Gå till innehåll

Är rökare korkade?


Sagge

Recommended Posts

Rökning är dock värst då de som röker gör det massor med gånger varje dag. Ofta på arbetstid. Vilka får jobba mer då? Jo, ickerökarna. För samma lön. Hmm, det kanske är rökarna som är smarta?

 

Du vet om att du har rätt till 5 min rast varje timme va ? rökare som ickerökare.

 

Ja det vet jag, men de verkar ha rätt till 55 minuter varje timme...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 97
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Rökning är dock värst då de som röker gör det massor med gånger varje dag. Ofta på arbetstid. Vilka får jobba mer då? Jo, ickerökarna. För samma lön. Hmm, det kanske är rökarna som är smarta?

 

Du vet om att du har rätt till 5 min rast varje timme va ? rökare som ickerökare.

 

Ja det vet jag, men de verkar ha rätt till 55 minuter varje timme...

 

Idiot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med skillnaden att, förutom när du kör fort, så skadar du antagligen inte någon annan. Lysande krönika, rökare är dumma i huvudet.
:roll: Ja, vem har någonsin hört talas om att farten dödar...

 

Kan ju passa på att vara lika generell som vissa andra såhär på julaftonsmorgon... Ickerökare är skenheliga, gloriabärande och inskränkta människor...

 

God Jul på Er!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man frivilligt trots all upplysning drar i sig miljontals gifter flera gånger om dagen så är man nog ganska korkad. Det är väl uppenbart.

 

Varför skulle det vara uppenbart? Alla människor värderar de risker man tar, med den nytta man får av att göra en sak. Om nyttan av att röka är större än de negativa konsekvenserna, så ska man givetvis röka för att maximera sin egen nytta.

 

Alla människor gör sin egen värdering, så bara för att du maximerar din nytta genom att inte röka, betyder det inte att alla andra människor maximerar sin nytta genom att inte röka.

 

Hela grejen med naturen är att alla levande varelser är olika, även inom samma art. Det är liksom det som gör att människan fortfarande inte har dött ut.

 

Rökning är dock värst då de som röker gör det massor med gånger varje dag. Ofta på arbetstid. Vilka får jobba mer då? Jo, ickerökarna. För samma lön. Hmm, det kanske är rökarna som är smarta?

 

Jag vet inte vad du har för arbete, men gissar att du går i skolan. På de flesta arbetsplatser har man individuell lön, som bestäms genom att man värderar det arbete man utför. Man ser till den nytta som den anställde tillför företaget och värderar detta i pengar. Utför man ett sämre arbete får man lägre lön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet Tandem!

 

Dessutom... Det finns, mig veterligen, ingenting som skulle visa att en ickerökare arbetar bättre/effektivare än en rökare... Visst, rökare tar pauser då och då, men ofta gör de det tillsammans och vad pratar de då om? Ja, inte vädret iaf, näh, de pratar om jobbet! Då ska du se alla ickerökare som sitter på sina arslen och ringer privatsamtal, snackar dynga i fikarummet, slösurfar på internet... Så kom igen och inse att allt jämnar ut sig...

 

Fan, vad upprörd man kan bli...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla människor värderar de risker man tar, med den nytta man får av att göra en sak. Om nyttan av att röka är större än de negativa konsekvenserna, så ska man givetvis röka för att maximera sin egen nytta.

 

Detta är helt beroende på om man kan anta att rökaren är rationell i sitt beslut om att forsätta röka. Eftersom de flesta rökare är beroende så kan man argumentera för att rökaren inte kan göra en rationell nyttomaximering vad gäller detta beslut. Jag har för mig det kallas "bounded rationality". (Det handlar inte om intelligens.)

 

Frågan är om man är kapabel till att göra en rationell nyttovärdering när man är fast i ett beroende. Kanske får den "kortsiktiga" nyttan alltför stor vikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med skillnaden att, förutom när du kör fort, så skadar du antagligen inte någon annan. Lysande krönika, rökare är dumma i huvudet.
:roll: Ja, vem har någonsin hört talas om att farten dödar...

