips att spela sjukt mycket och tänka på vad du gör, finns ingenting som ersätter erfarenhet så spela spela spela men bara så länge du kan göra det med en enormt stark diciplin och inte tänka "jag synar med mitt färgdrag bara denna gång trots de extremt dåliga oddsen". Då är det bara att stänga ner och spela senare istället. Tåålamod och sjukt mycket spel.

Vad gäller utvecklingen så tyckte jag givetvis att jag var skitbra första veckan och så var förstås inte fallet. Efter en månad var jag nog bland de vassaste som fanns därute, fel fel fel...efter ett halvår hade jag allafall insett av mina tidigare misstag då jag trodde jag var bra men nu visste jag vad jag gjort innan som var lite galet och rättat til det. Nu var jag definitivt en av de bästa, hade ju tänkt på massa saker som ingen annan gjort innan mig, man är ju ett geni helt enkelt...nehe, stämde inte den gången heller och så har det fortsatt fram till nu. Hoppas jag är en medelgod-god spelare men kommer nog röra mig inom de ramarna åtminstone tio år till. Det är det som är så sjukt fascinerande med detta spel. Du tror att du är bäst i världen ganska omgående men lär dig efter ett tag att du aldrig kommer bli fullärd...hmmm, det här låter lite som min golfkarriär ;)

Utan att tänka så mycket på det tycker jag att det var en ganska perfekt start och bör vara för många andra också, allafall om det finns lite tid eller ett brinnande intresse för detta spel. Att spela freerolls och MTT tar ju rent ut sagt en jävla tid men det är ju perfekt, man hinner ju fundera hur mycket som helst på poker och det är nog bra för ens utveckling. Dessutom lär man sig från början att spela färre händer eftersom du snabbt kommer åka ur dessa turneringar som du sett fram emot så mycket om du inte spelar relativt tight. Bättre att gå från färre till något fler händer i takt med att kunskapen ökar än tvärtom. Jag tror att om man tar det jäkligt lugnt i början kommer man visa fina resultat både på relativt kort sikt och att det bygger upp inför framtida ännu vackrare resultat. Lycka till!

Postad

Tycker jag känner igen det här fenomenet från annat än poker, sport t.ex.

På kort sikt som okunnig är det mer eller mindre total kaos. Du vet inte vad du gör men det vet ingen annan heller. Därför blir det relativt mycket slump och dom som har lite medgång här plussar endel. När man sedan börjar fundera på vad man gör kommer man till ett stadie där man kanske inte gör den där "dumma grejen" som förut skänkte dig en jättepot. Samtidigt som du blir frustrerad för att du nu spelar mycket "bättre" och ändå förlorar, något du inte gjorde förut, blir ofta en negativ spiral. Det som jag tror händer är att man når en platå, eller en något nedåtlutande sådan när man börjar spela "rätt". Du behärskar inte det spelet tillräckligt bra för att dra nytta av dom som spelar riktigt dåligt. Du kommer drabbas av "oflyt" i mängder och kommer in i ett losingstreak. När man sedan behärskar det "rätta" spelet kommer man förhoppningsvis börja plussa igen men inte alls på samma sätt och i samma potter som tidigare.

Min jämförelse med sport då...började spela lacrosse för ett år sedan och sällan har jag väl gjort något så roligt. Vi kom förstås med i högsta serien direkt eftersom det bara finns 4 lag i sverige ;) I början hade vi ingen aning om vad som hände, i första matchen fick domaren hålla matchstarten 5 minuter för att motsåndarlaget skulle dra de mest grundläggande reglerna, ett par stycken hade aldrig tidigare hållt i en lacrosseklubba medans merparten av motståndarlaget hade spelat i minst 5 år. Den som var mest erfaren i vårt lag hade spelat i några månader i USA och även den enda som visste hur en plan såg ut dagen vi anlände för match. Ingen annan hade nånsin skjutit på ett riktigt lacrossemål och någon hade inga sulor till skorna, inte dom man stoppar i utan dom som man går på....osv Hur gick det då, första perioden spelade vi jämnt med dom och i andra var det lika eller ett måls underläge, minnet sviktar lite. Dom hade aldrig varit med om något liknande, vi kämpade som djur och vann varenda närkamp i stort sett, försvaret var inget försvar det var ett slagfält och de hade ingen aning om hur de skulle ta sig igenom, normalt ställer man upp och avvaktar men det hade vi ju ingen aning om, vi spelade zon, något som tydligen aldrig hänt tidigare....osv

Senare på säsongen fick vi storpisk efter att vi blivit lite mer taktiska och fått lite mer aning om vad den här sporten gick ut på.... nu hoppas vi alla på att vi kan lämna den sluttande platån och gå spikrakt uppåt :D

Postad

Inlärningsperioden är nog väldogt olika från person till person. Själv har jag en vän som spelade i lite över ett år. Han förlorade väl runt en 200 000 sek under tiden och han har fortfarande inte lärt sig att spela.

Postad
Lacrosse är väl ungefär som... tja... handboll, men man har små "håvar" som redskap.

*Minns från skolgymnastiken*

Nu är ju detta inte i närheten av att vara vad lacrosse är "på riktigt". Men visst grunderna är liknande förutom att man dunkar på varann med titaniumskaft på en fotbollsplan i hockeyutrustning där tacklingar och stick i magen är tillåtna ;)

Postad
Stick i magen.

Märkte att det blev lite udda formulering men lovar dig att man inte garvar när man får en klubba inkörd under revbenen...

Låter som nåt som mest förekommer på bastuklubbar.

HAr aldrig varit på någon men det stämmer säkert :)

Postad

drc, det är till dig.

:lol: Jag har haft nog problem med tvivlandet över min sexualitet sen QoS kom och var hångelsugen här i Uppsala. Reta mig inte Johan, för då kanske jag utmanar dig i en Heads Up sit'n'go - Winner takes it all. :shock: