Gå till innehåll

Hjälp med Excel!


Lunkan88

Recommended Posts

Skulle behöva lite hjälp med lite formler.

 

1. Första problemet är

 

SUMMA.OM(område; villkor; summaområde)

 

Just nu använder jag den på detta sätt:

 

SUMMA.OM(A:A; "="&C1; G:G)

 

I kolumn A har jag bokfört olika sessioner. I kolumn G finns resultatet för varje session. Så om det i C1 står 2006-01-01, summerar formeln resultatet för alla sessioner det datumet. Så långt allt väl.

 

Problemet är att jag skulle vilja lägga till ett till villkor. Jag skulle vilja att endast de sessioner jag spelat på en viss sida ett visst datum summeras.

 

Så i kolumn B fyller jag i vilken sida sessionen har varit på. För att sen summera resultatet för alla sessioner på samma sida använder jag formeln.

 

SUMMA.OM(B:B; "="&C2; G:G)

 

Där C2 t.ex. skulle kunna vara PartyPoker. Nu summeras alla sessioner på PartyPoker, men jag skulle ju vilja att t.ex. endast de sessioner på PartyPoker 2006-01-01 summeras. Går detta att göra på något sätt?

 

---------

 

2. Min andra fråga handlar om att räkna ut ITM för filter. Jag vill kunna använda ett filter till min turnerings- och SnG-statistik och sedan använda någon formel för att räkna ut ITM för just det filtret.

 

Just nu använder jag denna formel:

 

ANTAL.OM(G3:G9; ">0")/ANTAL(G3:G9)

 

Där kolumn G innehåller prissumman. Dvs. den räknar ut antal gånger prissumma är skild från 0 (=ITM) och delar på antalet spelade turneringar/SnG.

 

Denna tar dock inte hänsyn till något filter. Jag gissar på att använda något funktionsnummer till funktionen DELSUMMA, men har inte lyckats få till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

1. Nästla SUMMA med OM-funktioner skrivna som en matrisformel.

 

{=SUMMA(OM(A2:A1000="korall";OM(B2:B1000="kastanj";C2:C1000)))}

 

Ovanstående summerar alla rader i C, där korall förekommer i A och där kastanj förekommer i B. När du använder matrisformler, så bör du sätta en gräns på hur många rader som ska räknas, då det annars blir väldigt slött.

 

2. Använd Excels databasfunktioner: DSUMMA, DANTAL osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

1. Nästla SUMMA med OM-funktioner skrivna som en matrisformel.

 

{=SUMMA(OM(A2:A1000="korall";OM(B2:B1000="kastanj";C2:C1000)))}

 

Ovanstående summerar alla rader i C, där korall förekommer i A och där kastanj förekommer i B. När du använder matrisformler, så bör du sätta en gräns på hur många rader som ska räknas, då det annars blir väldigt slött.

 

2. Använd Excels databasfunktioner: DSUMMA, DANTAL osv.

Tack så mycket för hjälpen! Problem 1 löstes utmärkt. Dock förstår jag mig inte på Excels databasfunktioner.

 

Om jag vill räkna ut hur många värden i intervallet G3:G9 som är skilt från 0 och sedan dela detta på antal värden i samma intervall, hur gör jag då om resultatet samtidigt ska anpassa sig efter filtret?

 

Dvs. rent konkret vilken funktion använder jag och hur ska den skrivas.

 

(Antal värden > 0 i G3:G9 med ett visst filter)/(Antal värden i G3:G9 med samma filter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vän,

 

Säg att du har följande databas i Excel, A1:E4.

 

Sajt   Insats   Spelare   Placering   Vinst
PP     11       10          1          50
PR     22       10          3          40
PP     11       10          4          0

 

Samtidigt har du följande kriterier, T1:V2.

Sajt   Vinst   Sajt
PP    >0      PP     

 

=DANTAL(A1:E1000;"Placering";T1:U2)/DANTAL(A1:E1000;"Placering";V1:V2)

 

Formeln ovan räknar ut ITM för PP (Party Poker). Du kan lägga till hur många kriterier som du vill, t.ex. datum eller liknande.

 

Jag har skrivit formlerna ovan direkt från huvudet, men det ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...