 

Kan ju passa på att vara lika generell som vissa andra såhär på julaftonsmorgon... Ickerökare är skenheliga, gloriabärande och inskränkta människor...

 

God Jul på Er!

 

/TF

 

naturligtvis dåligt skrivet men jag tror nog du förstår innebörden ändå...

 

Kontentan av det hela handlar ju i alla fall till slut om att jag, för att andra har dålig självkontroll, kan behöva dra in mig gifter passivt. Inte så kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jisses den här debatten om rökning känns för mig väldigt märklig, tror 99% av alla rökare inte röker hemma, dessutom har vi numera en lag på att vi inte får röka på officiella ställen...så va sjutton gnäller ni om???? jag röker och jag vet att det är farligt m.m låt det få vara min dumhet!

 

gillar förövrigt ken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rökning är dock värst då de som röker gör det massor med gånger varje dag. Ofta på arbetstid. Vilka får jobba mer då? Jo, ickerökarna. För samma lön. Hmm, det kanske är rökarna som är smarta?

 

Du vet om att du har rätt till 5 min rast varje timme va ? rökare som ickerökare.

 

Ja det vet jag, men de verkar ha rätt till 55 minuter varje timme...

 

Idiot.

 

God jul på dig med. En vettig julklapp vore en bok om hur man diskuterar på rimlig nivå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

God jul på dig med. En vettig julklapp vore en bok om hur man diskuterar på rimlig nivå...

 

Du tycker att det är en rimlig jämförelse att du ska få sitta och kasta dartpilar på mig? Tycker absolut att man ska diskutera på en sansad nivå, men tyvärr satte du ribban direkt (tillsammans med Ken) med att häva ur dig inte så genomtänkta påstådenden. Känner att jag bränt alldeles för mycket energi på denna diskussion. Jag tycker bara inte att rökare kategoriskt ska dömas ut som utvecklingsstörda, punkt slut.

 

Fridens liljor 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rökare är för roliga. Jag tror inte jag känner nån rökare som försökt sluta och ingen rökare verkar ha nån "vettigare" anledning att röka än att det är socialt (som även skrivits i den här tråden)... Kan man inte lika gärna sitta och snacka utan att röka på en giftpinne? Det kan jag iaf och jag kan tipsa er om att det går alldeles utmärkt.

 

Dom flesta (märk dom flesta, inte alla) rökare är ena själviska jävlar som inte bryr sig om icke rökare som tycker att det är bland det värsta lukterna som finns, så var det tills lagen kom iaf (bästa lagen dom senaste 200 åren? ;) ) . Jag tror att den yngre generationen är lite mer hänsynsfull dock och går ut på balkongen och röker medans den äldre nog tog den nya lagen väldigt hårt att dom inte får förpesta tillvaron för andra när dom är på krogen eller restauranger. Jag har växt upp med en hänsynslös morsa som minsann inte klarade av att gå ut på balkongen att röka. Vilket jag när jag vart gammal nog att förstå vad andrahands rökning var blev jevligt förbannad på och har frågat hur fan hon kunde vara så dum i huvet så hon rökte inne när hon har barn men som vanligt får man bara försvararande ord tillbaks när man ifrågasätter en rökare.

 

Det roligaste av allt måste ju vara att fastän nästan alla rökare försökt sluta så blir det ett jevla liv varje gång man ifrågasätter varför nån röker, då får man uttryck som att "jag röker för att jag vill!" , "röka är det godaste som finns!" och andra för mig mycket märkliga uttryck kastade i ansiktet på en och jag köper dom inte, det enda jag köper är att ni är så beroende att ni inte klarar av att sluta... Min flickvän är rökare och hon faller garanterat under den kategorin, hon har pratat om att sluta ett antal ggr under dom 1,5 år vi varit tillsammans och försökt 3 ggr tror jag det är och som längst klarat sig en vecka innan det har fallit och i stort sett alla rökare jag känner ,utom min morsa (som garanterat hellre dör än slutar röka), faller in i den kategorin att dom försökt sluta men inte klarat det men när man ifrågasätter varför så är dom villiga att gå över lik för att försvara hur gott o bra det är att röka... patetisk är vad det är enligt mig.

