Gå till innehåll

NL - Hur spela QQ etc?


spinner

Recommended Posts

Ser i pokertracker att jag är värdelös vad gäller att spela par såsom JJ, 88, QQ etc i NL-game. Ska jag enbart spela dessa i avseende att jaga en triss eller vad. Om exempelvis en kung kommer upp på bordet är jag ju nästintill chanslös. dessutom blir jag slagen av vilka två par som helst. hur värderar jag ett par i handen? Någon som har något generellt tips?

 

* RP, la till NL och tar bort lite frågetecken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det e väll lite till o va i tightaste laget?.. iaf på SH bord. .står inget om det.. om man skulle slänga sina höga par varje gång det kom överkort tror jag man slänger en del vinnande händer...

 

Så sant, undantag finns naturligtvis. Men kontentan av det hela tolkar jag nog ändå som att jag skall spela lite tightare i dessa lägen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med mellanpar (77-QQ) finns det två sätt att spela.

 

Om man inte har position, och många har limpat in i potten så är det svårt att få bort dem från potten. För att åstadkomma detta måste man vanligtvis höja mer än vanligt med resultat att den som hänger kvar oftast har en premiumhand. Nu kanske man inte vill sätta en hel del pengar i potten preflop med 88 för att en QQ ska syna en.

 

I dessa lägen synar jag bara med (77-TT) och kommer in i potten billigt. Med JJ och QQ så tar jag chansen och höjer kraftigt och hoppas att den som synar har som bäst AK.

 

Grundregeln efter syn preflop är "If u dont make a set, u dont bet". Blir det ingen triss på floppen så lägger jag mig om någon höjer. På så sätt har du EV+ då triss på floppen inträffar runt 10 procent av tiden om jag inte har helt fel. Man brukar få bra betalt om man träffar trissen i och med att den är väl dold.

 

Om jag har position och det är 1-2 personer som är med så brukar jag höja, dels för att ta potten på plats, dels för att behålla kommandot om någon av dem hänger med.

 

Om det blir heads up på floppen så säger statistiken att man missar floppen 2/3 av tiden. Med andra ord så kan jag satsa på floppen om min motståndare checkar och vinna potten 2/3 av tiden direkt.

Man ska dock vara försiktig om samtliga tre kort på floppen är överkort, eller särskilt om alla tre är facecards elller Ess. Det brukar ofta bli tvåpar med sådana flopp.

 

Om motståndaren checkhöjer på floppen så lägger jag ner handen om inte jag har en bra read på honom. Om motståndaren synar på floppen blir jag orolig.

 

Checkar han på turnen så tar jag mig en funderare. Om det inte ligger drag på bordet och jag tänker att rivern med stor sannolikhet inte hjälper honom så gör jag en offensiv check enligt vad Lederer lär ut.

 

Offensiv check, som jag har berättat tidigare, betyder att om du leder på turn så skrämmer du iväg motståndaren genom att satsa. Genom att checka får du honom att satsa på rivern och får genom syn ut extra pengar från honom.

Om motståndaren leder så sparar du pengar genom att checka och sen syna på rivern.

I båda fallen är check på turnen en bra idé. Men som sagt, bara om det inte finns goda chanser att motståndaren förbättrar sin hand på rivern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste om en tumregel (tror det var Diös som skrev i ngt gammalt PM nummer) att om du har ett par så kan du räkna, om jag inte minns helt fel:

 

antal överkort på floppen + antal motståndare i handen

 

om summan blir mindre än 5 så ska du inte vara så otroligt rädd för överkorten.

 

Givetvis situationsberoende etc etc. Men iaf nån typ av regel att gå efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundregeln efter syn preflop är "If u dont make a set, u dont bet". Blir det ingen triss på floppen så lägger jag mig om någon höjer. På så sätt har du EV+ då triss på floppen inträffar runt 10 procent av tiden om jag inte har helt fel. Man brukar få bra betalt om man träffar trissen i och med att den är väl dold.

