Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Snabb presentation då! Har pokern som hobby och avslappning från ett kanske inte allt för krävande jobb som systemadministratör på en statlig instans. Har spelat cirka ett år nu med blandad framgång, tror minsann att jag hamnat på ungefär +/- noll, men ihärdiga uttagningar av pengar jag vunnit, samt förlusterna av dom som jag haft, gör det svårt att hålla koll på. Så nu tänkte jag minsann strukturera mig lite, har köpt mig PokerOffice för analyser av mitt spel och hoppas av hela mitt hjärta att även ni eminenta spelare här på PF ska kunna hjälpa mig.

Då så, till väsentligheterna.

Nuvarande nivå: 0.5/1

BR:90$ (är detta för lågt kanske?? Brukar köra två bord samtidigt)

Mål: - Att ha byggt upp BR till 250$ innan slutet på Maj

- Att kunna gå upp till 1/2 $ innan slutet på Augusti

Vad tror ni om dessa mål? Samt vilken BR kan man tänkas behöva innan jag tar klivet upp i 1/2?

Ser fram emot eventuell input!

/b99

• Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Man brukar ju säga att man ska ha en rulle på minst 300BB för att klara av svängningarna, det betyder att du borde ha minst $300 för $0.5/1.

Som det är nu har du BR till max $0.15/0.30.

Ska du spela fullring eller short handed?

Vilken sida/nätverk?

I övrigt får jag önska dig lycka till.

Postad

Justerar min BR till 87.25. Satt och spelade när jag gjorde introduktionen, så där av diskrepansen. Men jag återkommer imorgon med första dagens spel och förhoppningsvis en hand som är värd att diskutera!

På återseende!

(Just nu gravöl efter Man U matchen och freeroll på Noble)

Postad
Man brukar ju säga att man ska ha en rulle på minst 300BB för att klara av svängningarna, det betyder att du borde ha minst $300 för $0.5/1.

Som det är nu har du BR till max $0.15/0.30.

Ska du spela fullring eller short handed?

Vilken sida/nätverk?

I övrigt får jag önska dig lycka till.

Hej!

Missade ditt svar då jag skrev in mitt tillägg under tiden!

Jag hade tänkt spela fullring på Noble. Tilläggas ska att jag har 50$ väntandes på mig i bonus om jag lyckas fullföja 2500 nävar. Har nog också uppfattat det så att många skulle tycka att jag har lite liten BR för denna nivå, men på grund av bonusen känns det lockande, har jag fel?!

Postad

~$90 funkar att bygga rulle på 0.5/1.(har själv gjort det) Spela tight och konservativt. När du kommer upp till 1/2 -> 2/4 så kan det vara dags att tänka på att ha lite rulle om det börjar dala neråt. Så va inte slavisk gentemot BR-kraven.

Postad

Ber om ursäkt Skumdum, tänkte väl bara försöka få lite uppmuntran om att försöka iallafall! ;-)

Menmen, även om BR är lite liten så gör jag ett försök, det är ju trots allt inte mina livsbesparingar det handlar om. Däremot, om jag nu lyckas ta mig upp en bit i BR, så ska jag börja följande gällande regler innan jag hoppar upp i nivåerna!

Återkommer ikväll med första rapporten!

Postad
Ber om ursäkt Skumdum, tänkte väl bara försöka få lite uppmuntran om att försöka iallafall! ;-)

Menmen, även om BR är lite liten så gör jag ett försök, det är ju trots allt inte mina livsbesparingar det handlar om. Däremot, om jag nu lyckas ta mig upp en bit i BR, så ska jag börja följande gällande regler innan jag hoppar upp i nivåerna!

That's the spirit! Lycka till! :)

Postad

That's the spirit! Lycka till! :)

Tusen tack för uppmuntran jag behövde! (Är det detta som kallas selektiv informationsinhämtning). Du "hintade" ju lite om att du har varit framgångsrik vid liknande nivåer GiLLo. Har du någon dagbok eller några tips att peka mig i riktning mot hade jag varit mycket tacksam!

Kan tillägga att jag anser mig vara en tight spelare med både starthänder och i fortsättningsspelet, jag tror att aggressivitet och att kunna syna ner när jag "känner" en bluff är dom sakerna jag behöver jobba på.

