Gå till innehåll

NLT - SnG, bubbelproblem


Recommended Posts

Mitt stora problem är att klara bubblan, och jag kan inte riktigt avgöra om jag är för tight eller för lös, även om jag misstänker att det handlar om det senare. Det vanligaste är att jag antingen bustar ut på ett svagt ess mot ett starkt, eller att jag väntar så länge på en bra hand att jag till slut tvingas gå in på ren skit när min stack motsvarar cirka 1,5 BB.

 

Hur som helst, hur hade ni spelat dessa två händer?

 

1.

PartyPoker, Big Blind is t300 (4 handed) Converter on pregopoker.com

 

CO (t1220)

Hero (t1010)

SB (t2555)

BB (t3215)

 

Preflop: Hero is in Button with J :diamond: 8 :diamond:

CO folds, Hero ???

 

2.

PartyPoker, Big Blind is t150 (4 handed) Converter on pregopoker.com

 

CO (t3125)

Button (t530)

Hero (t1010)

BB (t3335)

 

Preflop: Hero is in SB with 9 :diamond: A :diamond:

CO raises t300, Button folds, Hero ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt stora problem är att klara bubblan, och jag kan inte riktigt avgöra om jag är för tight eller för lös, även om jag misstänker att det handlar om det senare. Det vanligaste är att jag antingen bustar ut på ett svagt ess mot ett starkt, eller att jag väntar så länge på en bra hand att jag till slut tvingas gå in på ren skit när min stack motsvarar cirka 1,5 BB.

 

b]

 

Jag brukar ofta dra ut tomtar som trycker in allt med storstack och A3o. Tomteverkstan här på pokerforum brukar väl även reka att spela extremt agressivt på bubblan. Jag tackar och tar emot för dessa rekningar. Min efarenhet är att det är helt värdelöst att spela på det sättet. Det var väl också någon i planskolan som gjorde dylikt. Har för mig att han hade typ tre spänn i timlön bokstavligen.

 

Även jag har testat detta och ofta får man svar av någon med en betydligt starkare hand.

 

Annars håller jag med nusseman förutsatt att fi1 inte är extremt tight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem kanske är att du inte tar hänsyn till tillräckligt mycket information när du tar dina beslut? Vad är det för snubbar du spelar mot och vem kommer all-in först i hand 1 om ingen spelar en hand?

 

Med detta sagt känns inte hand 2 helt solid att ställa med för det är katastrof att bli synad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt problem kanske är att du inte tar hänsyn till tillräckligt mycket information när du tar dina beslut? Vad är det för snubbar du spelar mot och vem kommer all-in först i hand 1 om ingen spelar en hand?

 

Med detta sagt känns inte hand 2 helt solid att ställa med för det är katastrof att bli synad.

 

Utan att ha stenkoll på motståndarna så känns det som om CO bara suttit igenom sina blind och tryckt in enbart med en monsterhand, hoppandes på att jag skall åka ut.

Sånt tycker inte jag om, blir det så att jag sitter med 1 BB till sist hade jag hellre tryckt in med en kass hand tidigare, jag spelar ju inte för att komma ITM med 1 BB.

 

I hand 2 vek jag mig PF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha stenkoll på motståndarna så känns det som om CO bara suttit igenom sina blind och tryckt in enbart med en monsterhand, hoppandes på att jag skall åka ut. Sånt tycker inte jag om, blir det så att jag sitter med 1 BB till sist hade jag hellre tryckt in med en kass hand tidigare, jag spelar ju inte för att komma ITM med 1 BB.

 

Detta är intressant. Låt oss anta att mörkarna käkar upp honom först. Då kan man resonera att du kan lägga ner det mesta eftersom CO måste gå all-in ganska snart. Men om du vet att CO inte kommer att gå all-in utan stålet så kan du inte bara ge bort alla dina marker. (O)lustigt nog så har CO nu fått dig att gå all-in utan att riskera något själv.

 

Det otäcka med detta är att du inte kan göra mycket åt problemet annat än att försöka undvika att bli kortstaplad när en spelare av denna typ sitter på bubblan.

 

Det är också sånt här som gör det extra tevligt att vara chiplead. Två små staplar försöker vänta ut varandra. Den ena borde egentligen syna ganska löst men det gör den inte, den andra ser att den förste kommer all-in först pga av mörkarna och lägger nästan alla händer. Båda de små staplarna förlorar så klart på detta och chiplead roffar åt sig $EV:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med sit o go speciellt de s.k turbovarianterna är att det är alldeles för mycket lotteri, så man måste ju titta lite på hur man klarar sig i MÅNGA sit o go genom att agera en hand på ett visst sätt.

Att läsa av motståndet, stjäla potter etc är viktiga verktyg när man inte har tid eller råd att sitta och vänta på bra kort, utan man måste agera efter vad som verkar mest lönsamt i det långa loppet.

Du kommer att åka på en del minor i dina sit o go, men du kommer även att ha riktiga höjdarperioder där du känner dig i princip oslagbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, själv anledningen till att jag överhuvudtaget postade handen är ju inte att jag skall veta vad jag skall göra nästa gång jag hamnar i exakt samma situation, utan att veta om min generella logik i liknande situationer stämmer.

 

Och än så länge verkar det som om majoriteten förespråkade det agerande jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...