Gå till innehåll

FL - SH, beginners stats sanity check, part II


chlu

Recommended Posts

För ett tag sen postade jag en statsfråga. Jag hade då spelat 1.700 händer. Nu har jag spelat ytterligare 1.700 händer och tänkte att en check-up inte kan skada. Det är ju inte så många händer, men det är ju lagom avstånd till 5.000 som jag tänkte skulle bli en beslutspunkt för att eventuellt gå upp i nivå.

 

Dessa nya stat är på de senaste 1.700 händerna endast.

 

Förra posten avslöjade att jag var TAG. För tajt och för agg. Agg-siffrorna börjar likna något, men preflop-spelet är fortfarande tight. Jag har fortfarande svårt för att höja i CO med A5s med en limpare, men står det så i tabellen är det väl bara att stålsätta sig.

 

Märkvärdigt är Went to Showdown. Att jag foldar så mycket när jag är tajt preflop. Liten sample size?

Jag har en Won$WhenSawFlop på 29.4%.

 

Jag har en känsla av att jag har haft ganska mycket tur under dessa händer. Kommentarer välkomnas.

 

Winrate

Mina 1700 SH-händer har resulterat i en BB/100 på 3.64.

NU: 3.5 BB/100.

 

VPIP och PFR

Jag har 16.37% resp 9.3% gentemot normen 23-25/14-16.

 

NU: 17.96 resp 12.73

 

Attempt to steal blind

Här är min stat 18%.

 

NU: 24.8%

 

Blind defense

Min statistik för bind defense hoppar jag över. De är inom MrWookies tolerans om än nätt och jämt och åt det tighta hållet.

NU:

Folded SB to steal: 90.91%

Folded BB to steal: 70%

Folded BB to steal HU: 75%

Aggression factors

Här är jag way off chart. Mina värden är flop 7.4, turn 5.16 och river 2.94

 

NU: flop: 3.98, turn: 3.76, river: 1.76, total 3.24

 

Went to showdown och Won at showdown

35% mot norm 35-38% respektive 59,6% mot norm 50-60%.

NU:

Went to showdown: 27%

Won $ at showdown: 57.86%

 

/chlu

 

* Mini RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara elak på något sätt men att posta stats efter 1700 respektive 3400 händer är mer eller mindre helt meningslöst. Det finns knappt några stats som har konvergerat (heter det så?) efter så få händer.

 

För att kunne ge en hyffsad bild över ditt spel bör du nog ha minst 10-15k händer, fast även då är det stats som tar sådan otrolig tid på sig att visa sitta rätta värde att det inte går att säga något om det.

 

Det enda man kan säga om ditt spel nu är att det är på tok för tight, och eftersom så är fallet kommer alla andra stats att ändras i takt med att du spelar fler händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns knappt några stats som har konvergerat (heter det så?) efter så få händer.

Jepp, det heter så. Håller med om vad du säger i stort, det man kan få en bild över är VP$P och PFR som ganska snabbt hamnar åtminstone nära ett korrekt värde.

 

F.ö. handlar poker mindre om statistik än om beslut. Att gå igenom sin statistik kan ge viss info (om du har tillräckligt många händer för att det ska vara relevant), men det viktigaste är att du ser till att du gör rätt. Och där har chlu redan börjat bra med att posta HH i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara elak på något sätt men att posta stats efter 1700 respektive 3400 händer är mer eller mindre helt meningslöst. Det finns knappt några stats som har konvergerat (heter det så?) efter så få händer.

 

Visst är de få händer och nog kan man säga att ta denna uppföljningpost redan nu är lite väl tidigt, speciellt mot bakgrund av att de som sas vid första statsposten förmodligen gäller utan någon modifiering. Men jag är ledig i mellandagarna och hade ingen HH jag ville posta...

 

Ok, jag erkänner. Det här är nog lite av en resultatpost som möjligen hade haft sin plats i en dagbok om jag hade haft en.

 

Men om jag får försvara mig lite...

 

När jag började med PT spelade jag full-ring, efter ca 7.000 händer hade jag PFR på typ 2-3% och agg-faktor ungefär 0.75 (minns inte riktigt). Jag vill inte spela 10.000-15.000 händer med så mycket grundläggande fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu höjer du iaf fler händer preflop korthänt än jag gör fullhänt. Det artar sig. Men om du nu följer Mebenhoes starthandstabell så förstår jag inte hur du har lyckats bibehålla en så låg PFR. Antagligen en effekt av urvalet, men jag är inte helt säker.

 

Om CO öppnar med en raise så 3-betar du 77 på knappen, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu höjer du iaf fler händer preflop korthänt än jag gör fullhänt. Det artar sig. Men om du nu följer Mebenhoes starthandstabell så förstår jag inte hur du har lyckats bibehålla en så låg PFR. Antagligen en effekt av urvalet, men jag är inte helt säker.

 

Jag har den bredvid mig när jag spelar. Jag brukar agera först och sen kolla i lugn och ro i tabellen. Nu har jag kommit över en fint redigerad pdf-variant som är betydligt mer lättläst, så det blir mer real-time kontroll fortsättningsvis.

Anyway, jag har fortfarande kvar motvilja mot A-rag, som jag foldar innan jag hinner stoppa mig själv. Ett exempel, det är långt ifrån bara sample size som gör det låga värdet. Men jag jobbar på det.

 

Om CO öppnar med en raise så 3-betar du 77 på knappen, eller hur?

Jag kollade positionsstatsen i PT och hittade ingen sådan situtation, så jag kan med handen på hjärtat och stadig blick svara: javisst!

 

/chlu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om CO öppnar med en raise så 3-betar du 77 på knappen, eller hur?

Jag kollade positionsstatsen i PT och hittade ingen sådan situtation, så jag kan med handen på hjärtat och stadig blick svara: javisst!

 

/chlu

 

Troligen bara en effekt av urvalsstorleken. Men du borde hamna närmare 18% PFR om du följer Mebenhoes guide.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...