Postad
Kan tillägga att jag anser mig vara en tight spelare med både starthänder och i fortsättningsspelet, jag tror att aggressivitet och att kunna syna ner när jag "känner" en bluff är dom sakerna jag behöver jobba på.

Utan att ha sett dig spela skulle jag tro att din största lucka inte är att du synar ner för få bluffar (aggression är däremot bra att få kläm på). Viktigt att kunna på lågnivå-FL är att kunna hänga med i multiway-potter före floppen till rätt pris (1 SB) och med rätt kort (A-höga färgdrag, suited connectors, pocketpar), att pumpa sina drag på floppen och att inte lägga sig för enkelt i stora potter. Om du inte redan har läst Small Stakes Hold'em av Ed Miller måste du göra det.

Tyvärr skrev jag inte dagbok här på forumet när jag spelade lägre nivåer, men jag skrev dagbok när jag spelade 2/4 och även nu när jag spelar 3/6.

Lycka till!

Postad

Utan att ha sett dig spela skulle jag tro att din största lucka inte är att du synar ner för få bluffar (aggression är däremot bra att få kläm på). Viktigt att kunna på lågnivå-FL är att kunna hänga med i multiway-potter före floppen till rätt pris (1 SB) och med rätt kort (A-höga färgdrag, suited connectors, pocketpar), att pumpa sina drag på floppen och att inte lägga sig för enkelt i stora potter. Om du inte redan har läst Small Stakes Hold'em av Ed Miller måste du göra det.

Tyvärr skrev jag inte dagbok här på forumet när jag spelade lägre nivåer, men jag skrev dagbok när jag spelade 2/4 och även nu när jag spelar 3/6.

Lycka till!

Tusen tack för lyckönskningarna, sitter just nu och laddar inför att släppas lös på Nobles 0.5/1 bord. Har inte läst Miller, däremot har jag läst igenom "Winning low limit hold em" av Lee Jones ett par gånger, men det kanske är smart att även läsa boken du nämnde?

Postad

Här är lite fakta på mitt spel innan kvällens runda:

750 spelade händer (jag vet att det är lite, men det kan väl vara intressant att jämföra med senare??)

Vol$IP: 14.8%

SawFlop:19%

PreFlopRaise: 6.3%

RaisedFlop: 6%

Postad
Har inte läst Miller, däremot har jag läst igenom "Winning low limit hold em" av Lee Jones ett par gånger, men det kanske är smart att även läsa boken du nämnde?

Lee Jones är grundkursen (och tydligen inte riktigt bra överallt - har inte läst den själv) och Small Stakes Hold'em fortsättningskurs. Du bör nog ha förstått den förra innan du ger dig på den senare.

En annan bra bok som passar avancerade nybörjare är Internet Texas Hold'em av Matthew Hilger. Jag valde själv mellan WLLH och ITH och valde ITH, något jag inte ångrar.

Postad
Har inte läst Miller, däremot har jag läst igenom "Winning low limit hold em" av Lee Jones ett par gånger, men det kanske är smart att även läsa boken du nämnde?

Lee Jones är grundkursen (och tydligen inte riktigt bra överallt - har inte läst den själv) och Small Stakes Hold'em fortsättningskurs. Du bör nog ha förstått den förra innan du ger dig på den senare.

En annan bra bok som passar avancerade nybörjare är Internet Texas Hold'em av Matthew Hilger. Jag valde själv mellan WLLH och ITH och valde ITH, något jag inte ångrar.

Tack för tipset! Hade lite pengar över (vid sidan av BR förstås, den har vi ju inte råd att minska på :roll: ) så jag slängde iväg en beställning!

Har nu spelat större delen av kvällen! Tyvärr gick det precis helt åt skogen på dom två första borden jag satte mig vid, och så fortsatte det större delen av kvällen!