 

ähh.. sämsta tipset jag har hört.. Är man dålig på post-floåå spel så kanske man kan spela så men annars lär det ju vara sämsta taktiken ever.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade just en trist bad beat med QQ. Det var 10-mannabord och jag satt i sen position. Någon betar rätt hård pre-flop. Jag synar, och träffar trissen på floppen. Där låg också en 4:a och en 9:a. Nu bet:ar någon pott, en annan höjer med 3 gånger pott, och jag går då all-in (cirka 4 gånger ursprunglig pott). Den första som höjde lägger sig. Den andra går med (han har ju pottodds till det).

 

Sedan kommer turn med en 3:a.

 

Och så rivern, givetvis med en kung.

 

Och min motståndare vinner med triss i kungar. :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundregeln efter syn preflop är "If u dont make a set, u dont bet". Blir det ingen triss på floppen så lägger jag mig om någon höjer. På så sätt har du EV+ då triss på floppen inträffar runt 10 procent av tiden om jag inte har helt fel. Man brukar få bra betalt om man träffar trissen i och med att den är väl dold.

 

ähh.. sämsta tipset jag har hört.. Är man dålig på post-floåå spel så kanske man kan spela så men annars lär det ju vara sämsta taktiken ever.

 

No set, no bet är ju standard tipset som du hittar i de flesta böcker, så att det skulle vara det sämsta tipset ever är ju lite magstarkt... Sedan finns det ju andra sätt att göra också som man får bättre hum om när man blir en skickligare spelare, men nu var det ju inte David Sklansky som startade tråden och undrade hur han skulle göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundregeln efter syn preflop är "If u dont make a set, u dont bet". Blir det ingen triss på floppen så lägger jag mig om någon höjer. På så sätt har du EV+ då triss på floppen inträffar runt 10 procent av tiden om jag inte har helt fel. Man brukar få bra betalt om man träffar trissen i och med att den är väl dold.

 

ähh.. sämsta tipset jag har hört.. Är man dålig på post-floåå spel så kanske man kan spela så men annars lär det ju vara sämsta taktiken ever.

 

No set, no bet är ju standard tipset som du hittar i de flesta böcker, så att det skulle vara det sämsta tipset ever är ju lite magstarkt... Sedan finns det ju andra sätt att göra också som man får bättre hum om när man blir en skickligare spelare, men nu var det ju inte David Sklansky som startade tråden och undrade hur han skulle göra...

 

 

För lägre pocketpar är det standardtipset.

 

Generellt så kan man alltid spela vidare om floppen bara innehåller lägre kort än det par man har på handen. Även om floppen innehåller ett överkort kan man spela vidare - så länge som det kortet högst är en knekt. Är man HU så kan det även vara så att man fortfarande har bäst kort om ett av AKD kommer på floppen.

 

Enklaste - om man är osäker - är att beta ut för att få information. Om någon höjer/(synar) bör man allvarligt fundera på att check/folda på turn och river.

 

 

PS Man träffar triss på floppen i genomsnitt 1 gång av 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

önskar jag läst den här tråden tidigare...jag i min enfald spelade QQ nyss HU, på floppen kom låga kort i regnbågens alla färger ser inget farligt men min motståndare höjer och eftersom han är en lös spelare tänkte jag att han har förmodligen träffat ett par och jag höjer, han synar...på turn sätter han mig all in och jag går med...forfarande såg jag inget farligt...visningen visade att han hade träffat set på floppen med sina pocket nior....borde jag fattat det och borde jag ha foldat? nu i efterhand och efter att ha läst här så borde jag det...damn va svårt :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
önskar jag läst den här tråden tidigare...jag i min enfald spelade QQ nyss HU, på floppen kom låga kort i regnbågens alla färger ser inget farligt men min motståndare höjer och eftersom han är en lös spelare tänkte jag att han har förmodligen träffat ett par och jag höjer, han synar...på turn sätter han mig all in och jag går med...forfarande såg jag inget farligt...visningen visade att han hade träffat set på floppen med sina pocket nior....borde jag fattat det och borde jag ha foldat? nu i efterhand och efter att ha läst här så borde jag det...damn va svårt :oops:

