Bernt Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 Är ny spelare när det gäller SH. Spelar NL25. Säg att jag höjer standard(4bb) utg med AQo, får syn av en knappen. Träffar topparet på hyffsat raggad flop. Betar knapp pot, och knappen raisa pott. Vad göra här? under förutsättning att vi har fulla inköp jag har TAG image han har hyffsat LAG image. Säg att jag agerar sist, dvs får en checkraise emot mig, vad göra då? Detta är bara ett exempel, men generellt hur högt värderar ni toppar av det här slaget? (AK,AQ,AJ KQ som träffat) under liknande omständigheter? Citera
spyse Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 I SH värderas TPTK väldigt högt, och om det är en LAG så höj tillbaka! Sedan om du bettar pre och sedan bettar floppen så kan fi se det som ett CB och då är det ju inte konstigt att han höjer tillbaka för att se om det var en bluff eller inte. Citera
Bernt Postad 4 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 4 Januari , 2006 I SH värderas TPTK väldigt högt, och om det är en LAG så höj tillbaka! Sedan om du bettar pre och sedan bettar floppen så kan fi se det som ett CB och då är det ju inte konstigt att han höjer tillbaka för att se om det var en bluff eller inte. Om man höjer tillbaka och få omslag allin lägger man väl sig. Men om man bara får syn? Om det är en TAG spelare som slår tillbaka, lägga direkt? Citera
parre Postad 4 Januari , 2006 Rapport Postad 4 Januari , 2006 I SH värderas TPTK väldigt högt, och om det är en LAG så höj tillbaka! Sedan om du bettar pre och sedan bettar floppen så kan fi se det som ett CB och då är det ju inte konstigt att han höjer tillbaka för att se om det var en bluff eller inte. Om man höjer tillbaka och få omslag allin lägger man väl sig. Men om man bara får syn? Om det är en TAG spelare som slår tillbaka, lägga direkt? Beror på vilken nivå du spelar, storlket på potten, vad det kostar för att syna jämfört med vad det ligger i potten och på spelaren (samt hur bordet ser ut). Jag vet inte - svårt att säga generellt, men ta ett par exempel. Vi säger 0.25-0.50: 1) Du har AQo. Flop: Q92 med två spader. 2) Du har AQo. Flop: A72 inga färgdrag. 3) Du har AQo. Flop: Q52 inga färgdrag. 4) Du har AQo. Flop: Q52 med två spader. Vari ligger då skillnaden i dessa floppar? Jo - möter du en TAG så bör en TAG i exempel 1 och 4 rimligtvis re-raise:a med många fler händer som du slår än i exempel 2 och 3. Sedan beror det ju vad som ligger i potten och så. Ta exempel 2 och 3, säg att du betar ut 5 dollar. En TAG går all-in. Det ligger 15 i potten. 1) Han har 10 eller mindre kvar - autosyn. 2) Han har 10-20 kvar - beror lite på. På microlimit lutar jag ändå åt syn - folk som verkar vara TAG ställer ofta med sämre kort ändå. 3) Han har 20+ kvar, överbetar alltså potten - nu blir jag mycket mer foldbenägen, eftersom det finns så pass få rimliga händer han kan semibluffa med. Möter du en LAG på låglimit så är du bara glad över att få in degen med TPTK eller en liknande hand, du får se sämre händer mot dig mycket oftare än du är slagen. Dessutom har jag märkt att det är oerhört få som spelar TAG på låglimit... Citera
Bernt Postad 4 Januari , 2006 Författare Rapport Postad 4 Januari , 2006 tack för ett utförligt och bra svar! Fyll gärna på ni andra! Citera
Recommended Posts