Lyckades hitta en SUPERTOMTE på ett av borden, han lirade 70%(!) av alla pottar och kontrahöjde ALLA bet. Fick honom enkelt genom att bara syna på floppen (han satt direkt bakom mig) för att få igång honom och sedan höja honom från och med turnen. Tyvärr blev jag av med dom 10$ direkt när det visar sig att han lyckades träffa en stege på floppen (A3) samtidigt som jag sätter dit en triss, trodde definitivt att jag hade honom där, men det kanske var aningen för aggressivt spelat, eller hur skulle ni ha gjort (det fanns inga färdrag ute heller, stegen var det ENDA som kunde ta mig)??

In: 87,25

Ut: 82

Res: -5,25

Postad

Såg att jag var anmäld till en freeroll, så jag körde ett fönster bredvid, vad ger ni för mitt spel på denna hand?

Dealer: Starting a new hand (#356725851)

Dealer: thomps16 posts Small Blind $0.25

Dealer: noodlehed666 posts Big Blind $0.50

Dealer: GJKOPP posts Big Blind $0.50

Dealer: Dealing cards

Dealer: Your cards Js Ks

Dealer: skarlman folds

Dealer: smiggy calls $0.50

Dealer: b99andla calls $0.50

Dealer: GJKOPP checks

Dealer: AXEL7219 folds

Dealer: izgur calls $0.50

Dealer: TTR34948382 folds

Dealer: Bar182 folds

Dealer: thomps16 raises $0.75

Dealer: noodlehed666 calls $0.50

Dealer: GJKOPP calls $0.50

Dealer: izgur calls $0.50

Dealer: Dealing Flop

2h Jh 3c

Dealer: thomps16 bets $0.50

Dealer: noodlehed666 folds

thomps16: keep callin boys

Dealer: b99andla raises $1

Dealer: GJKOPP folds

izgur: ok

Dealer: izgur folds

b99andla: ok

Dealer: thomps16 raises $1

noodlehed666: lolol

Dealer: smiggy raises $1.50

Dealer: b99andla calls $1

Dealer: thomps16 calls $0.50

Dealer: Dealing Turn

2h Jh 3c 2c

Dealer: thomps16 checks

Dealer: smiggy bets $1

Dealer: thomps16 calls $1

Dealer: Dealing River

2h Jh 3c 2c 6d

Dealer: thomps16 checks

Dealer: smiggy bets $1

Dealer: thomps16 folds

Dealer: TTR34948382 has left the table

Dealer: smiggy shows Full house

Jd Jc

Postad

Och hur i hela världen undviker jag följande:

Dealer: Starting a new hand (#356729123)

Dealer: b99andla posts Small Blind $0.25

Dealer: Larssa27 posts Big Blind $0.50

Dealer: gg003a9534 posts Big Blind $0.50

Dealer: Your cards Kc Kd

Dealer: gg003a9534 checks

Dealer: izgur folds

Dealer: foldem100 calls $0.50

Dealer: Bar182 folds

Dealer: sabtve folds

Dealer: noodlehed666 folds

Dealer: skarlman folds

Dealer: smiggy folds

Dealer: b99andla raises $0.75

Dealer: Larssa27 calls $0.50

Dealer: gg003a9534 calls $0.50

Dealer: foldem100 calls $0.50

Jh 8h Qs

Dealer: b99andla bets $0.50

Dealer: Larssa27 folds

Dealer: gg003a9534 raises $1

Dealer: foldem100 folds

Dealer: b99andla raises $1

Dealer: gg003a9534 raises $1

Jh 8h Qs Ks

Dealer: b99andla checks

Dealer: gg003a9534 bets $1

Jh 8h Qs Ks 9d

Dealer: gg003a9534 bets $1

Dealer: gg003a9534 shows Straight

Th Ah

Dealer: Winner is gg003a9534 with Straight

Th Jh Qs Ks Ah $11.50

Dealer: Winner is gg003a9534 with Straight

Th Jh Qs Ks Ah $11.50

Postad
Och hur i hela världen undviker jag följande:

Det kan du inte undvika. Men du missade minst ett bet på turn.

Ska jag fortsätta betta på turn?? Hade känslan av att han hade mig slagen i det läget, men man kanske ska fortsätta ändå??