 

Nja, vet inte om du ska misströsta så mycket. Sätter någon trissen på floppen så grattis, till dem... Trissar brukar i regel betala bra, av anledningen att de är svårupptäckta :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mdelhäga par som 7-7, 8-8 o.s.v. skulle jag antingen limpa med på för att sedan lägga då jag inte träffar trissen eller och det här spelet gillar jag mer. Jag sulle höja ca 4 ggr BB preflop och kommer det exempelvis K, 10, 5 på floppen skulle jag betta den hårt och på så stt representera en stark hand. Om min motspelare inte har träffat Kungen med en stark kicker är det väldigt svårt att calla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medelhäga par som 7-7, 8-8 o.s.v. skulle jag antingen limpa med på för att sedan lägga då jag inte träffar trissen eller och det här spelet gillar jag mer. Jag sulle höja ca 4 ggr BB preflop och kommer det exempelvis K, 10, 5 på floppen skulle jag betta den hårt och på så stt representera en stark hand. Om min motspelare inte har träffat Kungen med en stark kicker är det väldigt svårt att calla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte runt en 12-13 procents chans bara att floppa trissen?

 

 

Om man räknar så här:(ni får gärna säga om jag räknar rätt eller fel)

 

52-2 Q = 50

 

2 Q / 50 kort = 4 %

 

Första kortet: 4% till triss

 

2 Q / 49 kort = ung. 4 %

 

Andrakortet: ung. 4 %

 

2 Q / 48 kort = ung. 4 %

 

4%+4%+4% = 12%

 

Alltså är det ung. 12 procents chans att floppa trissen. Eller?

 

12 % =ung. 1/8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte runt en 12-13 procents chans bara att floppa trissen?

 

 

Om man räknar så här:(ni får gärna säga om jag räknar rätt eller fel)

 

52-2 Q = 50

 

2 Q / 50 kort = 4 %

 

Första kortet: 4% till triss

 

2 Q / 49 kort = ung. 4 %

 

Andrakortet: ung. 4 %

 

2 Q / 48 kort = ung. 4 %

 

4%+4%+4% = 12%

 

Alltså är det ung. 12 procents chans att floppa trissen. Eller?

 

12 % =ung. 1/8

 

Stämmer mycket bra att det är 1/8 att träffa trissen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar som folk dumpar sina pocketpar lite väl lätt postflop.

 

Jag tar ofta iniativet o höjjer preflop o sen bombar floppen om man är HU, får man syn är det ofta lönt att betta turn om det kommer ett scarecard.

 

Finns såklart solklara lägg att göra oxå, som när det är en multiway pott och en eller flera spelare visar mycket styrka.

 

Hursomhelst så är alla situationer rätt unika i poker och finns så mkt att ta hänsyn till så svårt att ge några tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vafan QQ är ett monster och ingen mellanpar.

Vad du vill göra är att isolera dig mot helst en motståndare, men oavsett flop bör du nästan betta pott.

QQ är den handen som folk oftast vunnit mest pengar med.

Kan bero på att den är såpass stark men ändå inte lika lätt att överspela som KK och AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QQ är den handen som folk oftast vunnit mest pengar med.

 

Varifrån får du det här? Kan inte tänka mig att det stämmer. Skulle bli mycket förvånad om inte AA är min mest inkomstbringande hand och för många andra. Med inte alltför djupa stackar är det inte svårt att vinna pengar med den.

QQ däremot är som du säger en stark hand och inget mellanpar. Dock är det antagligen den hand som oftast hamnar all in i underläge. Mot typiska motståndare vill du oftast inte bygga en för stor pott pre-flop med den. Och det är ju just pre-flop som höga pockets är som starkast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...