Alla har vi laster i livet som inte är bra eller nyttiga för oss men jag kan för allt i världen inte förstå varför just rökare är så defensiva när man är på dom om varför dom röker?

 

Jag ska villigt erkänna att jag också velat röka... när jag var tolv och det var coolt (för det är viktigt att vara cool när man är tolv, det var anledningen att jag provade det) men som tur var tyckte jag att det var så äckligt så jag fastnade inte men vad är det som gör att folk inte slutar när det inte är coolt längre? (jag ser ingen annan anledning, förutom att det såklart är beroendeframkallande)

 

Till alla er rökare, varför röker ni? Vad är det som får er att lägga (skulle tro att snittet ligger på 10 cigg per dag för rökare men det är bara en gissning) 20 kronor per dag på något som får era lungor att bli svarta, ni får sämre kondis, ni tappar ett gäng år av era liv mm mm utöver det att ni förpestar närvaron för era nära och kära som inte röker och som tycker att det luktar värre än hästskit? Jag ser inget fel med att ställa den frågan på det sättet men jag antar att man får liknande svar som stahl givit för rökning är tydligen en gudagåva eller nåt...

 

En sista fråga till er rökare. Vill ni att era barn ska röka? Om inte så måste ni ju tycka att det är något dåligt och då borde ni vilja sluta själva eller?

 

Ojdå det vart ett jevla rabblande men jag tycker det är ett roligt ämne eftersom rökare blir så arga på en när man drar upp alla negativa saker med rökning :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte den här tråden handla om Ken??? Jag är inte intresserad av att läsa om rökning på en pokersajt, det kan jag göra på annat håll.

 

 

Rökare är för roliga. Jag tror inte jag känner nån rökare som försökt sluta och ingen rökare verkar ha nån "vettigare" anledning att röka än att det är socialt (som även skrivits i den här tråden)... Kan man inte lika gärna sitta och snacka utan att röka på en giftpinne? Det kan jag iaf och jag kan tipsa er om att det går alldeles utmärkt.

 

Dom flesta (märk dom flesta, inte alla) rökare är ena själviska jävlar som inte bryr sig om icke rökare som tycker att det är bland det värsta lukterna som finns, så var det tills lagen kom iaf (bästa lagen dom senaste 200 åren? ;) ) . Jag tror att den yngre generationen är lite mer hänsynsfull dock och går ut på balkongen och röker medans den äldre nog tog den nya lagen väldigt hårt att dom inte får förpesta tillvaron för andra när dom är på krogen eller restauranger. Jag har växt upp med en hänsynslös morsa som minsann inte klarade av att gå ut på balkongen att röka. Vilket jag när jag vart gammal nog att förstå vad andrahands rökning var blev jevligt förbannad på och har frågat hur fan hon kunde vara så dum i huvet så hon rökte inne när hon har barn men som vanligt får man bara försvararande ord tillbaks när man ifrågasätter en rökare.

 

Det roligaste av allt måste ju vara att fastän nästan alla rökare försökt sluta så blir det ett jevla liv varje gång man ifrågasätter varför nån röker, då får man uttryck som att "jag röker för att jag vill!" , "röka är det godaste som finns!" och andra för mig mycket märkliga uttryck kastade i ansiktet på en och jag köper dom inte, det enda jag köper är att ni är så beroende att ni inte klarar av att sluta... Min flickvän är rökare och hon faller garanterat under den kategorin, hon har pratat om att sluta ett antal ggr under dom 1,5 år vi varit tillsammans och försökt 3 ggr tror jag det är och som längst klarat sig en vecka innan det har fallit och i stort sett alla rökare jag känner ,utom min morsa (som garanterat hellre dör än slutar röka), faller in i den kategorin att dom försökt sluta men inte klarat det men när man ifrågasätter varför så är dom villiga att gå över lik för att försvara hur gott o bra det är att röka... patetisk är vad det är enligt mig.