Postad

Tyvärr fortsatte stora dagboksfrossan idag också, och jag backade ytterligare, den här gången REJÄLT! Här kommer två händer typiska för denna session:

Dealer: Starting a new hand (#356883025)

Dealer: RiverJan posts Small Blind $0.25

Dealer: kimmy5353 posts Big Blind $0.50

Dealer: janezh posts Big Blind $0.50

Dealer: Your cards Ah Qd

Dealer: Ludwitch folds

Dealer: pris1688 raises $1

Dealer: LWALKER94 folds

Dealer: kellisz folds

Dealer: janezh calls $0.50

Dealer: b99andla calls $1 <-------För vekt????

Dealer: jd1955 folds

Dealer: obkanobi folds

Dealer: RiverJan calls $0.75

Dealer: kimmy5353 calls $0.50

2s 7h 6s

Dealer: RiverJan checks

Dealer: kimmy5353 checks

Dealer: pris1688 bets $0.50

Dealer: janezh folds

Dealer: b99andla raises $1 <---- Tänkte försöka isolera mig mot pris, är det rätt tänkt???

Dealer: RiverJan calls $1

Dealer: kimmy5353 folds

Dealer: pris1688 calls $0.50

2s 7h 6s Jd

Dealer: pris1688 bets $1

Dealer: b99andla calls $1 <----vekt igen???

Dealer: RiverJan calls $1

2s 7h 6s Jd 3c

Dealer: pris1688 checks

Dealer: RiverJan shows One Pair

Qs 7s

Dealer: Winner is RiverJan with One Pair

6s 7h 7s Jd Qs $10.50

Dealer: Winner is RiverJan with One Pair

6s 7h 7s Jd Qs $10.50

Dealer: RiverJan is the dealer

Handen direkt efter följer detta

Dealer: Starting a new hand (#356883203)

Dealer: Starting a new hand (#356883203)

Dealer: kimmy5353 posts Small Blind $0.25

Dealer: pris1688 posts Big Blind $0.50

Dealer: Ludwitch has left the table

Dealer: Your cards Qs Ac

Dealer: LWALKER94 raises $1

Dealer: kellisz folds

Dealer: janezh folds

Dealer: jd1955 folds

Dealer: obkanobi folds

Dealer: RiverJan folds

Dealer: kimmy5353 calls $0.75

Dealer: pris1688 folds

4s Th 2s

Dealer: kimmy5353 bets $0.50

Dealer: LWALKER94 calls $0.50

Dealer: b99andla calls $0.50 <---orkar inte höja denna gång, fel??

4s Th 2s 7h

Dealer: kimmy5353 bets $1

Dealer: LWALKER94 folds

Dealer: b99andla folds <---- foldar denna gång! Vad tror ni om det?

Dealer: kimmy5353 shows

Ts Kh

Dealer: Winner is kimmy5353 $5.75

Dealer: Winner is kimmy5353 $5.75

Dealer: kimmy5353 is the dealer

Tror nog att slutsatsen efter denna katastrofdag blir att omgruppera, läsa in sig stenhårt på Small Stakes Holdem under veckan, för att kanske sedan försöka lite mjukt på 0.25/0.5, för det här verkar väl ändå inte vara min grej??

In: 69,75

Ut: 54.25

Res: 15.5

Känns som att jag befinner mig i fritt fall, hela vinsten jag hade lyckats bygga upp plus ytterligare 8 dollar är nu borta... tips???

Postad

AQo är nog precis på gränsen för att engara sig i en pott med en tidig-positionshöjare.

I första handen så kan du i stället för att cold-calla pris1688s höjning 3-beta. Detta för att 'köpa knappen' och får blindsen att lägga sig.

I hand två har du en tidigare position och jag hade kastat handen pre-flop.

Om du har read på pre-flophöjaren så kan det vara lite lättare att ta beslut.

Sen tycker jag det är svårare att säga något bestämt, men jag tycker nog höjningen på floppen i hand 1 är lite överaggro med den ganska svaga hand du har (då menar jag sammanvägt bordet och dina hålkort). På turn hade jag foldat, trots att det är mycket pengar i potten.

Överkort ger en huvudvärk. Jag hoppas på lite input från de mer erfarna.