Alla har vi laster i livet som inte är bra eller nyttiga för oss men jag kan för allt i världen inte förstå varför just rökare är så defensiva när man är på dom om varför dom röker?

 

Jag ska villigt erkänna att jag också velat röka... när jag var tolv och det var coolt (för det är viktigt att vara cool när man är tolv, det var anledningen att jag provade det) men som tur var tyckte jag att det var så äckligt så jag fastnade inte men vad är det som gör att folk inte slutar när det inte är coolt längre? (jag ser ingen annan anledning, förutom att det såklart är beroendeframkallande)

 

Till alla er rökare, varför röker ni? Vad är det som får er att lägga (skulle tro att snittet ligger på 10 cigg per dag för rökare men det är bara en gissning) 20 kronor per dag på något som får era lungor att bli svarta, ni får sämre kondis, ni tappar ett gäng år av era liv mm mm utöver det att ni förpestar närvaron för era nära och kära som inte röker och som tycker att det luktar värre än hästskit? Jag ser inget fel med att ställa den frågan på det sättet men jag antar att man får liknande svar som stahl givit för rökning är tydligen en gudagåva eller nåt...

 

En sista fråga till er rökare. Vill ni att era barn ska röka? Om inte så måste ni ju tycka att det är något dåligt och då borde ni vilja sluta själva eller?

 

Ojdå det vart ett jevla rabblande men jag tycker det är ett roligt ämne eftersom rökare blir så arga på en när man drar upp alla negativa saker med rökning :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man kan generalisera som vissa gör, det är bara för mycket.

 

Så Ken (och andra) är dumma/dåliga pokerspelare för att dom,

1) drack alkohol ur Emma's sko, + krökar allmänt?

2) är en f.d hulligan?

3) har oskyddat sex?

4) går mot röd gubbe?

5) åker bil/buss/tåg utan bälte?

6) Finns hur mycket saker som helst som man kan fylla ut denna lista med men folk gör det dom vill och det ena säger inte det andra.

 

Många ickerökare skulle behöva komma ner från sina piedestaler och komma in i verkligenheten, ni är inte bättre än någon annan och borde lära er hålla käft, rent ut sagt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan köpa era argument om att det är farligt (om än inte lika mycket) att tex dricka alkohol eller käka snabbmat (det kan iofs vara väldigt farligt om det sker i sjukliga mängder, som så mycket annat) men det är en jämnställning som inte funkar alla gånger.

 

Det värsta med rökning är att det drabbar ALLA andra i er närhet, vilket jag har svårt att se alkohol eller snabbmat göra.

Jag har då inte hört talas om andra handens pommes-ätning.

 

Ni kan inte jämnställa rökning med dessa sakerna pga av detta.

 

Vad skulle ni säga om jag som satt och drack vid pokerbordet stoppade ett piller i erat glas som fick er att lukta illa, skadade vissa organ i kroppen osv?

 

Rökare får så gärna röka sin skit så länge det inte drabbar mig eller andra som inte vill ha med det att göra. Tyvärr är det inte på detta viset då många rökare saknar respekt för sina medmänniskor på detta planet och skiter fullständigt om de står och röker bredvid en mamma som har sitt nyfödda barn i vagnen bredvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta med rökning är att det drabbar ALLA andra i er närhet, vilket jag har svårt att se alkohol eller snabbmat göra.

Jag har då inte hört talas om andra handens pommes-ätning.

Kom in i matchen! De allra flesta misshandlar/dråp/mord sker på fyllan. Jag har då aldrig hört om någon som har rökt för många cigaretter och blivit galen av nikotin och slagit ihjäl kompisen. Eller någon som har kört ihjäl folk på grund av för mycket nikotin i blodet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet Tandem!

 

Dessutom... Det finns, mig veterligen, ingenting som skulle visa att en ickerökare arbetar bättre/effektivare än en rökare... Visst, rökare tar pauser då och då, men ofta gör de det tillsammans och vad pratar de då om? Ja, inte vädret iaf, näh, de pratar om jobbet! Då ska du se alla ickerökare som sitter på sina arslen och ringer privatsamtal, snackar dynga i fikarummet, slösurfar på internet... Så kom igen och inse att allt jämnar ut sig...

 

Fan, vad upprörd man kan bli...

 

/TF

 

Sedan att rökare har betydligt fler sjukdagar per år spelar ingen roll alls....

 

Att det fortfarande finns folk som börjar röka trots att alla vet om hur farligt det är...är bara tragiskt och säger väl rätt mycket om hur otroligt dum människan är. Och jämför inte alkohol med tobak...jag dricker alkohol kanske en gång per vecka...medans folk röker 5 paket per vecka. Alla rökare kan ju skriva här om 20 år om den kroniska hostan är belöning nog?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man frivilligt trots all upplysning drar i sig miljontals gifter flera gånger om dagen så är man nog ganska korkad. Det är väl uppenbart.

 

Varför skulle det vara uppenbart? Alla människor värderar de risker man tar, med den nytta man får av att göra en sak. Om nyttan av att röka är större än de negativa konsekvenserna, så ska man givetvis röka för att maximera sin egen nytta.

 

Alla människor gör sin egen värdering, så bara för att du maximerar din nytta genom att inte röka, betyder det inte att alla andra människor maximerar sin nytta genom att inte röka.

 

Hela grejen med naturen är att alla levande varelser är olika, även inom samma art. Det är liksom det som gör att människan fortfarande inte har dött ut.

 

Rökning är dock värst då de som röker gör det massor med gånger varje dag. Ofta på arbetstid. Vilka får jobba mer då? Jo, ickerökarna. För samma lön. Hmm, det kanske är rökarna som är smarta?

 

Jag vet inte vad du har för arbete, men gissar att du går i skolan. På de flesta arbetsplatser har man individuell lön, som bestäms genom att man värderar det arbete man utför. Man ser till den nytta som den anställde tillför företaget och värderar detta i pengar. Utför man ett sämre arbete får man lägre lön.

 

 

*Ställer sig upp och applåderar*

Sanning, sanning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får se om jag kommer med någon upplysning här:

 

Jag är rökare. Varför röker jag? För att det så j-a beroendeframkallande så att jag inte kan sluta! Så enkelt är det! Är det gott som många rökare påstår? Njaaa för det mesta inte. Men det är aldrig så gott som när man just slutat! Då är det jädrans gott helt plötsligt!

 

Ang. att rökare inte visar respekt! Klart som fan de inte visar respekt (för det mesta). Var själv rökfri i 8 månader och då tyckte jag att rökare var superäckliga och att stanken var outhärdligt. Förstod inte hur jag någonsin kunde röka själv. Men det nyttigaste upptäckten var att rökare kan tända sin cigg när som helst och var som helst utan någon som helst respekt för sina medmänniskor så länge det är tillåtet!

 

Skulle jag vilja sluta röka? Åååå det är önskan nr. 2 i mitt liv!!! Varför gör jag inte det då? Så svårt kan det väl f-n inte vara??? Tyvärr är det det. Hade nikotinet upptäckts idag hade det blivit klassat som knark och fått samma klassificiering som hasch (läste detta då jag studerade social antropologi på universitetet).

 

Ja jag kommer sluta förr eller senare. Och jag är ändå glad över att jag varit rökfri i åtta månader och börjat känna mig som ickerökare igen men börjat igen, även om det skadar min hälsa. Varför? För att jag var fruktansvärt intolerant mot alla rökare och ansåg de vara dumma i huvudet. Men nu har jag lärt mig att det kan hända de flesta av oss och det är bara tur i livet som visar vilka som börjar och vilka som inte börjar. Detta kan man inte göra något åt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...