I övrigt tycker jag du gör rätt att kliva ner ett snäpp. Inte för att dina tidiga motgångar i sig betyder att du inte kan klå 0.5/1, men jag tror att fokusering på att utveckla spelet kan få vara prio 1. Så tänker jag för mitt eget spel just nu, och då måste det ju vara bra för alla andra också :D .

/chlu

Postad

...Och så en sak till...

In: 69,75

Ut: 54.25

Res: 15.5

Känns som att jag befinner mig i fritt fall, hela vinsten jag hade lyckats bygga upp plus ytterligare 8 dollar är nu borta... tips???

Fokusera inte så mycket din BR och det faktiska resultatet för varje session. Risken är att man börjar vilja för mycket om man är för eager (det heter något på svenska, jag vet. Bara inte vad.) att nå resultat och spelar för aggresivt i lägen där det inte är gynnsamt, bara för att öka chansen att vinna potten.

Om du studerar, analyserar och spelar så kommer resultaten av sig själv efter hand.

/chlu

Postad

Gjorde som jag hade tänkt mig, även fast det tog emot och satte mig vid två 0.25/0.5 bord. Det gick hyfsat bra!

Har ändå valt ut en hand där jag tänker sätta dit en kille som gillar att spela högt och försöka höja mig, jag väntade på chansen, och valde att ta den här nedan, har ni några förslag på ändringar i mitt spel? Hur hade ni gjort?

Dealer: Starting a new hand (#356911221)

Dealer: JOHNYBGOOD1 posts Small Blind $0.10

Dealer: b99andla posts Big Blind $0.25

Dealer: Cetop posts Big Blind $0.25

Dealer: Your cards Tc 3s

Dealer: tatout calls $0.25

Dealer: Cetop checks

Dealer: jolson folds

Dealer: luggg111 calls $0.25

Dealer: jalittle folds

Dealer: brianbrig folds

Dealer: rambo99 folds

Dealer: JaneDough folds

Dealer: JOHNYBGOOD1 calls $0.15

4h 3d Ts < ---- Känns som en drömträff utifrån den starthanden, men känns ändå hyfsat svag, så jag tänkte slå på för fullt

Dealer: JOHNYBGOOD1 checks

Dealer: b99andla bets $0.25

Dealer: tatout folds

Dealer: Cetop calls $0.25

Dealer: luggg111 folds

Dealer: JOHNYBGOOD1 calls $0.25

4h 3d Ts Kc <----- Phu! Inget färgdrag! Däremot ett kort som JOHNY gärna kan ha, och som jag kan sätta dit honom med, eftersom han är medveten om att jag försökt spela mycket aggro mot honom och förmodligen max sätter mig på TioEss

Dealer: JOHNYBGOOD1 checks

Dealer: b99andla bets $0.50

Dealer: Cetop calls $0.50

Dealer: JOHNYBGOOD1 raises $1

Dealer: b99andla raises $1 <---- Här har jag honom på Kx

Dealer: Cetop folds

Dealer: JOHNYBGOOD1 raises $1

4h 3d Ts Kc 5s < ---- Känns som ett rätt så bra kort, för något stegdrag tolkar jag inte hans spel som

Dealer: JOHNYBGOOD1 bets $0.50

Dealer: b99andla calls $0.50 <----- Ska jag kanske höja här????

In: 54.25

Ut: 59,52

Spelade händer: 95

Res: 5,27

Postad

Fortsatte marschen med ytterligare en session igår, inte så mycket intressanta händer att rapportera då det mest var amerikanare och bordet var mycket löst, det var alltså bara premiumhänder som gällde hela vägen.

In: 59,52

Ut: 64,72

Res: 5,2

Antal händer: 92

Postad
~$90 funkar att bygga rulle på 0.5/1.(har själv gjort det) Spela tight och konservativt. När du kommer upp till 1/2 -> 2/4 så kan det vara dags att tänka på att ha lite rulle om det börjar dala neråt. Så va inte slavisk gentemot BR-kraven.

Det är inga problem att tappa $250 på några dar 0.5/1, men har man inte något större oflyt i början räcker nog $90 en bit.

Sen tror jag inte att man spelar lika bra/effektiv poker om man har så liten BR, eftersom riskaversionen kanske ökar.

• Skapa nytt...